شناسهٔ خبر: 31567 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تشریح شد

تکمیل نصب ۵۰۰ دوربین ثبت تخلف در محورهای شریانی کشور/ تجهیز ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس به سامانه سپهتن تا پایان امسال/ تغییر طبقه‌بندی گروه‌ها و قواعد سهمیه سوخت ناوگان عمومی کشور

مصاحبه معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای از تکمیل نصب ۵۰۰ دستگاه دوربین نظارتی جدید در راه‌های شریانی کشور خبر داد و گفت: گزارش نصب این دوربین‌ها به وزارت راه و شهرسازی ارائه‌شده است تا طی روزهای آینده افتتاحیه رسمی آن در ۲۰ استان انجام شود.

شهرام آدم نژاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به مصوبه شورای عالی اداری در خصوص انتزاع بخش راهداری و ادغام با ادارات کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان‌ها به‌منظور تشکیل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها اظهار داشت: طبق یکی از بندهای این ادغام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای باید با توجه به نیازهای دو بخش راهداری و حمل‌ونقل از منظر منابع، اختیارات، مسئولیت و ساختار موردنیاز آن‌ها، لایحه‌ای در این خصوص به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

وی افزود: نقطه نظراتی در خصوص چگونگی شکل این لایحه با کارشناسان مختلف موردبحث و بررسی قرار گرفت. همچنین تا هفته آینده پیش‌نویس لایحه نهایی خواهد شد و پس از تائید آن توسط مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی جهت ارائه به مجلس شورای اسلامی به دولت ارائه خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بابیان اینکه «منابع داخلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پاسخگوی نیاز ادارات کل نیست» گفت: سازمان فقط برای بخش راهداری اعتباری معادل ۸هزار میلیارد تومان نیاز دارد که محل‌های مختلفی در نظر گرفته‌شده است.

آدم نژاد در ادامه به روند توسعه سامانه سپهتن اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از ۳هزار دستگاه اتوبوس ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور به سامانه سپهتن مجهز شده است و در همین راستا علاوه بر تجهیز پاسگاه‌های پلیس‌راه به این سامانه در حال نصب آن بر ۱۱ هزار اتوبوس باقیمانده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی هستیم که تا پایان سال این پروژه نیز تکمیل خواهد شد.

وی همچنین از تکمیل نصب ۵۰۰ دستگاه دوربین نظارتی جدید در راه‌های شریانی کشور خبر داد و گفت: گزارش نصب این دوربین‌ها به وزارت راه و شهرسازی ارائه‌شده است تا طی روزهای آینده افتتاحیه رسمی آن در ۲۰ استان انجام شود.  همچنین ۶۰۰ دوربین دیگر نیز تا پایان سال نصب خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یادآور شد: ۵۰۰ دستگاه دوربین نظارتی مذکور فارغ از ۷۴ دوربین نصب‌شده در سال گذشته و ۲۰۰ دوربین منتقل‌شده از جانب پلیس است.

آدم نژاد با اشاره به میزان بهره‌برداری از ۷۴ دوربین نصب‌شده در سال گذشته اظهار داشت: امروز شاهد ایجاد تغییر رضایت بخشی در رفتار سرعت شبکه هستیم و  توان داده‌کاوی در مسیر شبکه شریانی کشور با سرعت بیشتری انجام می‌شود. همچنین به‌طور میانگین ۷ کیلومتر بر ساعت از سرعت‌های غیرمجاز کاهش‌یافته است.

این مقام مسئول با توجه به اولویت ارتقا ایمنی در وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان داشت: همواره اطلاعات و داده‌های مربوط به راه‌ها در مأموریت‌های مشترک در اختیار پلیس قرار می‌گیرد. در همین راستا ۱۰۰ دستگاه تبلت از سوی سازمان برای ثبت اطلاعات تصادفات به‌منظور تسهیل دستیابی سازمان راهداری به اطلاعات در اختیار پلیس‌راه قرار گرفته است.

آدم نژاد بیان داشت: داده‌های ثبتی یک افق درست بر اساس برنامه‌ریزی صحیح به ما می‌دهد و از خطاهای انسانی و سلیقه‌ای کم کند. البته پلیس در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است که مشترک در حال اجرای پروژه ثبت برخط اطلاعات تصادفات و سوانح را در حال اجرا هستیم. 

 سخنگوی کارگروه سامانه نظارت پایش هوشمند تردد ناوگان عمومی با اشاره به آخرین وضعیت تخصیص سوخت گفت: با تدابیر اندیشیده شده در حال حاضر سامانه به‌صورت یک فرایند مستمر در حال فعالیت است ازاین‌رو  علاوه بر وزارت نفت در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سایر اعضای کارگروه در حال انجام راستی آزمایی بیشتری در این بخش هستیم.

وی بابیان اینکه «پس از حذف سهمیه سوخت ناوگان فاقد بیمه شخص ثالث، طبقه‌بندی گروه‌ها و درواقع بخش‌های واقع در جداول و قواعد نسبت به گذشته تغییر کرده است» افزود: بنابراین طبق مأموریت مصوبه، باید عملکرد ناوگانی که طی شش ماه گذشته سوخت‌گیری نکرده‌اند موردبررسی قرار گیرد تا ضمن احراز فعالیت آن‌ها طی این مدت بر اساس کارکرد به آن‌ها سوخت تعلق گیرد.

به گفته این مقام مسئول، با اقدامات انجام‌شده ما شاهد صرفه‌جویی روزانه ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر گازوئیل در ناوگان حمل‌ونقل ریلی هستیم که عدد بسیار قابل‌توجه و نشان‌دهنده هماهنگی دستگاه‌ها با یکدیگر است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه از آغاز عملیات اجرایی پروژه IFS  یا جریمه خودکار خودرو بدون بارنامه خبر داد و گفت: در راستای تغییر رویکرد سازمان و استفاده از روش‌های داده‌های ثبتی و مدیریت و برنامه‌ریزی بر اساس آن‌ها، این پروژه نیز پس از اخذ کُد از پلیس باهدف توسعه در شبکه شریانی شروع‌شده است.

آدم نژاد خاطرنشان کرد: در حال تلاش برای تفهیم داشبورد مدیریتی بر اساس داده‌های ثبتی در سازمان هستیم، زیرا در ساختار مدیریتی کشور می‌تواند به مدیران ارشد برای اخذ تصمیمات درست و عمیق با خطای کمتر کمک کند.

نظر شما