شناسهٔ خبر: 31597 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

امروز در خراسان جنوبی انجام گرفت

جزئیات بازدید ایزدی از محلات هدف بازآفرینی بیرجند/ خانه محله؛ محلی برای گفتمان شهروندان

ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از محلات هدف بازآفرینی بیرجند در خراسان جنوبی تأکید کرد که خانه محله، محلی برای گفتمان افراد شهر بوده و نباید حالت رسمی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت عمران وبهسازی شهری ایران امروز دوشنبه از خانه محله کوی کارگران بیرجند، پروژه‌های  طرح محله فرزان (پل موسی بن جعفر، مجتمع مسکونی یاس)، محور تاریخی چهار درخت و دفتر نهاد توسعه محله ( میدان امام حسین (ع)) واقع در  محلات هدف بازآفرینی شهر بیرجند بازدید کرد.

ایزدی در جریان این  بازدید در جمع خبرنگاران اظهارداشت: خانه محله باید به محلی برای  گفتمان افراد محله تبدیل شود، به طوری که خانه محله باید به سادگی و راحت در اختیار مردم بوده تا بتوانند براحتی از آن استفاده کنند. این مکان‌ها باید به گونه‌ای باشد که مردم هر محله با آن احساس قرابت کرده و امکان برگزاری جشن‌ها را نیز در این مکان داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید در خانه محله احساس راحتی کنند، گفت: خانه محله نباید حالت رسمی داشته باشد. این خانه‌ها می‌توانند مکانی برای گفت و گوهای محلی هیات امنا و ساکنان محله باشند به نحوی که آن مکان را از خودشان بدانند.

ایزدی با بیان اینکه خانه محله باید به مکانی برای برگزاری جشن‌های افراد محله تبدیل شود، افزود: باید برگزاری جشن‌های ملی و مذهبی در این مکان‌ها پررنگ شود.

محمد سعید ایزدی با اشاره به اینکه این مکان ها باید در قالب خانه گفتمان نیز گنجانده شود، تصریح کرد: همچنین باید نمایندگان مردم نیز باید در خانه محله حضور پررنگ داشته باشند. 

وی تاکید کرد: مردم مالکین اصل خانه های محله هستند و ادارات و ارگان ها باید از ابن مکان ها برای خدمت رسانی به مردم استفاده کنند. 

وی خاطر نشان کرد: هرچه فعالیت های متنوع و اموزشی در این مکان ها بیشتر باشد زندگی در ابن مکان ها بیشتر جریان پیدا می کند. خانه محله ظرفیتی برای خدمت رسانی به مردم است.

خانه محله کوی کارگران بیرجند با زیربنای ۵۴۷ مترمربع در دو طبقه امسال از محل اعتبارات شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به بهره برداری رسیده است. این مکان به منظور انجام فعالیت های توانمندیاری اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی سازمان محله به شهرداری تحویل شده است.

وی افزود: رویکرد دولت یازدهم در بحث محله‌های ناکارآمد تاکید بر تقویت حضور مردم، برطرف کردن نیازها و رفع مشکلات این نواحی برای ارتقاء کیفی زندگی مردم است. وی تصریح کرد: آنچه در محله فرزان اتفاق افتاده و با رویکردی که در گذشته صورت گرفته منجر به تخریب شده و بسیاری از مردم در وضعیت نامطلوب قرار داده است.

ایزدی ادامه داد: در این سفر با مشارکت همه مسئولین به ویژه شهردار، معاون عمرانی استانداری، مدیرکل راه و شهرسازی استان و استانداری مقرر شد این موضوع مطرح و با همت و مدیریت استان با تاکید برحضور و مشارکت خود مردم این مشکلات مرتفع شود.

وی با اشاره به تامین منابع برای اتمام این پروژه‌ها گفت: رفع این مشکلات نیازمند مشارکت و همیاری خود مردم بوده و این امر از طریق دفتر تسهیل‌گری به عنوان واسط مردم و در راستای جلب اعتماد این افراد امکان پذیر خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: با اعطای تسهیلات و تخفیفات تشویقی شهرداری فرایند نوسازی با حضور خود مردم و در راستای رفع مشکلات عملیاتی خواهد شد.

ایزدی تاکید کرد: کسانی که توان مشارکت را نیز ندارند حاضریم با معاوضه و طرح خانه به جای خانه، ساختمان‌های تازه ساز را به آنها واگذار کنیم.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات واگذاری در این حوزه در دو بخش زیرساخت و  تسهیلات اعطایی به مردم است، یادآورشد: در بخش زیرساخت‌ها اعتبارتی وجود دارد که با تخصیص هرچه بیشتر و با همکاری شهرداری و راه و شهرسازی این مشکلات حل و فصل خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در نوع دیگر تسهیلات مردم و بخش خصوصی قرار می‌گیرند که وام نوسازی با سود پایین ۱۸ درصد که ۱۰ درصد آن را دولت تقبل کرده از این نوع است.

ایزدی ادامه داد: بانک مسکن محور پرداخت این تسهیلات بوده که از محل صندوق یکم و مصوبه تسهیلات نوسازی وام ودیعه مسکن و وام نوسازی پرداخت می‌شود. 

وی با اشاره به وام مرمت به مبلغ ۲۰ میلیون تومان قرض الحسنه با کارمزد ۴ درصد خبرداد و گفت: تسهیلات مقام‌سازی و مرمت، وام ودیعه مسکن، وام نوسازی و خرید از محل صندوق یکم در اختیار مردم، ساکنین و انبوه‌سازان قرار داده می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: وام صندوق یکم در بافت فرسوده با کارمزد ۸ درصد است که این تسهیلات با شرایط سهل در اختیار متقاضیان قرار خواهد شد.

در این بازدید مجید روستا و هوشنگ عشایری ازاعضای هیات‌مدیره، فرهاد قلی زاده رئیس گروه پدافند غیر عامل و مدیریت بحران، مهدی جعفری  مدیركل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی، محمد فرهادی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی، حسن رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی، محمود رضا کمیلی دوست ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ ﺷﺮﮐﺖ ﻋﻤﺮﺍﻥ ﻭ ﻣﺴﮑﻦ ﺳﺎﺯﺍﻥ ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﺟﻨﻮﺑﯽ، جلالی زاده رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان و عباسعلی مدیح؛ شهردار بیرجند ایشان را همراهی کردند.

نظر شما