به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مقصود اسعدی سامانی با اشاره به این که شرکت سازنده سوخو ۱۰۰، سهشنبه این هفته محصول خود را به شرکت های هواپیمایی ایرانی معرفی میکند افزود: پس از برگزاری دمو(نسخه نمایشی) قرار است ایرلاینها مذاکراتی برای خرید این هواپیمای روسی داشته باشند.
اسعدی اظهار داشت: خرید هواپیمای سوخو ۱۰۰ برای ایرلاینها به عنوان یک گزینه مطرح است و شرکت های هواپیمایی با توجه به شرایط و امتیازات این هواپیما پس از معرفی آن در روز سهشنبه، تصمیمات لازم را می گیرند.
وی ادامه داد: مردم ایران ذهنیتی منفی نسبت به توپولف دارند اما هواپیمای سوخو۱۰۰ با توپولف تفاوت بسیار دارد و از تکنولوژی خاصی برای ساخت این هواپیما استفاده شده و حتی برخی کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، فرانسه و ... در ساخت این هواپیما مشارکت کردهاند.
به گفته دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، با توجه به این که ظرفیت هواپیمای سوخو ۱۰۰، حدود ۱۰۰ نفر است اغلب شرکتهای هواپیمایی میتوانند این هواپیما را خریداری کنند، چون این هواپیما از نظر تعداد صندلی، گزینه مناسبی برای تمامی شرکتهاست.
اسعدی سامانی با اشاره به ادامه مذاکرات با شرکت بویینگ و ایرباس اضافه کرد: مدل تعدادی از ۱۷ هواپیمای لیزینگی که قرار است از شرکت ایرباس خریداری شود، مشخص شده است اما تا طی تمامی مراحل، نمیتوان در مورد مدل و شرایط این قرارداد اظهار نظر کرد.
گفتنی است پیش از این اسعدی سامانی درباره انجام مذاکره شرکت های هواپیمایی با سوخو ۱۰۰ اظهار بی خبری کرده و گفته بود به نظر نمی رسد بحث مذاکره ایرلاینها با شرکت سازنده هواپیمای سوخو ۱۰۰ در آینده نزدیک عملیاتی شود.
به گزارش مهر، شرکت هواپیماسازی مسافری سوخو در روسیه چندی پیش با ابراز آمادگی برای فروش هواپیماهای مسافری فوق مدرن سوپرجت ۱۰۰ به ایران، اعلام کرد: در صورت عقد قرارداد فروش هواپیما، امکان ورود طرف های ایرانی در برنامه ساخت این هواپیما بررسی میشود.
با توجه به مشارکت شرکت های اروپایی در ساخت این هواپیما، سوخو نمیتواند به تنهایی در این زمینه تصمیم بگیرد.
رسانه های روسی پیش تر نیز اعلام کرده بودند، ایران و روسیه در مذاکرات مربوط به سوخو سوپرجت-۱۰۰ به موافقت اصولی دست یافته اند و گفت وگوها در این زمینه ادامه می یابد.
سوخوی سوپر جت ۱۰۰، نخستین هواپیمای صد نفره دنیاست که به صورت «FLY-BY-WIRE» هدایت می شود که هیچ تفاوتی با هواپیماهای مدرن «ایر باس» ندارد و سطوح فرامین هواپیما توسط فرمانهای الکترونیکی هدایت میشوند و در نتیجه با کمترین میزان فشار بر خلبان بیشترین میزان دقت را دارد.
این هواپیما محصول همکاری مجموعه ای از صنایع هواپیمایی غرب و شرق است و تمامی سازندگان قطعات اصلی آن مثل موتورهای فرود، سامانههای الکترونیکی و دیگر قطعات توسط کمپانیهای معروف آمریکایی و اروپایی مانند Goodrich, Sutton و ... هستند.
براساس مشخصات اعلام شده، این هواپیما هیچ تفاوتی با دیگر هواپیماهای ساخته شده در غرب ندارد و با توجه به تعداد صندلیها، قدرت موتور و همچنین فرکانس های مختلف میتواند در تمامی فرودگاههای ایران با وضعیت جغرافیایی متفاوت تا سقف ۶ پرواز در روز فعالیت کند.
روسیه از هفت سال پیش تاکنون به بهره برداری از این نوع هواپیما می پردازد و تا کنون سفارش ساخت ۱۹۷ فروند سوخوسوپرجت-۱۰۰ داده شده که ۴۹ فروند آن ساخته شده و در اختیار شرکتهای هوایی روسی و کشورهای مختلف قرار گرفته است.
نظر شما