شناسهٔ خبر: 31750 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای گه گذشت:

سرمايه‌گذاری در بندر خشك آپرين به روش PPP / بهره‌برداری از قطار حومه‌ای تهران- پرند كمتر از يك سال و‌ نيم آينده/ جزئیات دومین اطلاعیه کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن

ساختمان راه آهن بهره‌برداری بخشی از راه‌آهن تهران-همدان تا پایان سال جاری، فرضیه خطای سیستمی در ATC بدون پشتوانه فنی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حمل و نقل ریلی از چند حیث مورد توجه قرار داشت که اولین مساله انتصاب سعید محمدزاده به عنوان مدیرعامل شرکت راه‌آهن از سوی وزیر راه و شهرسازی سپس توجه دولت به پروژه راه آهن تهران-همدان است که نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از آن و پروژه های واقع در این مسیر بازدید کرد که به شرح زیر است:

سرمايه‌گذاری در بندر خشك آپرين به روش PPP

محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهوری اظهار داشت: اين پروژه با مشاركت ۷۰ درصدی بخش خصوصی و ۳۰ درصدی دولت به روش PPP انجام شده است اما تلاش ما در دولت يازدهم اين است كه به جای اینکه سرمايه‌گذاری دولت يا بخش خصوصی به تنهايی وارد پروژه‌ها شوند این با مشاركت بخش حقوقی و مدل PPP عمل كند.

به گفته نوبخت روش PPP پيش از حمل ونقل در زمينه‌های ديگر نيز مورد استفاده قرار گرفته است.

بهره‌برداری از قطار حومه‌ای تهران- پرند كمتر از يك سال و‌ نيم آينده

مدیرعامل شرکت راه آهن به روند خطوط توسه ريلی استان تهران اشاره كرد و گفت: یکی از مهمترین رویکرد شرکت راه آهن، ارایه حمل و نقل ایمن و پاک به شهروندان است که در همین  راستا یک ساختار خاص حومه‌ای برای اتصال کلان‌شهر تهران و شهرهای اطراف آن ایجاد شده است.

مديرعامل راه‌آهن خاطر نشان کرد: خط حومه‌ای تهران- اسلامشهر- نسيم‌شهر- پرند در حال پيگيری است كه اميدواريم در كمتر از يك و سال ونيم آينده به بهره‌برداری برسد. طبق برنامه یریزی، بخشی از راه‌آهن تهران -قروین- زنجان ۴ خطه و بخش دیگر دو خطه می‌شود.: همچنین امیدواریم خطوط سوم و چهارم راه‌آهن تهران -گرمسار در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد.

بهره‌برداری بخشی از راه‌آهن تهران-همدان تا پایان سال جاری

معاون ساخت و توسعه راه‌‌‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل گفت: بخشی از راه‌آهن تهران-همدان حدفاصل تهران-ساوه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و ادامه مسیر تا همدان در سه ماه نخست سال ۹۶ تکمیل خواهد شد.

جبارعلی ذاکری افزود: علی رغم اینکه زیرسازی پروژه تا بهمن‌ماه سال جاری به اتمام می‌رسد، به طور همزمان ریل‌گذاری نیز در حال انجام است که تا کنون ۱۶۰ کیلومتر از مسیر ریل‌گذاری شده است و تنها ۱۰۵ کیلومتر دیگر تا ایستگاه همدان باقیمانده است.

جنبه دیگر اخبار مربوط به حادثه ریلی برخورد دو قطار مسافربری تبریز-مشهد و سمنان-مشهد است که اعلام دومین اطلاعیه کمیسیون سوانح راه آهن جلوی بسیاری از حدث و گمان ها و شایعات را گرفت که مهمترین آن ها به شرح زیر است.

جزئیات دومین اطلاعیه کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن درباره سانحه برخورد دو قطار مسافری

طبق دومین اطلاعیه کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن، حادثه برخورد دو قطار مسافری در محدوده راه‌آهن شمال شرق ۱ در سه بخش سانحه ریلی، آتش‌سوزی و امداد و مدیریت‌بحران مورد ارزیابی قرار گرفت که اطمینان از کارکرد درست سیستم ATC حاصل و نقش مستقیم عامل انسانی در وقوع آن مشخص شد.

در بخش سانحه آتش سوزی نظرات کارشناسی سازمان آتشنشانی شهرداری شاهرود اخذ گردیده و علت بروز حریق را اتصال کوتاه ناشی از برخورد شدید اولیه میان واگن ها و ایجاد شک شدید مکانیکی به سیستم برق موجود در واگن ها اعلام نموده اند. همچنین در بخش امداد و مدیریت بحران پس از سانحه ریلی صعب البور بودن مسیر منتهی به محل حادثه و نیز برودت شدید هوا متاسفانه عملیات امداد در حد انتظار مقدور نگردید.

فرضیه خطای سیستمی در ATC بدون پشتوانه فنی است

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «صحبت‌های ما براساس گزارش‌های رسمی و آمارهای قطعی است» تصریح کرد: وقتی راه‌آهن اعلام می‌کند سیستم ATC بدون مشکل و بحران خاصی به کار خود ادامه داده است، یعنی این فرضیه که خطای سیستمی باعث به وجود آمدن مشکلات شده صحت ندارد و این‌ها تنها صحبت‌های بدون پشتوانه فنی است که برای برهم زدن جو جامعه ارائه می‌شود.

وی با بیان این‌که این سیستم تمام گواهینامه‌های بین‌المللی لازم برای فعالیت به دست آورده و با مجوزهای روز ساخته شده است، عنوان کرد: این سیستم در طول این مدت نسبت به تمام اتفاقاتی که در مسیر ریلی به وجود آمده واکنش طبیعی و استاندارد خود را انجام داده است. از این‌رو این‌که می‌گویند این سیستم ۲۰۰۰ یا ۴۰۰۰ بار خاموش شده، نه تنها یک ایراد به حساب نمی‌آید که حتی از آن به عنوان یک نقطه قوت نیز باید از آن یاد کرد.

مراجع قانونی باید به حادثه قطار سمنان رسیدگی کنند

مسوول کمیته ویژه بررسی حادثه برخورد دو قطار در استان سمنان گفت: وظیفه ما در این مساله بررسی علت وقوع این حادثه و تعیین مقصران بود و از این پس باید مراجع قانونی به این مساله رسیدگی کنند.

اکبر ترکان گفت: بررسی همه جوانب این حادثه نشان می دهد علت وقوع سانحه خارج کردن قطار از حالت کنترل خودکار به حالت کنترل دستی بوده است.

در بخش آخر می توان اظهارات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص علل وقوع حادثه تاسف بار برخورد دو قطار مسافربری و واکنش آنها نسبت به وزارت راه و شهرسازی را مورد بررسی قرار داد.

افزایش توجه مجلس به ریل با توسعه خطوط و همکاری‌های بین‌المللی راه‌آهن

رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به رویکرد مجلس و این کمیسیون نسبت به حمل‌ونقل ریلی اظهار داشت: با ورود جدی راه آهن کشور به موضوع توسعه دوخطه‌ها و همچنین توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، توجه دولت و مجلس به آن بیش از گذشته است

رضایی کوچی افزود: با توجه به بهره‌وری بالا در بخش ریلی و همچنین کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، مجلس ورود جدی به مباحث مختلف ریلی دارد. وی با بیان اینکه در تخصیص منابع مجلس و دولت خوب عمل نکرده است، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه منابع خوبی را برای حوزه ریلی پیش بینی کردیم

رشد شبکه ریلی نیازمند تخصیص اعتبارات دولتی یا مشوق‌های بخش خصوصی است

عضو کمیسیون عمران بابیان اینكه در برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه تكالیفی را برای دولت در حوزه حمل‌ونقل ریلی مشخص كردیم، گفت: برای رشد شبكه ریلی یا باید اعتبارات دولتی را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهیم و یا مشوق‌هایی را برای بخش خصوصی فراهم كنیم.

صدیف بدری با اعلام آمادگی كمیسیون عمران مجلس برای كمك به وزارت راه و شهرسازی در راستای توسعه شبكه ریلی كشور افزود: ما آماده كمك به دولت برای فعال‌تر كردن بخش خصوصی در توسعه شبكه ریلی هستیم.

نباید با وقوع هر سانحه‌ای از استیضاح وزرا صحبت کرد

نایب رییس کمیسیون عمران با بیان این که از امضا کنندگان استیضاح وزیر راه و شهرسازی نبودم، گفت: نباید با عجله درباره استیضاح وزیر راه و شهرسازی تصمیم گرفت.

وی درباره استعفای پورسیدآقایی، معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: سانحه ریلی قطار مشهد در ایستگاه هفت خوان یکی از سوانح دلخراش حمل و نقلی بود که معتقدم استعفای مدیر عامل شرکت راه آهن در این شرایط، نشان از مسئولیت پذیری وی داشت و می تواند گوش‌زدی برای سایر مدیران باشد که از تعهدات و مسئولیت اجتماعی غافل مانده اند.

برچسب‌ها:

نظر شما