شناسهٔ خبر: 31836 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان همدان خبر داد:

تصویب طرح مرمت خانه نائینی در استان همدان

مدرسه صالحان رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان همدان از بررسی و تصویب طرح مرمت خانه نائینی (مدرسه صالحان) که توسط آقای محمد شهسواری تهیه گردیده، در شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان، محمدرضا قرائی عنوان کرد: خانه صالحان که امسال به مبلغ ۲۰ میلیارد ریال توسط شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تملک گردیده از عناصر تشکیل دهنده محله گلپا است.

وی ادامه داد: قسمت شمالی این خانه که به مرکز محله گلپا منتهی می‌شود، دارای چهار ورودی (دو عدد پیاده و دو عدد سواره) است و ساختمان شمالی و میانی نمای آجری و سازه بنایی و ساختمان جنوبی نیمه اسکلت با تاق ضربی و نمای سیمانی دارد.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل افزود: ساختمان میانی بنا در یک طبقه و در اواخر دوره قاجار ساخته شده و از بقیه ساختمان‌ها قدیمی‌تر است.

وی یادآور شد: ساختمان شمالی با توجه به نوع معماری بنا مربوط به دوره پهلوی اول است و بنای جنوبی که در زمین دیگری بوده و پس از تجمیع (سال ۱۳۷۱) به این بنا اضافه شده است، ابتدا به همان سبک بنای میانی (قاجاری) بوده و در دوره پهلوی دوم به صورت موجود ساخته شده است که متاسفانه در عکس‌ها و مستندات موجود اطلاعاتی از این بنا موجود نیست.

قرائی در ادامه تصریح کرد: در تهیه طرح مرمت خانه صالحان با توجه به عدم وجود نقشه دقیق از بنا کلیه مطالعات انجام پذیرفته از پایه و صفر صورت پذیرفته است.

وی اضافه کرد: در تهیه نقشه‌ها سعی شده که با حداکثر دقت نقشه برداری شود تا بتوان از آن به عنوان پایه و سند جهت طرح مرمت استفاده شود.

وی یادآورشد: در مورد نقشه برداری بنا قابل ذکر است که سر قفلی مغازه‌های جبههٔ شمالی بنای اصلی به غیر واگذار شده است اما نقشه آنها نیز جهت تکمیل برداشت در برنامه عملیات برداشت، در نظر گرفته شده است.

قرائی ادامه داد: در بخش‌های سازه و آسیب شناسی بنا، سعی شده که با ارائه تصویری و گرافیکی، کالبد و سازه موجود مستند سازی شود تا در صورت نقص و تخریب بخشی از بنا قبل از اقدام مرمتی، به عنوان سندی در دست باشد.

وی بیان کرد: در بخش مرمت ابتدا طرح‌ها و جزئیات اجرائی بخش‌های ضروری آورده شده است که در واقع از آن می‌توان به طرح مرمت استحفاظی تعبیر کرد؛ و در بخش‌های دیگر طرح با توجه به نواقص موجود در بنا مانند عدم وجود جان پناه، طرح‌هایی منطبق بر قالب‌های ارجاع مناسب ارائه شده است.

قرائی در پایان گفت: در بخش احیاء، با توجه به کاربری قبلی و پویایی قسمتی از بنا می‌توان با اقدامات مرمتی که در کالبد بنا صورت می‌گیرد و ایجاد ارزش افزوده‌ای که بعد از مرمت چنین بناهائی به وجود می‌آید و با احیاء عملکرد آموزشی - تجاری بهترین احیاء و باز زنده سازی بنا صورت پذیرد.

گفتنی است در این جلسه، پس از بررسی و تصویب طرح و به جهت تأمین اعتبار و تسریع در مرمت بنا با هدف راه‌اندازی و افتتاح این بنای باارزش و تاریخی با کاربری فرهنگی به‌عنوان سرای محله است.

نظر شما