شناسهٔ خبر: 31886 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پورسیدآقایی در مراسم تودیع و معارفه مطرح کرد

قبل از من وزیر راه و شهرسازی استعفای خود را تنظیم کرده بود/ مدیران در برابر شکست و اشتباه زیردستان خود پاسخگو باشند/ به دلیل ایجاد فضای سیاسی ادامه حضورم به راه‌آهن ضرر می‌زد

معارفه در مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل شرکت راه‌آهن، محسن پورسیدآقایی مدیرعامل پیشین با اشاره به این که سیاست‌های جدید برای انقلاب ریلی هزار کار و پروژه را کلید زد؛ بر مسئولیت‌های مدیران در قبال مسایل تاکید کرد و گفت تمام مدیران باید در برابر شکست و اشتباه زیردستان خود پاسخگو باشند و خطای خود را بپذیرند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت راه‌آهن با حضور وزیر راه و شهرسازی و محسن پورسید آقایی مدیرعامل سابق، سعید محمد زاده مدیرعامل جدید، محمد سعید نژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و اعضا هیئت مدیره شرکت راه‌آهن سایر دست‌اندرکاران حوزه ریلی در سالن غدیر شرکت راه‌آهن برگزار شد. در ابتدای این مراسم تمام حضار برای ادای احترام به درگذشتگان سانحه برخورد دو قطار مسافری محور مشهد لحظاتی سکوت و فاتحه‌ای قرائت کردند.

 محسن پورسید آقایی در ابتدای این مراسم اظهار داشت: هنگامی که سیاست‌های جدید و تدبیر انقلاب ریلی مطرح شد در تمام زمینه‌ها هزار کار و پروژه شروع شد که از جمله آن می‌توان به افزایش سرعت، ظرفیت اشاره کرد.

وی افزود: طبیعی است با افزایش سرعت قطار و همزمان رفع تمام موانع افزایش سرعت و کاهش زمان سیر قطار تهران- مشهد به کمتر از ۱۰ ساعت؛ نقش عوامل اجرایی در راه‌آهن بیش از پیش زیاد می‌شود و هر خطایی عواقب جبران‌ناپذیری ایجاد خواهد کرد.

پورسید آقایی با بیان اینکه اگر ظرفیت مسیر اضافه نمی‌شد و هر نیم ساعت با سرعت ۱۲۰ کیلومتر سیر انجام می‌شد در صورت وقوع حادثه مشابه شدت حادثه کمتر می‌شد. به دلیل سرفاصله کوتاه‌تر و سرعت بیشتر احتمال وقوع حادثه وجود دارد که این اتفاق بنا به همین دلایل و البته خطای انسانی رخ داده است.

معاون پیشین وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تصور نمی‌کردم ابعاد یک خطا به این میزان فاجعه ایجا کند اما تحمل فشار از جانب سیستم برای انجام تمام کارها در آن واحد برای من مشخص بود.

مدیرعامل مستعفی شرکت راه‌آهن با تاکید بر اینکه ایمنی نباید فدای افزایش ظرفیت شود بیان کرد: مدیران، مسئول عملکرد زیردستان خود هستند و به طور طبیعی تمام مدیران باید در برابر شکست و اشتباه زیردستان خود حداقل پاسخگو باشند و خطای خود را بپذیرند.

به گفته پورسید آقایی فرمول استعفاء ساده و بسیار روشن بود زیرا به دلیل حجم بالای کار یک خطا منجر به بروز حادثه شد و به طور طبیعی باید مسولیت این حادثه را می‌پذیرفتم.

وی تصریح کرد: چرا جامعه سیاست زده شده و از اخلاق اسلامی فاصله گرفته است؟ از اینکه عده‌ای سعی کردند با خراب کردن و تهمت زدن به سیستم‌ها و تلاش‌های سه ساله دولت تحلیل‌های مختلف و داستان و فرضیات مبنی بر تشکیل اتاق فکر در دولت منتشر کنند، متاسف شدم.

معاون پیشین وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: فضای اخلاقی در کشور به حدی سیاسی شده که هر اقدامی در کشور با پند سیاسی مواجه می‌شود.

پورسیدآقایی با اشاره به اظهارات مختلف در فضای مجازی درخصوص استعفای خویش بیان داشت: موضوع استعفا بسیار ساده و طبیعی بود به طوری که قبل از من وزیر راه و شهرسازی استعفای خود را تنظیم کرده بود و به دلیل اینکه شخص وزیر مسئولیت سازمان‌های مختلف را برعهده دارد در نتیجه بنده به عنوان مسئول مستقیم راه‌آهن باید از سمت خویش استعفا می‌دادم؛ لذا هیچ‌یک از مطالب مبنی بر سیاسی بودن استعفای بنده صحت ندارد. برهمین اساس وزیر راه و شهرسازی با خواهش اینجانب و جمعی از دوستان موافقت کردند که استعفا ندهند.

وی تأکید کرد: باید به سمت جامعه‌ای اخلاق مدار و خارج از تفسیر و بهره‌برداری سیاسی حرکت کنیم.

پورسیدآقایی تصریح کرد: من موافق استعفای مدیران پس از وقوع هر حادثه نیستم بلکه استعفا باید بستگی به حجم و ابعاد مختلف حادثه داشته باشد.

مدیرعامل پیشین شرکت راه‌آهن ادامه داد: ادامه حضور بنده به راه‌آهن ضرر می‌زد، زیرا اقدامات طیف‌های مختلف با ایجاد یک فضای سیاسی کاری سعی کردند راه‌آهن را آویزه مقاصد سیاسی کنند و بنده به خاطر اینکه از لطمه خوردن راه‌آهن و حمله کردن علیه آن جلوگیری کنم از سمت خود استعفا دادم.

وی با اشاره به انتخاب محمدزاده به عنوان مدیرعامل جدید راه‌آهن خاطرنشان کرد: حضور محمد زاده و انتخاب خوب وزیر نوید ادامه روند توسعه راه‌آهن را می‌دهد و کناره‌گیری بنده نیز به طور حتم به این مسئله کمک کرد و از طرفی موجب شد تا راه‌آهن از این حجمه رهایی یابد.

پورسیدآقایی در ادامه تأکید کرد: یک لحظه از تصمیم خود پشیمان نیستم و معتقدم سیستم‌های مدرن راه‌آهن و افزایش سرعت باید توسعه یابد تا آرمان راه‌آهن به ثمر برسد لذا نباید در این مسیر لحظه‌ای به عقب بازگشت.

نظر شما