شناسهٔ خبر: 31892 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

راه‌آهن در صدر برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی/ موفقيت‌های راه‌آهن تحت‌الشعاع سانحه غم‌بار قرارگرفت/ توسعه قطارهای حومه‌ای موثرترین راه در کاهش آلودگی هوا

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌ که بخش راه‌آهن در صدر برنامه‌های این وزارتخانه در دولت یازدهم قرار دارد، گفت: با وجود دشواری‌های اقتصادی سال‌های اخیر، در بخش راه‌آهن اتفاق‌های مثبت بسیاری رخ داده و هدف اصلی من قرار گرفتن صنعت راه‌آهن در صدر برنامه‌های اين وزارتخانه بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت راه‌آهن ضمن تبریک ایام ربیع المولود اظهار داشت: در دو هفته گذشته روزگار سختی بر سطح ملی و استان آذربایجان شرقی و هموطنان آذری و کسانی که در سانحه غم‌بار جان باختند یا مسدوم شدند گذشت و تمام فشار این مراسم بر دوش راه‌آهن و وزارت راه و شهرسازی بود.

وی با تاکید بر اینکه امیدوارم بتوانیم با آنچه که در دست داریم برای بهبود و ارتقای شرایط گام برداریم، اظهار داشت: همواره بر این باور بودم و هستم که مسئولین باید در برابر مردم متواضع باشند و در برابر قصورهای شخصی و قصورهای سازمانی که رخ می‌دهد از مردم پوزش بخواهند و به همین دلیل من از مردم بابت این سانحه غم بار پوزش خواستم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که برای جان باختگان این سانحه آرزوی مغفرت از درگاه الهی داریم و برای بازماندگان صبر آرزو می‌کنیم، گفت:‌ امیدوارم که دولت و شرکت راه آهن بتوانند آنچه در توان دارند در جهت بهبود شرایط خدمت به مردم به کار گیرند.

آخوندی گفت:‌ زمانی که مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را پذیرفتم از آقای پورسیدآقایی برای مسئولیت در شرکت راه آهن دعوت کردم،‌ هدف من این بود که بتوانیم با حضور نخبگان راه آهن را در صدر برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی قرار دهیم و از کوچک‌ترین اقدامی هم دریغ نکردیم.

وی با بیان اینکه در طول این مدت در دوران خشکسالی منابع مالی قرار داشتیم و زمانی که این مسئولیت را پذیرفتیم مشکلات بسیاری در این حوزه با منابع بسیار کم وجود داشت، گفت:‌تلاش ما در این مدت این بود که بتوانیم صنعت راه آهن را در تمام سطوح مورد بازسازی ساختاری قرار دهیم.

وی تاکید کرد: در این مدت به تمام موضوعات مربوط به راه آ‌هن ورود پیدا کردیم.

وی با اشاره به عملکرد موفق پورسیدآقایی در شرکت راه آهن گفت: چه می توان کرد که دست سرنوشت این طور رقم زد که تمام فعالیت‌های راه آهن در این مدت تحت شعاع یک سانحه غم بار قرار گرفت و کمتر دیده شد.

آخوندی با اشاره به اقداماتی که در طول سه سال گذشته در راه‌آهن انجام شده گفت: چه در حوزه توسعه زیرساخت و چه در حوزه بهسازی خطوط و چه در جهت توسعه خطوط و در حوزه اتصال شبکه ریلی ایران به شبکه ریلی آسیا اقدامات موثری در طول سه سال گذشته انجام شد و همچنین اقداماتی هم در بخش اتصال تمام استان‌ها به شبکه ریلی  انجام دادیم.

وی افزود: در جهت انتقال فناوری و به کارگیری آی تی در راه آهن و مدرن کردن راه آهن و ورود فناوری‌های جدید اقدامات قابل قبولی را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: در طول مدت سه سال گذشته مفهوم جدیدی از قطارهای حومه‌ای تعریف کردیم و معتقد بودیم که هیچ راهکاری به اندازه توسعه قطارهای حومه‌ای نمی‌تواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.

آخوندی ادامه داد: چه در زمینه‌های نوسازی ناوگان باری و مسافری ، جذب نیروی جدید و آموزش نیروهای جدید و افزایش سهم راه آهن در انتقال بار و مسافر و ترانزیت اقدامات خوبی انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در بخش‌هایی از اینها موفق عمل کردیم و در بخش‌هایی به دلیل مشکلات متعدد از جمله کمبود امکانات مالی موفق به اجرای کامل آن نشدیم.

وی افزود: در این مدت اندیشه شهرسازی ریل پایه را مطرح کردیم و این باعث شد که به این مفهوم برسیم که ریل به طور حمل و نقل درب به درب وارد زندگی مردم شود.

آخوندی با تشکر از مدیریت پورسیدآقایی در راه آهن در طول سه سال گذشته اظهار داشت: آقای محمدزاده را در جریان کار شناختم و ایشان را یک فرد مصمم ، متدین و با تخصص دیدم.

وی افزود: اطمینان دارم راه آهن در دور مدیریتی جدید هم دوران درخشانی خواهد داشت و در جهت خدمت به مردم موفق عمل خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در شرایط سخت عمل به عدل کار بسیار سختی است، اظهار داشت: در این شرایط باید تمام حقوق شهروندان ، مدیران ، کارمندان را مد نظر قرار بدهیم و بتوانیم تعادلی بین اینها برقرار کنیم.

وی تاکید کرد: نکته مهم این است که بتوانیم در شرایط روانی – اجتماعی روحیه همکاران را حفظ کنیم و خوشبختانه در کوتاه‌ترین مدت مدیریت راه آهن حفظ شد.

آخوندی تاکید کرد: هر بار که نقصی رخ می‌دهد نباید به دلیل آن ضعف، یک سازمان بزرگ چند هزار نفری را از کار بیندازیم بلکه باید با هوشیاری کامل و با تدبیر کامل سازمان را محافظت کنیم.

نظر شما