شناسهٔ خبر: 31935 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در بیست و پنجمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار مطرح شد:

اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار برای نوسازی مناطق حاشیه‌نشین سیستان و بلوچستان/ آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد اولین دفاتر تسهیل‌گری استانی/ نسل جدید طرح‌های بازآفرینی ترکیبی از طرح‌های راهبردی و محله‌محور است

جلسه معاون وزیر راه و شهرسازی در بیست و پنجمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار از آمادگی وزارت راه و شهرسازی در ایجاد اولین دفاتر تسهیل‌گری در استان‌ها خبر داد و گفت: وزارت راه و شهرسازی آمادگی دارد به صورت پایلوت اولین دفتر تسهیل‌گری را به کمک شهرداری در استان ایجاد کرده تا این اقدام در گام بعدی به عنوان یک الگو بتواند تعمیم پیدا کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بیست و پنجمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با حضور عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی، محمدسعید ایزدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، اسدالله رازانی استاندار کرمانشاه و سایر اعضای ستاد ملی بازآفرینی و همچنین مدیران و مسئولین استان کرمانشاه در محل ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

بررسی و ارائه گزارش وضعیت محدوده‌ها و محلات بازآفرینی شهری کرمانشاه و همچنین ارائه گزارش بانک مسکن در خصوص اجرایی کردن مصوبات پیشین ستاد ملی بازآفرینی شهری دو دستورکار اصلی این جلسه از ستاد ملی بود.

ایزدی در این نشست ضمن اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص رسیدگی و پیگیری مشکلات موجود در حوزه آسیب‌های اجتماعی و بحث حاشیه‌نشینی اعلام کرد: خوشبختانه تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار برای احیا و نوسازی سکونتگاه‌های غیررسمی استان سیستان و بلوچستان اولین انعکاس مثبت این تأکیدات به شمار می‌رود که امید است این روند در سایر استان‌های کشور نیز ادامه داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه همچنین با بیان این مطلب که شهرداری تهران در خصوص تأسیس دفاتر تسهیل‌گری نسبت به استان‌های دیگر تجارب بالایی داشته و استان پیشگامی در این عرصه به شمار می‌رود گفت: شهرداری تهران درحال حاضر تجارب موجود در این بخش را مستندسازی کرده و با تشکیل نهاد پژوهشی در صدد انتقال دانش آن به سایر استان‌ها است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به مصوبه هیئت دولت در معرفی استان‌های اولویت‌دار در رسیدگی به بافت‌های فرسوده و مذاکرات انجام شده در این جلسه اعلام می کنیم وزارت راه و شهرسازی آمادگی دارد به صورت پایلوت اولین دفتر تسهیل‌گری را به کمک شهرداری در استان ایجاد کرده تا این اقدام در گام بعدی به عنوان یک الگو بتواند تعمیم پیدا کند. در حال حاضر این اقدام در بیرجند، رشت، گرگان و شیراز به پشتوانه تجربه تهران اجرا شده است که می‌تواند در مابقی استان‌ها به خصوص استان‌های اولویت‌دار اجرا شود.

این مقام مسئول با تأکید براین نکته که هر شهر و هر محله‌ای ویژگی خاص خود را داشته و ما باید به این موضوع در ایجاد نهادهای توسعه‌ای و دفاتر تسهیل‌گری توجه کنیم گفت: وزارت راه و شهرسازی بنا به دستور وزیر محترم درحال تهیه نسل جدیدی از طرح‌های بازآفرینی بوده که ۵ استان به عنوان پایلوت انتخاب و در حال اجرا هستند.

ایزدی افزود: نسل جدید شهرها ترکیبی از طرح‌های راهبردی و محله‌محور است، این بدان معناست که بدون ورود به جزئیات، در چارچوب طرح‌های راهبردی، استراتژی‌های توسعه شهر را تهیه و در گام بعدی از مقیاس محله شروع به تهیه طرح‌های محلات و مناطق اولویت‌دار می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: طرح جدید بازآفرینی شهر کرمانشاه نیز یکی از اولویت‌های امروز وزارت راه و شهرسازی است که بدون شک همراهی و هماهنگی تمامی دستگاه‌های دخیل را می‌طلبد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران همچنین در خصوص مسئله دیون دولت به شهرداری‌ها نیز بیان کرد: مبلغ ۴۵۰ میلیارد تومان جهت پرداخت این دیون به شهرداری در قانون بودجه سال ۹۵ پیش‌بینی و درج شده بود ولی دولت به دلیل خشکسالی منابع تا کنون موفق به ابلاغ آن نشده است. براساس گفتگوهای انجام شده قرار شد در صورت موافقت طرفین و ابلاغ مبلغ گفته شده، این دیون به صورت نقدی و غیر نقدی (واگذاری زمین، قیر ، سیمان و ...) به شهرداری‌ها پرداخت شود که امید داریم این اتفاق نیز هرچه زودتر به وقوع بپیوندد. وزارت راه و شهرسازی در این راه پیشگام شده و پیشنهاد پرداخت این دیون را از طریق منابع غیر نقدی خود اعلام کرده است.

ایزدی اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از استان‌ها جهت آغاز جریان نوسازی و بهسازی تخفیف‌های لازم را ارائه کرده‌اند که اگر دولت به هر نحو پاسخ این اقدام را ندهد شهرداری‌ها انگیزه خود را از دست خواهند داد. امیدوارم این موضوع هرچه سریعتر نهایی شده و به ابلاغ برسد.

وی در پایان با توجه به ارائه گزارش فعالیت‌های بانک مسکن در بافت فرسوده خواستار برگزاری کمیته تخصصی دیگری در رفع مشکلات موجود در این بخش و ارائه جزئیات فعالیت‌ها از سوی نماینده بانک مسکن شد./

نظر شما