به گزارش خبرنگار گروه بينالملل پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پايگاه خبری - تحليلی آتلانتيك كانسيل در تازهترين گزارش خود در باره ايران نوشت: انتشار خبر نهایی شدن قرارداد ۱۶.۶ میلیارد دلاری شركت بوئینگ برای فروش ۸۰ فروند هواپیمای مسافربری به ایران، به دلایل متعدد دارای نقاط مثبتی است.
آمریكا در سال ۱۹۷۹ و بعد از انقلاب اسلامی، تحریمهایی را بر ضد ایران وضع كرد و همواره سردمدار تلاشها برای محدود كردن تجارت بینالمللی با ایران بوده است. قرارداد با بوئینگ، به موجب بندی در طرح جامع اقدام مشترك (برجام) امكانپذیر شده و از حدود صدهزار شغل پردرآمد در آمریكا حمایت میكند. علاوه بر این، این قرارداد به طور چشمگیری امنیت پرواز را برای مردم ایران افزایش داده و از برجام در مقابل چالشهای احتمالی در آینده حمایت میكند.
آتلانتيك كانسيل در ادامه آورده است: با این حال، موانعی بر سر راه تحویل هواپیماها به ایران وجود دارد. ماه گذشته، مجلس نمایندگان آمریكا قانونی را تصویب كرد كه به موجب آن وزارت خزانهداری از دادن مجوز به بانكهای آمریكایی برای انجام معاملات مربوط به فروش هواپیما ممنوع شده و همینطور بانك صادرات-واردات (اگزیم) آمریكا كه پشتوانه دولتی دارد، از تامین مالی فروش هواپیما به ایران باز داشته میشود.
با وجودیكه تحریمهای امریكا همچنان سد بزرگی در برابر تجارت و سرمایهگذاری در ایران به شمار میروند اما قرارداد با بوئینگ به عنوان اولین قرارداد تجاری میان ایران و شركتی امریكایی، در فراهمآوردن پیشزمینهای برای برقراری روابط تجاری با ایران اهمیت دارد. این قرارداد موجب ایجاد تماس میان فعالان اقتصادی ایران و بخش خصوصی آمریكا به نحو بیسابقهای از حدود چهار دهه پیش به این سو خواهد شد و ممكن است به بهبود روابط دوجانبه بیانجامد. این قرارداد همچنین سیگنال مهمی را به سایر شركتهای بینالمللی خواهد فرستاد كه امكان ازسرگیری روابط تجاری با ایران وجود دارد.
رئیس جمهور منتخب آمریكا، دونالد ترامپ، در طول كارزار انتخاباتی خود به شدت مخالفت برقراری مجدد روابط با ایران بوده و برجام را «یكی از بدترین توافقات انجام شده» خوانده بود. پس از پیروزی وی نیز، به دلیل تردیدهای موجود در خصوص سیاستهای دولت ترامپ در برابر ایران، بوئینگ مشتاق بود كه تا زمان حضور باراك اوباما در مقام رئیس جمهور، این قرارداد را به سرانجام برساند. البته با توجه به وعدههای ترامپ در جهت افزایش اشتغال در بخش تولید و تقویت بخش صادرات امریكا، نادیده گرفتن برجام یا تصویب قانونی برای اعمال تحریمهای جدید، ناقض برجام و بند مربوط به فروش هواپیمای مسافربری و در عمل به ضرر ترامپ و اقتصاد امریكا خواهد بود.
این موضوع، با در نظر داشتن این امر كه ایران به تمامی تعهدات خود در قبال مفاد توافق هستهای پایبند بوده است، اهمیت دوچندان مییابد.
پايگاه خبری و تحليلی آتلانتيك كانسيل در ادامه گزارش خود آورده است: آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در بخشی از بیانیه ای كه بعد از امضای قرارداد قرائت كرد، گفت: «بازرگانان و فعالان اقتصادی به ویژه در صنعت حمل و نقل با امضای این قرارداد این علامت را به جهان میدهند که ما پشتیبان صلح، آرامش، امنیت و توسعه روابط انسان دوستانه و همچنین اقدام بر مبنای سیاست برد- برد هستیم، امضای این قرارداد در این شرایط که برنامه جامع اقدام مشترک در فضای سیاسی در مرحله تردید جدی قرار گرفته است، یکبار دیگر اهمیت حفاظت و مراقبت از دستاوردهای بدست آمده را گوشزد میکند.»
البته قرارداد با بوئینگ میتواند از لحاظ داخلی نیز با توجه به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در سال آینده، امتیاز مثبتی برای دولت حسن روحانی به حساب آید. تحریمهای اعمال شده علیه ایران در قبال رعایت مفاد توافق هستهای از جانب این كشور برداشته شد و ایران قادر به ازسرگیری صادرات نفت به اروپا و آسیا گشت. اما به دلایل مختلفی از جمله تداوم كاهش قیمت نفت و عدم تمایل بانكهای خارجی برای تامین مالی تجارت و سرمایهگذاری در ایران، اثرات رفع تحریمها برای مردم ایران چندان محسوس نبوده است.
قرارداد با بوئینگ (و قرارداد با ایرباس) تاثیر چشمگیری بر رفاه مردم ایران خواهد داشت. برای سالیان متوالی، امنیت پرواز از مشكلات جدی صنعت هوایی ایران بوده است. به دلیل تحریمهای وضع شده بر ضد ایران از جانب امریكا، ایرلاین كشوری ایران، ایران ایر، قادر به خرید هواپیماهای نو نبوده و به استفاده از هواپیماهای فرسوده ادامه داده است. در نتیجه و با وجود نبوغ و ابتكار خلبانان و مهندسان ایرانی، این كشور متحمل خسارات بسیاری به دلیل سقوطهای متعدد هواپیما شده است. بر اساس آمار بنیاد ایمنی پرواز (flightsafety.org)، نبود هواپیما و قطعات یدكی نو باعث شده تا ایرلاینهای ایرانی با گرفتن جان ۱۷۰۰ نفر در سوانح مختلف هوایی از سال ۱۹۷۹ بدین سو، در زمره ناامنترین ایرلاینهای جهان قرار گیرند.
در ناوگان هوایی فعلی ایران، ۹ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ و تعدادی بوئینگ ۷۴۷ به چشم میخورد كه تولید سال ۱۹۷۹ بوده و تولید آنها از سال ۱۹۸۶ بدین سو متوقف شده است. اما اكنون ایران مالك ۵۰ فروند هواپیمای نو بدنه باریک از نوع ۷۳۷-Max۸ و ۳۰ فروند هواپیمای نو پهن پیكر از خانواده ۷۷۷ خواهد شد كه به تدریج از سال ۲۰۱۸ به ایران ایر تحویل داده میشود.
منبع:
نظر شما