شناسهٔ خبر: 31953 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

بررسی پیشنهاد مسکو برای گسترش فعالیت‌های خارجی با ایران در صنعت‌هوانوردی

هواپيما فرودگاه روسیه از حدود دو سال پیش با برنامه امضای برجام و بازگشایی فضای بازرگانی، خواستار فروش دو نوع هواپیمای مسافربری به ایران شده است تا ضمن افزایش سطح ارزش روابط اقتصادی دو جانبه، فعالیت های خارجی خود را در صنعت هوایی نیز بیشتر کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه امروز (سه شنبه) در جریان نشست کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور در تهران، اعلام کرد که هدف از پیشنهاد فروش این هواپیما، افزایش روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه است.

پیش از این نیز دنیس مانتوروف وزیر صنعت و تجارت روسیه گفته بود که با ایران برای تولید مشترک قطعات «ام سی ۲۱» با امکان خرید این هواپیمای مسافربری و همچنین سوخو سوپرجت ۱۰۰ در حال مذاکره هستیم.

وی در مصاحبه با خبرگزاری ایتارتاس گفته بود: ما به تحویل هواپیمای مسافربری SSJ-۱۰۰ و همچنین مشارکت موسسات مرتبط ایرانی برای تولید قطعات هواپیمای میان برد ام سی ۲۱ علاقه مندیم که مدتی بعد هم می تواند این هواپیما را خریداری کند.

ابراز تمایل مجدد روسیه برای تامین بخشی از نیازهای شرکت های هواپیمایی ایران پس از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها به ویژه قراردادهای جدید تهران با ایرباس و بوئینگ، نشان می دهد که مسکو برای رقابت با غرب در این زمینه آماده شده است.

مسکو در این زمینه برنامه فروش حدود ۱۰۰ فروند هواپیمای سوخو سوپر جت یکصد نفره را در دستور کار قرار داده است که می تواند به تولید آن به صورت مشترک در ایران منجر شود.

سوخو ۱۰۰ یک هواپیمای مسافربری جت منطقه‌ای با ظرفیتی بین ۷۵ تا ۹۵ صندلی است که شرکت روسی از سال ۲۰۰۰ طرح ساخت مشترک آن را با غرب کلید زد و از سال ۲۰۰۸ نیز وارد سفرهای هوایی در جهان شد.

روسیه که اکنون صنعت هواپیماسازی برجای مانده از دوران شوروی سابق را احیا کرده است، می خواهد با برگ برنده هواپیمای فوق مدرن سوپرجت و همچنین اتکا به تولیدات چند شرکت معتبر و خوشنام روسی که بر خلاف توپولف سابقه ای از بروز سوانح هوایی ندارند، در بازار بین المللی به ویژه ایران حضور بیشتری یابد.

براساس گزارش های فنی و تخصصی ارائه شده، سوپر جت ۱۰۰، نخستین هواپیمای صد نفره دنیاست که به صورت «FLY-BY-WIRE» هدایت می شود که هیچ تفاوتی با هواپیماهای مدرن «ایر باس» ندارد و سطوح فرامین آن توسط فرمان های الکترونیکی هدایت می شود و در نتیجه با کمترین میزان فشار بر خلبان، بیشترین دقت را دارد.

این هواپیما محصول همکاری مجموعه ای از صنایع هواپیمایی غرب و شرق است و تمامی سازندگان قطعات اصلی آن مانند موتور، سامانه های فرود، الکترونیکی و دیگر قطعات کمپانی های معروف آمریکایی و اروپایی مانند Goodrich, Sutton و... هستند.

براساس مشخصات اعلام شده، این هواپیما هیچ تفاوتی با دیگر هواپیماهای ساخته شده در غرب ندارد و با توجه به تعداد صندلی ها، قدرت موتور و همچنین فرکانس های مختلف می تواند در فرودگاه های کشورهای مختلف از جمله ایران با وضعیت جغرافیایی متفاوت تا سقف شش پرواز در روز فعالیت کند.

روسیه هفت سال پیش بهره برداری از این نوع هواپیما را آغاز کرده و شرکت سوخو نیز تا کنون سفارش ساخت ۱۹۷ فروند را دریافت کرده که ۴۹ فروند آن ر اختیار شرکت های هوایی روسی و کشورهایی مانند اندونزی و ارمنستان قرار گرفته است.

از سوی دیگر، روسیه افزون بر سوپر جت ۱۰۰ امیدوار است با هواپیمای مسافربری جدید МС-۲۱ بتواند مشتریان بیشتری را از کشورهای مختلف از جمله ایران جذب کند و به تازگی نیز قرارداد فروش شش فروند از این نوع هواپیماها را با مصر امضا کرده است.

هواپیمای МС-۲۱ نیز که با هدف افزایش سهم روسیه در بازار هوایی جهان طراحی شده، نسبت به دیگر هواپیماهای در حال کار مانند توپولف، جایگاه کیفی و فنی بالاتری دارد و قرار است بهره برداری از نوع MC-۲۱-۲۰۰ آن سال آینده میلادی آغاز شود.

این هواپیما برای پوشش پروازهای میان برد و کوتاه برد با مزیت کاهش هزینه ها در سه مدل MC-۲۱-۲۰۰ با ۱۵۰ مسافر، MC-۲۱-۳۰۰ با۱۸۱ سرنشین و MC-۲۱-۴۰۰ با ظرفیت ۲۱۲ مسافر با بدنه کم قطر، قابلیت گسترده عملیاتی برای عرضه در بازار هوایی روسیه و جهان ساخته می‌شود.

طول مناسب مسافت پروازی، توانمندی ویژه بهره برداری در فرودگاههای مختلف از جمله کوهستانی، امکان پرواز در تمامی شرایط و مناطق آب و هوایی و در همه ساعت شبانه روز از دیگر قابلیت های این هواپیما اعلام شده است.

مسکو متکی به طرح فروش هواپیمای پیشرفته سوپرجت ۱۰۰ و به تازگی MC۲۱، می خواهد در چارچوب راهبرد افزایش سطح روابط اقتصادی با تهران، بخشی از نیازهای بازار هوایی ایران را تامین و همچنین درآمد ارزی بیشتری جذب کند تا بتواند منابع مالی لازم را برای افزایش تولید آن به دست آورد.

از سوی دیگر، افزایش پرواز این هواپیماها در ایران می تواند برای دیگر مشتریان بازار جهانی سوخو سوپرجت ۱۰۰ و سپس MC۲۱ نیز تبلیغات خوبی باشد و برداشت قبلی تفاوت کیفیت هواپیماهای روسی با غربی را کمرنگ‌تر کند./

نظر شما