شناسهٔ خبر: 32054 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی؛

به جای استیضاح وزیر به فکر حل مشکلات مردم باشیم/ پرسش حق مجلس اما طرح استیضاح جایز نیست

یوناتن بت کلیا عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: تغییر وزیر راه و شهرسازی در شرایط کنونی که چند ماه از دوره دولت یازدهم باقیمانده است، به صلاح نیست. به جای استیضاح وزرا، به فکر حل مشکلات مردم باشیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «یوناتن بت کلیا» در رابطه با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجس دهم با طرح یک پرسش گفت: با فرض استیضاح وزیر راه و شهرسازی و عدم رای اعتماد به وی، حضور فرد دیگری به سه ماه در مقام سرپرست یا وزیر، چه مشکلی را از کشور حل می کند؟

وی گفت: آقای آخوندی چند بار در کمیسیون عمران مجلس حضور یافته و به نمایندگان توضیحاتی درباره سانحه برخورد دو قطار ارایه کرده است، آقای ترکان نیز که از طرف دولت مامور پیگیری حادثه قطار بود، پس از بررسی موضوع، به کمیسیون گزارش دادند. کمیسیون نیز چهارشنبه پس از بررسی و جمع بندی، گزارش تفصیلی خود را در صحن علنی قرائت کرد.

وی ادامه داد: مجلس می تواند از هر وزیری درباره اتفاقات رخ داده توضیح بخواهد اما اینکه بلافاصله بحث استیضاح پیش کشیده شود، جایز نیست.

این نماینده مجلس یادآوری کرد: آقای آخوندی در دوره فعالیت خود مذاکرات خوب و موفقیت آمیزی با مدیران شرکت های هواپیمایی برای خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی و نیز توسعه ناوگان ریلی و... انجام داده اند که نباید اقدام های مثبت او با این سانحه که ناشی از خطای انسانی یا حتی مشکل فنی بود، زیر سئوال برود.

وی افزود: وزیر راه و شهرسازی برای تحقق رقابت پذیری در منطقه و جهان و حذف واسطه ها، قرارداد خرید ۱۳۸ فروند هواپیمای ایرباس و ای. تی. آر را امضا کرد که انصاف نیست اقدام های مثبت و اهداف بلند وزیر راه نادیده گرفته شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: نوسازی ناوگان فرسوده ریلی و هوایی یکی از اولویت های برنامه‌ وزارت راه در این دوره بود که جای قدردانی دارد. وزیر راه و شهرسازی نیز از آغاز بر نوسازی ناوگان حمل‌ و نقل عمومی اصرار داشت که بیانگر اهمیت دادن وی به ایمنی و کیفیت خدمات‌دهی و نگرانی از جان مردم است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به ایرنا گفت: در سانحه برخورد دو قطار نمی توان کل وزارتخانه یا شخص وزیر را مقصر معرفی کرد بلکه زیرمجموعه شرکت راه آهن خطاهایی داشت که مدیرعامل شرکت با استعفای خود، مسوولیت آن را پذیرفت که همین کافی است و نشان می دهد خطاها نادیده گرفته نمی شود.

بت کلیا اضافه کرد: در حالی که دشمنان ایران در خارج از مرزها علیه ما جبهه گیری کرده اند، شایسته نیست ما در داخل با هم درگیر شویم و به جای حل مشکل، تقصیر را به گردن یکدیگر بیندازیم.

وی تاکید کرد: به جای استیضاح وزیر به فکر رفع مشکلات مردم باشیم.

گفتنی است، سانحه برخورد قطارهای تبریز- مشهد و مشهد- سمنان با یکدیگر ساعت هشت صبح جمعه پنجم آذرماه در محدوده ایستگاه هفت خوان استان سمنان رخ داد که شماری از واگن ها از خط خارج یا دچار آتش سوزی شدند و ۴۲ نفر از مسافران و ماموران قطار جان خود را از دست دادند.

مسئول کمیته ویژه بررسی حادثه برخورد دو قطار در استان سمنان این هفته اعلام کرد: براساس بررسی های انجام شده مقصر اصلی حادثه سمنان مامور و متصدی سی. تی. سی (کنترل ترافیک) ایستگاه شاهرود است.

اکبر ترکان گفت: بررسی همه جوانب این حادثه نشان می دهد علت وقوع حادثه، خارج کردن قطار از حالت کنترل خودکار بوده است که آن را به حالت کنترل دستی گذاشته بودند.

وی اعلام کرد عمدی در این کار وجود نداشته و خطای حرفه ای صورت گرفته است.چهارشنبه گزارش رسمی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره سانحه ریلی منتشر شد.

در گزارش کامل این کمیسیون آمده است «عوامل ناشی از اشکالات ساختاری و نتیجه چندین دوره مدیریتی و عملکرد سال های متمادی ساختار زمینه ساز بروز سانحه بوده است»./

نظر شما