شناسهٔ خبر: 32077 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

نماینده ملکان اعلام کرد:

عامل انسانی باعث بروز حادثه ریلی هفتخوان شد/ هیچ سفارش یا تهدیدی برای توقف روند استیضاح به نمایندگان مجلس نشده است

سلمان خدادادی یک نماینده مجلس گفت:  فیلمی که مسئولان وزارت راه وشهرسازی در اختیار ما گذاشتند نشان می‌دهد عوامل انسانی در بروز این سانحه موثر بوده است و همین عامل باعث سانحه شده است و کارکنان راه‌آهن بی توجهی کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه اخبار منتشر شده به نقل از من مبنی بر این که اگر بر ما گلوله ببندند استیضاح وزیر راه و شهرسازی را ادامه می‌دهیم را تایید نمی کنم و این مطلب صحت ندارد، گفت: در جریان استیضاح وزیر راه و شهرسازی باید عملکرد منطقی داشته باشیم و پس از نتایج گزارش‌های نهایی درباره ادامه استیضاح تصمیم میگیریم.

سلمان خدادادی نماینده ملکان از استان آذربایجان شرقی با تاکید بر این که خبری که به نقل از من منتشر شده است مبنی بر اینکه حتی اگر ما را به گلوله هم ببندند، استیضاح وزیر راه و شهرسازی را ادامه میدهیم، تایید نمیکنم، اظهار داشت: خبری که اخیرا به نقل از من منتشر شده است برداشت شخصی خبرنگار است و من بخش هایی از محتوای آن را تایید نمیکنم.

وی ادامه داد: استیضاح وزرا از اختیارات نمایندگان مجلس است. وزرا هم  طبق قانون این حق را دارند که از عملکرد خود دفاع کنند.  تاکید می کنم در پیگیری استیضاح وزیر راه و شهرسازی به دنبال منطق هستیم و هدف از برگزاری جلسات اخیر با حضور مسئولان وزارت راه وشهرسازی این بود که واقعیت برای ما مشخص شود.

خدادادی افزود: اگر برای ما مسجل شود که وزیر راه و شهرسازی و نحوه مدیریت وی در بروز این سانحه تاثیر گذار بود، استیضاح را ادامه می دهیم و این حق نمایندگان است.

رییس کمیسیون اجتماعی تاکید کرد: بینی و بین الله تا کنون از سوی وزارت راه و شهرسازی و یا شخص آقای آخونذی هیچ سفارشی و یا تهدیدی برای توقف روند استیضاح به نمایندگان مجلس نشده است.

وی گفت: با توجه به گزارش کمیسیون عمران در صحن علنی قرائت شد و ما هم به آن گوش دادیم و البته موضوعاتی که در جلسات کمیسیون عمران با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد و اظهار نظری که علی مطهری به عنوان رییس جلسه در صحن علنی درباره این سانحه انجام داد و فیلم هایی تا کنون مورد بررسی قرار گرفته است، به نظر ما باید بررسی ها ادامه پیدا کند.

نماینده مردم ملکان ادامه داد: بنده  از نمایندگان درخواست کردم که اجازه دهند قبل از اعلام وصول استیضاح، به توضیحات مقامهای مسئول در این زمینه گوش کنیم و مستندات را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه امروز، دوران گفت‌وگو، منطق و بررسی است. باید ببینیم چه عوامل تا چد حد مقصر بوده اند، ادامه داد: گزارش وزارت راه وشهرسازی عامل خطای انسانی را علت وقوع این سانحه اعلام کرده است. در گذشته هم ظاهرا، گاهی دستگاه و علائم هشدار دهنده خطاهایی داشته که با بررسی‌های عوامل انسانی و فیزیکی کارها پیگیری شده  و مجوز حرکت به قطارها داده شده است و در این موارد کارکنان بر اساس بررسی‌های ۴ نفره مجوز حرکت را به قطار می دادند.    

 خدادادی به خبرنگار ایلنا با اشاره به عوامل موثر در بروز سانحه اخیر ریلی گفت: در این یک مورد (سانحه قطار تبریز- مشهد) وقتی دستگاه هشدار می دهد و نشان می دهد که در مسیر قطار دیگری وجود دارد. یکی از کارکنان براساس ذهنیت پیشین خود تصور می کند که دستگاه اشتباها هشدار می دهد. اما در این موارد باید نظر ۳ نفر از سایر کارکنان هم اخذ شود و این سه نظر این موضوع را تایید کنند اما سه نفر دیگر بدون بررسی ها به اعتماد این فرد، نظر می دهند و پیگیر نشدند که این فرد برچه مبنایی دستور به حرکت قطار داده است.

وی افزود:  فیلمی که مسئولان وزارت راه وشهرسازی در اختیار ما گذاشتند نشان می دهد که عوامل انسانی در بروز این سانحه موثر بوده است و به ذهن می آید که همین عامل باعث سانحه شده است و کارکنان راه آهن بی توجهی کرده اند. وقتی جان انسان ها مطرح است و خطر کشته شدن مسافران وجود دارد، نمی توان تنها به یک نظر اعتماد کرد. اساسا به همین دلیل ۴ نفر برای نظارت بر این فرایند گمارده شده‌اند که کار با اطمینان بیشتر انجام شود و کوچک ترین خطر غیر قابل گذشت است.

این نماینده گفت: وقتی استیضاحی در مجلس مطرح و امضا جمع آوری می شود پس از ۲۴ الی ۴۸ ساعت دیگر باید استیضاح اعلام وصول شود اما همان طور که می‌بیند دو هفته است که استیضاح به تعویق افتاده است چرا که به عنوان یکی از امضا کنندگان استیضاح وزیر راه و شهرسازی و سایر نمایندگان بر این اعتقاد داریم که باید در جریان این استیضاح منطقی تر پیش برویم.

وی با با بیان اینکه نظر من این بوده که اجازه دهیم گزارش کمیسیون تحقیق نهایی شود، ادامه داد: گزارش‌های وزارت راه وشهرسازی از این سانحه کامل شود. و در مجموع در موضوع استیضاح آقای آخوندی  باید منطقی‌تر و اصولی پیش برویم. از نمایندگان درخواست کردیم پس از نهایی شدن این گزارش ها برای ادامه استیضاح تصمیم بگیریم.

وی افزود:فکر می کنم تا ۳ روز آینده به این نتیجه می رسیم که به این گزارش ها اکتفا کنیم و اینکه اشکالات دیگر تکرار نشود و یا اینکه استیضاح صورت بگیرد و مردم آذربایجان شرقی هم احساس نکنند که نمایندگان استان به مطالباتشان بی توجه هستند.

نماینده مردم ملکان گفت: یکی از موانع و علتی که باعث کُندی جریان استیضاح وزیر راه و شهرسازی شده این است که چند ماهی از عمر دولت باقی مانده است و نمایندگان امضا کننده استیضاح هم این نکته را مد نظر داشته اند که اگر استیضاح انجام شود در این مدت باقی مانده وزارتخانه با سرپرستی باید اداره شود.

خدادادی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی با توجه به مشکلات مالی و اقتصادی در اجرای پروژه ها موفقیت چندانی نداشته اند، افزود: مگر اعتبارات تخصیص یافته در کل کشور چند درصد بوده که وزارت راه وشهرسازی عملکرد موثری داشته باشد. حال اینکه  اگر این وزارت خانه در چند ماه آخر با سرپرستی اداره شود یا اینکه خود وزیر ان را ادره کند بسیار متفاوت است. به طور قطع با این وضعیت کشور وزارت راه وشهرسازی هم با سرپرست اداره شود، مشکلاتی به همراه خواهد داشت.

رییس کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه مگر وزیر استیضاح شود همه مشکلات حل می شود؟ یا اینکه این مشکلات دیگر تکرار نمی شود؟ ادامه داد:  ما به دنبال این هستیم که کاری انجام دهیم دیگر شاهد این سوانح و بروز چنین مشکلاتی نباشیم.

نظر شما