شناسهٔ خبر: 32189 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواشناسی كل كشور بیان کرد

افزایش ۷۰ برابری توان پردازشی كشور با استفاده از سوپر كامپیوتر/جایگاه ششم سایت هواشناسی در بین سایت‌های دولتی/ شناخت جایگاه سازمان هواشناسی در بخش مدیریت كشوری/ پیش‌بینی كم‌بارشی ۱۵ تا ۲۰ درصدی زیر حد نرمال در تابستان ۹۶

داود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی كل كشور با بیان اینكه این سازمان در ابتدای دولت یازدهم طرح راهبردی جامعی را برای سازمان هواشناسی تا سال ۹۹ مدون كرده است، از توسعه سیستم‌های دیدبانی و پایش، توسعه پردازش و پیش‌بینی‌ها و همچنین تصمیم‌سازی برای مردم و مسئولان به عنوان ۳ هدف اصلی سازمان یاد کرد و افزود محدودیت‌های مالی برای خریدهای لازم مانع رسیدن به رشدی كه انتظار می‌رفت شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی داود پرهیزكار معاون وزیر راه وشهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی كل كشور در نشست خبری امروز ۲۹ آذرماه كه در حاشیه نمایشگاه راهسازی، راهداری، حمل ونقل و صنایع وابسته در مصلای امام خمینی برگزار شد اعلام كرد: اگرچه سازمان هواشناسی زیرمجموعه وزارت راه وشهرسازی است ولی سازمانی چند وظیفه‌ای به شمار می‌رود و جدا از بخش حمل ونقل در حوزه‌های بسیار وسیع و گسترده‌ای فعالیت می‌كند. این سازمان در ارائه خدمات در بخش هوایی، دریایی و زمینی حوزه حمل ونقل نقش بسیار چشم‌گیری را ایفا می‌كند.

پرهیزكار در ادامه افزود: روزی كه سازمان هواشناسی تاسیس شد صرفا در حوزه ارائه خدمات به بخش حمل ونقل هوایی شكل گرفت. به همین دلیل اسم این سازمان همیشه در كنار سازمان هواپیمایی قرار می‌گیرد. این درحالی است كه امروز غیر از حوزه هوانوردی شاهد فعالیت بارز سازمان هواشناسی در حوزه دریاهای شمال، جنوب و فرامنطقه‌ای و همچنین در حوزه كاربران هستیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینكه امروزه دارای مدل‌های خاصی در بخش امواج و جریانات اقیانوسی در دریاهای شمال و جنوب كشور هستیم گفت: این مدل‌ها هرروز اجرایی شده و خروجی‌هایی را جهت پیش‌بینی وضعیت دریا در اختیار كاربران قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: باتوجه به رویكرد سازمان هواشناسی در دولت یازدهم،‌ توسعه هواشناسی كاربردی (تهك) در تمامی حوزه‌های فعالیت این سازمان از جمله تهك دریایی پیگیری می‌شود.

پرهیزكار با بیان اینكه ارائه خدمات به كاربر نهایی در سامانه تهك هدف اصلی ما به شمار می‌رود گفت: ما در این راه كاربر نهایی را در حوزه مورد نظر شناسایی كرده و پس از ارائه خدمات آن بازتاب نوع خدمات ارائه شده را جهت ارتقای كیفیت عملكرد خود خواستار می‌شویم. خوشبختانه این سامانه تاكنون بازتاب خوبی داشته و طی یكی دوسال اخیر كه به شكل دستی قرار گرفته است تلفات و خسارات را به حداقل رسانده است.

این مقام مسئول در خصوص فعالیت سازمان هواشناسی در حوزه حمل ونقل جاده‌ای بیان كرد: در حال حاضر این ارتباط با بخش‌های گوناگون حوزه حمل ونقلی برقرار است. سازمان هواشناسی به دنبال تفاهم‌نامه اخیر خود با سازمان راهداری متعهد به افزایش تعداد ایستگاه‌ها در جاده‌ها و ارائه خدمات به كاربران نهایی در این بخش شد. از آنجا كه پیچیدگی‌ها در حوزه جاده‌ای زیاد بوده  و احتمال وقوع پدیده‌های مختلفی در یك مسیر وجود دارد اجرای طرح كمی سخت شده است كه امید داریم در سال آینده شاهد عملیاتی شدن تهك جاده‌ای نیز بوده و بتوانیم ارتباط با كاربر نهایی را در بهترین شكل ممكن برقرار كنیم.

رئیس سازمان هواشناسی كل كشور با بیان اینكه این سازمان در ابتدای دولت یازدهم طرح راهبردی جامعی را برای سازمان هواشناسی تا سال ۹۹ مدون كرده است گفت: توسعه سیستم‌های دیدبانی و پایش، توسعه پردازش و پیش‌بینی‌ها و همچنین تصمیم‌سازی برای مردم و مسئولین ۳ هدف اصلی ما در این طرح به شمار می‌رود. در حال حاضر با توجه به محدودیت‌های مالی كشور رشدی كه انتظار داشتیم را در حوزه توسعه شبكه پایشی شاهد نبودیم چراكه تمام خریدهای لازم در این بخش باید خارج از كشور انجام می‌شد كه امید داریم در سال‌های آینده به آن توجه ویژه‌ای شود.

پرهیزكار در خصوص حوزه پردازش نیز بیان كرد: خوشبختانه در این بخش توانستیم سوپر كامپیوتری را برای سازمان تهیه كرده و توان پردازشی كشور را نسبت به سال ۹۲، ۷۰ برابر افزایش دهیم. این سوپر كامپیوتر به ما كمك كرد تا مدل‌های هواشناسی بسیاری را بتوانیم بر روی آن اجرا كنیم. این در حالی است كه ما برای رسیدن به نقطه مطلوب در كشور فاصله زیادی داریم. در حال حاضر توان پردازشی كشورهای پیشرفته هزار برابر ما است كه امید داریم با حمایت‌های دولت در برنامه ۵ ساله ششم به این توان پردازشی برسیم.

وی در خصوص تصمیم‌سازی سازمان هواشناسی برای مردم و مسئولین نیز بیان كرد: زمانی كه من در سال ۹۲ فعالیت خود را به عنوان رییس مجموعه در سازمان هواشناسی شروع كردم، این سازمان در هیچ یك از شوراهای عالی و كمیسیون‌های كشور حضور نداشت ولی امروز می‌بینیم كه این سازمان توانسته نقش خود را در شورای‌عالی مدیریت بحران، شورای‌عالی آب، آلودگی هوا، خشكسالی و سیل ایفا كرده و خود را اثبات كند. سازمان هواشناسی پس از گذشت این ۳ سال موفق شده این باور را در مسئولین ایجاد كند كه سازمان هواشناسی نیز می‌تواند به آن‌ها در مدیریت كشور كمك كند.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینكه ما امروز شاهد این موفقیت در بین مردم نیز هستیم گفت: مراجعه مردمی به سایت هواشناسی تاكنون به ۲۵۰ هزار نفر در یك روز نیز رسیده است. طبق آخرین آمار گزارش شده در آخرین سرمای رخ‌داده در روزهای اخیر در كشور شاهد مراجعه ۶۴۸ هزارو ۸۲۲ نفر در یك روز به سایت بودیم كه نشان‌دهنده عملكرد خوب و جلب اعتماد عمومی سازمان هواشناسی نسبت به مردم بوده است.

پرهیزكار در این‌باره افزود: طبق بررسی سایت آلكسا رتبه ما در بین سایت‌های كشور ۲۱۴ و در بین سایت‌های دولتی رتبه ششم است. این نشان می‌دهد كه تغییر نگرش سازمان هواشناسی طی ۳ سال اخیر موفق بوده كه قطعا این روش نیز در سال‌های آتی ادامه پدا خواهد كرد.

وی در خصوص پیش‌بینی فصلی این سازمان بیان كرد: ایران كشوری كم‌آب است حتی اگر ما شاهد بارش خوبی در سطح كشور نیز باشیم باید منابع آبی خود را مدیریت كنیم. بارش باران طی ۹ سال گذشته از حد نرمال بالاتر نبوده است. این در حالی‌است كه امسال نیز وضعیت نسبت به سال گذشته بدتر شده و مناسب گزارش نشده است. از آنجایی كه بارش‌های پاییزی ۲۵ درصد  بارش‌های سالانه را تشكیل می‌دهند و در سال جاری نیز این بارش‌ها دیر شروع شده‌اند امروز شاهد كم‌بارشی ۴۰ درصدی در سطح كشور هستیم.

پرهیزكار در پایان تاكید كرد: طبق بررسی‌های انجام شده انتظار می‌رود بارش‌ها تا بهار سال آینده به صورت نرمال رخ دهد. این در حالی است كه پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال زراعی جاری (تابستان ۹۶) شاهد كم‌بارشی بین ۱۵ تا ۲۰ درصدی زیر حد نرمال در كشور باشیم.

نظر شما