شناسهٔ خبر: 32204 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

تشریح مهمترین هدف شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور / صرف سالانه بیش از ۳ هزار میلیارد تومان در حوزه ساخت و توسعه زیربناها/ وجود ۴۵۰ پروژه فعال عمرانی در حوزه حمل و نقل/ اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در اولویت هستند

نشست خبری معاون وزیر راه و شهرسازی ساخت و ساز و تحویل پروژه به بهره‌بردار را مهمترین هدف شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد و گفت: سال گذشته به طور متوسط حدود ۴ هزار میلیارد تومان در این شرکت هزینه شد که خود نشان دهنده عملکرد بالای این بخش در مدیریت مالی پروژه‌های عمرانی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، نشست خبری مسئولین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با حضور خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت، جبارعلی ذاکری عضو هیئت مدیره و معاون ساخت و توسعه راه‌آهن و همچنین سید حسین میرشفیع عضو هیئت مدیره و معاون ساخت و توسعه آزاداره‌های کشور امروز ۲۹ آذرماه كه در حاشیه نمایشگاه راهسازی، راهداری، حمل و نقل و صنايع وابسته در مصلای امام خمینی برگزار شد.

خادمی در ابتدای این نشست اعلام كرد: زیر ساخت‌های کشور نیاز به توسعه دارد و قطعا این توسعه در تمامی بخش‌های کشور دارای نقش اساسی و مهمی است. همه باید در جهت این توسعه تلاش کرده و با ایجاد فضایی بدون حاشیه تعهدات خود نسبت به کشور و مردم را اجرایی کنیم.

خادمی با تاکید بر اینکه حلقه اتحاد، همدلی و هماهنگی بین تمامی بخش‌ها در پیش برد پروژه‌ها امری قابل توجه است گفت: در حال حاضر اکثر تهعدات توسعه‌ای ما در بخش ریلی، آزادراهی و بزرگراهی در شرکت ساخت وجود داشته وقطعا وظیفه و هدف اصلی ما انجام ساخت وساز و تحویل پروژه‌ها به بهره‌بردار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این مطلب که حدودا سالانه بیش از ۳ هزار میلیارد تومان در شرکت و ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هزینه می‌شود گفت: همه این پروژه‌ها از طرح‌های اجرایی به شمار می‌روند. سال گذشته به طور متوسط حدود ۴ هزار میلیارد تومان در این شرکت هزینه شد که خود نشان دهنده عملکرد بالای این بخش در مدیریت مالی پروژه‌های عمرانی است.

وی با تاکید بر اینکه تمام اقدامات این شرکت توسط متخصصین مشاورین و پیمانکاران داخلی انجام می‌شود گفت: یکی از مشکلات اساسی فعلی کشور پروژه‌های نیمه تمام آن است، پروژه‌هایی که در گذشته شروع شده و الویت بندی مناسب نداشته است. برآورد ما برای اتمام عملیات اجرای این پروژه‌ها به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که اگر بخواهیم آن را با منابع دولتی اجرا کنیم بیش از ۳۵ سال طول می‌کشد بنابر این ناچاریم برای اجرای آن‌ها الویت بندی کرده و براساس آن پیش برویم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور در ادامه تعداد طرح‌های در دست اجرای این شرکت را ۱۱۲ مورد اعلام کرد و افزود: این ۱۱۲ طرح دارای ۶۰۰ پروژه هستند که در حال حاضر ۴۵۰ مورد آن فعال گزارش شده است.

ذاکری همچنین در ادامه در خصوص پروژه راه‌‌آهن غرب کشور نیز بیان کرد: در بازدید هفته گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از این پروژه ضمن ارائه گزارشی کامل از روند اجرای پروژه تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شد. براساس این تصمیمات پیش بینی می‌شود ایستگاه کرمانشاه این راه‌آهن تا هفته دولت به بهره‌برداری برسد.

در ادامه خادمی پروژه‌های کوتاه مدت و اقتصاد مقاومتی در حوزه عمرانی کشور را از الویت‌های طرح‌های قابل اجرا در شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور اعلام کرد و گفت: امیدواریم تمام این پروژه‌ها تا پایان دولت یازدهم به انجام برسد که مهمترین آن‌ها اجرای ۱۲۱ کیلومتر آزادراه، ۵۹۰ کیلومتر راه‌آهن و ۸۲۷ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به شمار می‌رود.

این مقام مسئول در خصوص رعایت استاندارد فنی در پروژه‌های در دست اجرای این شرکت ادامه داد: قطعا استاندارد برای خود تعریفی دارد و ما نیز بر اساس آن و آیین‌نامه موجود در شرکت ساخت پروژه‌های خود را به اجرا می‌رسانیم. از سویی دیگر علائم موجود در جاده‌ها نیز نشان‌دهنده سرعت مناسب با کیفیت و شیب جاده‌ها هستند که باید از سوی رانندگان مورد توجه قرار گیرند. همچنین ساخت جاده‌ها نیز با رعایت تمام استانداردهای روز دنیا صورت جلسه و تحویل بهره‌بردار داده می‌شود.

در ادامه ذاکری نیز درخصوص استانداردهای موجود در بخش ریلی اضافه کرد: این استانداردها برای طراحی راه‌آهن نیز در کشور وجود دارد و تمام خطوط ریلی مطابق با آیین‌نامه‌های روز دنیا و برای سرعتی مشخص طراحی می‌شوند. با وجود ۱۳ هزار کیلومتر شبکه ریلی در کشور و برخورداری این بخش از آمار بیش‌ترین جابه‌جایی مسافر در سال، طی ده سال گذشته تنها دو سانحه بسیار مهم در این حوزه به وقوع پیوسته که خود نشان‌دهنده ایمنی بالای این بخش حمل و نقلی به شمار می‌رود.

از سوی دیگر میرشفیع در خصوص پروژه‌های آزادراهی شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور گفت: آزادراه تهران- شمال، کنار گذر جنوبی تهران با ۱۵۰ کیلومتر طول مسیر، آزادراه اصفهان- شیراز، آزادراه تبریز با طول بیش از ۷۰ کیلومتر و همچنیین آزادراه حرم تا حرم از جمله مهمترین پروژه‌های آزادراهی کشور به شمار می‌روند. این درحالی است که به طور همزمان با اجرای این پروژه‌ها بیش از یکهزار کیلومتر دیگر در حوزه آزادراهی در سطح کشور در حال اجرا است که خوشبختانه شرایط برای سرمایه‌گذاری این حوزه بسیار مطلوب بوده و تمایل زیادی از جانب کشورهای خارجی برای اجرای آن‌ها وجود دارد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این مطلب که بیش‌بینی می‌شود تا سال آینده نزدیک به ۳ میلیارد یورو در این حوزه شاهد سرمایه‌گذاری خارجی باشیم ادامه داد: منطقه ۱ آزاد راه تهران شمال یکی از مناطق پیچیده و سنگین این پروژه اجرایی است که در حال حاضر به طور جدی به وسیله پیمانکاران پایه یک کشور در حال اجرا است. روند موجود نشان دهنده برابری عملکرد دوسال اخیر با ۲۰ سال گذشته است که انتظار می‌رود این منطقه تا بهار ۹۶ به بهره‌برداری برسد.

وی در این باره افزود: قرارداد منطقه ۲ این آزادراه نیز ابلاغ و با پیمانکار بسته شده است. همچنین منطقه بعد از تونل البرز نیز در دسته اجرا قرار دارد و از سویی دیگر مطالعات منطقه ۳ این آزادراه در حال انجام بوده و تمایل سرمایه‌گذاران خارجی در دست برسی قرار دارد.

در ادامه مدیرعامل شرکت شاخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه از ابتدای کار دولت یازدهم ساخت کریدورهای جاده‌ای و ترانزیتی مورد توجه بوده و همواره برای ایجاد شبکه کریدوری و حمل و نقلی ریلی و جاده‌ای تلاش شده است گفت: در سال جاری ۱۰ کریدور جاده‌ای مصوب شد که به ۲ مورد از آن ردیف اعتباری تعلق گرفت. کریدور شماره ۱ به عنوان یکی از این محورها در سواحل خلیج فارس واقع شده و شلمچه را به بندر گواتر با طول مسیر ۱۷۵۰ کیلومتری متصل می‌کند. امید است با اجرای این کریدور شاهد توسعه متوازن در سواحل جنوبی کشور باشیم.

وی کریدور شماره ۱۰ را یکی دیگر از محورهای دارای ردیف اعتبار اعلام کرد و گفت: این کریدور شمال به جنوب بندر امام خمینی(ره) به مرز بازرگان متصل کرده و به عنوان یکی از کریدورهای توسعه‌ای به شمار می‌رود. این محور می‌تواند ترانزیت خارجی را تسهیل کرده و غرب کشور را دچار تحولی بزرگ کند.

ذاکری همچنین در خصوص کریدورهای ریلی کشور نیز گفت: با ایجاد حمل و نقل ریلی می‌توانیم مسیر ترانزیت  از هند به روسیه را از ۲۲ به ۱۶ روز کاهش دهیم این درحالی است که پیش از این ترانزیت کالا در این مسیر از طریق آب‌های آزاد ۴۵ روز به طول می‌انجامید. همچنین اتصال ریلی آستارا- انزلی- رشت- قزوین از دیگر پروژه کریدوری ریلی مهم کشور به شمار می روند.

در بخش دیگری از این نشست خبری میرشفیع معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور در اشاره به راه‌های منتهی به شمال کشور نیز بیان کرد: در این محدوده نزدیک به ۷ مسیر در برنامه کاری ما قرار دارد که امسال علی رغم تمامی تنگناهای مالی و با توجه به نیار موجود نزدیک به هزار میلیارد تومان اعتبار به پان اعتبار اختصاص پیدا کرده است. ۳ الی چهار برار شدن این رقم نشان دهنده توجه دولت به رفع گلوگاه‌های این محور به شمار می‌رود.

وی با اشاره به خروج آزادراه تهران- شمال به عنوان یکی از بزرگ ترین پروژه‌های آزادراهی از رکود پس از گذشت چندین سال گفت: منطقه ۱ این پروژه به  عنوان مهمترین بخش باعث کوتاهی مسیر و ترافیک می‌شود که خوشبختانه تا بهار سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. ار سوی دیگرتا پایان سال تنها سه کیلومتراز پروژه چهار خطه کردن محور فیروزکوه باقی خواهد ماند. همچنین محور هراز نیز به عنوان یکی از مسیرهای توریستی منتهی به شمال کشور امسال دارای ۲۰ کیلومتر افتتاح خواهد بود.

میرشفیع در ادامه از بهره‌برداری ۳.۵ کیلومتر از آزادراه قزوین-رشت تا پیش از سال ۹۶ خبر داد و اعلام کرد: اجرای پروژه‌های امام زاده هاشم تا بندر انزلی، جاده هراز، کنار گذر گیلاوند و محور قائم شهر- ساری از دیگر پروژه‌های در دستور شرکت ساخت به شمار می‌آید.

این مقام مسئول در پایان از برخورداری ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور از راه آسفالته تا پایان دوره دولت یازدهم خبر داد و گفت: ۶ استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کردستان، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویر احمد از میانگین برخورداری از راه آسفالته در کشور فاصله دارند که تمرکز فعلی بر روی این استان‌ها خواهد بود./

نظر شما