شناسهٔ خبر: 32208 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

انسداد راه‌های ارتباطی ۲۰۰ روستای کردستان به دلیل برف و کولاک

بارش برف و کولاک شديد در محورهای زنجان مدیر راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان از بسته شدن راه ارتباطی ۲۰۰ روستای استان به دلیل بارش برف و کولاک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راشد مدرس‌گرجی با اشاره به اینکه بارش برف از شامگاه یکشنبه در این استان آغاز شده است افزود: از بامداد امروز راه ارتباطی ۳۰۰ روستا بسته شده بود که با تلاش راهداران ارتباط ۱۰۰ روستا مجددا برقرار شد.

وی با بیان اینکه بیشترین سهم بارش مربوط به شهرستان های بانه، سقز، دیواندره، مریوان و سروآباد است گفت: راهداران هم اکنون در حال مسیرگشایی روستاهای باقیمانده هستند و با تلاش این نیروها از شب گذشته تمامی راه های بین شهری باز و تردد در آنها جریان دارد.

مدیر راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان افزود: با توجه به حاکم شدن جریان هوای سرد و یخبندان بر استان، سفر در جاده های استان نیاز به استفاده از زنجیر چرخ و رعایت ایمنی حین رانندگی است.

به گفته مدرس‌گرجی از شامگاه یکشنبه تاکنون به ٥٥ وسیله نقلیه و حدود ١٠٠ نفر مسافر در طول راهها امداد رسانی شده است.

هم اکنون ۶۵۰ مامور راهداری در قالب ۱۳۰ گروه برای ارایه خدمات به رانندگان در جاده های مواصلاتی این استان در قالب طرح زمستانه مستقر و ۲۰ هزار تُن شن و نمک نیز در انبارهای راهدارخانه های استان ذخیره شده و تعداد ۵۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری در اختیار راهداران قرار گرفته است.

طول شبکه راه های استان هفت هزار و ۸۳۴ کیلومتر بوده که این میزان شامل ۶ هزار کیلومتر راه روستایی، ٢٢٦ کیلومتر بزرگراه، ٣٠٨ کیلومتر راه اصلی و یک هزار و ٣٠٠ کیلومتر راه فرعی است.

براساس آمارها در استان کردستان ۱۶منطقه کولاک گیر و بهمن خیز و همچنین ۲۳ گردنه وجود دارد که این مناطق راهداری را در زمستان با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

با ورود یک سامانه بارشی به غرب کشور بارش برف و کولاک از یکشنبه شب در مناطق مرکزی و غربی استان کردستان آغاز شده و همچنان تداوم دارد که در این مدت بیشترین میزان بارندگی مربوط به شهرستان مریوان با بیش از ۳۰ سانتی متر بوده است.

در فصول سرد سال و به هنگام بارش برف و کولاک، تردد در جاده های ارتباطی استان بویژه در چهار شهرستان بانه، سقز، مریوان و سنندج که شهرستان های برف گیر و کولاک خیز هستند با مشکل انجام می شود.

کردستان با ۲۸ هزار کیلومتر مربع در حاشیه جنوبی رشته کوه زاگرس قرار گرفته و یکی از مناطق سرسیر کشور است./

نظر شما