شناسهٔ خبر: 32230 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در همايش پژوهش و فرآيند قانونگذاری مطرح شد؛

جزئیات انتقاد از گزارش‌های کاریکاتوری صدا و سیما/ پیام اعتراض خانه ملت به صدا و سیما

مجلس در حالی گلایه‌ها از صدا و سیما و مشی جانب‌دارانه‌اش ادامه دارد که در همایش پژوهش و فرآیند قانونگذاری نیز رئیس و نائب‌رئیس مجلس دهم، دغدغه‌های قانونگذاری در کشور را طی سخنانی به صراحت تشریح کردند. گفته می‌شود، پیام‌های اعتراضی بهارستان نیز پس از اعتراض‌های وزرای راه و شهرسازی و بهداشت، روانه جام‌جم شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گلايه‌ها از صدا و سيما و مشی جانبدارانه‌اش تمامی ندارد. صحن علنی مجلس باشد يا يك همايش قانونگذاري يا اصلا يك برنامه زنده تلويزيوني؛ از وزراي دولت گرفته تا نمايندگان مجلس و حتي رييس ديوان محاسبات، فرصت را برای انتقاد از عملكرد صدا و سيما از دست نمی‌دهند. بعد از اعتراض هاشمی، وزير بهداشت در برنامه زنده تلويزيوني به عملكرد صدا و سيما و نامه بلندبالای آخوندی، وزير راه به گزارش جهت‌دهی شده درباره وزارت راه و شهرسازی ديروز هم از بهارستان پيام‌های اعتراضی روانه جام‌جم شد. يكي از تريبون مجلس و ديگری از تريبون همايش قانونگذاری در مجلس. گذشته از بهرام پارسايي نماينده شيراز و سخنگوي فراكسيون اميد كه عملكرد صدا و سيما درباره تصادف قطار سمنان را غيرمنصفانه و سياسی توصيف كرد.

اعتماد نوشت: كوروش كرم‌پور حقيقی، نماينده فيروزآباد هم در نشست علني نوبت عصر مجلس در تذكر شفاهي گفت که صدا وسيما با تحريف كامل خبر و با وارونه نشان دادن گزارش كارشناسي كميسيون عمران مجلس درباره تصادف قطار سمنان موجب وهن جايگاه مجلس شد. در برخي بخش‌هاي مهم خبري صدا و سيما و حتي زيرنويس‌هاي شبكه خبر مطلبي عنوان شد كه در گزارش قرائت شده توسط سخنگوي كميسيون عمران وجود نداشت؛ همچنين بخش‌هاي مهمي كه توسط سخنگو درصحن علني مجلس قرائت شد؛ درهيچ كدام از بخش‌هاي خبري صدا و سيما و حتي خبرگزاري صدا و سيما پخش نشد.

او از رييس مجلس خواست اجازه ندهد با اين بدعت‌ها اعتماد مردم از نمايندگان خودشان سلب شود. علاوه بر اين اما در صحن مشروطه، جايي كه همايش نقش پژوهش در قانونگذاري درجريان بود هم اعتراض به صدا و سيما جريان داشت. آن هم‌زماني كه عادل آذر، رييس ديوان محاسبات پشت تريبون قرار گرفت و گفت «گزارش‌هاي صداوسيما كاريكاتوري شده‌اند.»

او فرآيند تهيه گزارش‌ها در صدا و سيما را اين طور توصيف كرد: «متاسفانه صداوسيما در گزارش‌های خود يك بخش را كه می‌تواند معضل يا ويژگي مثبت موردپسند يك جريان باشد، با درشت‌نمايي به تصوير مي‌كشد.» به گزارش ايلنا، عادل آذر با طرح اين سوال كه پژوهشگر حوزه پارلمان چطور مي‌تواند بر دخالت گروه‌ها و فضاهاي تصميم‌گيري در قانونگذاري غلبه كند، گفت: ويژگي‌هاي شخصيتي پژوهشگر و ابزارهايي كه به دست پژوهشگر مي‌دهند (مكانيزم پژوهشي) از جمله اين سازو كار‌ها هستند. ويژگي شخصيتي پژوهشگر در قالب اصول اخلاق حرفه‌اي پژوهشي تعريف مي‌شود كه شجاعت و استقلال فكري اصلي‌ترين ويژگي چنين پژوهشگري است.

عادل آذر با بيان اينكه اگر پژوهش‌گر شجاعت و استقلال فكري نداشته باشد، دچار گزارش‌هاي كاريكاتوري شده يا گزارش‌هايي مورد پسند گروه حاكم يا اكثريت مجلس ارايه خواهد كرد، گفت: معتقدم پژوهشگر بايد خود را از عوامل تاثيرگذار بر كار و تفكرش جدا كرده و گزارش‌هاي او عاري از اين تاثيرگذاري‌ها باشد.

وي با بيان اينكه گزارش‌هاي صداوسيما كاريكاتوري شده‌اند در حالي كه اين رسانه بايد در نقش يك پژوهشگر اصيل و صديق ظاهر شود، افزود: متاسفانه صداوسيما در گزارش‌هاي خود يك بخش را كه مي‌تواند معضل يا ويژگي مثبت مورد پسند يك جريان باشد، با درشت‌نمايي به تصوير مي‌كشد، به عنوان مثال اگر گزارشي از وضعيت اشتغال در كشور مي‌دهد آمار شهرهايي كه سطح اشتغال آنها پايين‌تر است را همچون بخش‌هايي از يك كاريكاتور درشت‌تر كرده و روي آن تاكيد مي‌كند. رييس ديوان محاسبات كشور با بيان اينكه دنياي پيشرفته «اصول اخلاق پژوهشي» را تدوين و براي آن مكانيزم ارايه كرده‌اند، گفت: در اين جهان تقريبا پژوهش‌هاي تطبيقي منسوخ شده‌اند اما ۳ ويژگي «استواري در مقابل تلاش‌ها»، «معتبر بودن» و «قابل اعتماد بودن» را به عنوان ويژگي‌هاي اصلي يك پژوهش خوب معرفي كرده‌اند.

درخواست لاريجاني از مركز پژوهش‌ها

 در همايش ديروز، رييس مجلس از مركز پژوهش‌ها خواست تا حداقل هر ۶ ماه يك بار از وضعيت اقتصادي كشور و شرايط پيش رو گزارشي به مجلس ارايه دهد تا نمايندگان بتوانند در تصميم‌گيري‌ها از اين گزارش استفاده كنند. علي لاريجاني گفت: مركز پژوهش‌ها در ابتداي مجلس دهم سند راهبردي را در اختيار نمايندگان قرار داد كه شامل اولويت‌هاي مجلس دهم است. اكنون زمان آن است مركز پژوهش‌ها زمان‌بندي لازم براي دستيابي به هر كدام از اولويت‌ها را تعيين كرده و به هر يك از كميسيون‌ها ارايه كند چون ارايه دورنما تحت عنوان اولويت و استراتژي گام اول است و گام بعدي مركز پژوهش‌ها آن است كه با كمك انجمن‌هاي علمي همين اولويت‌ها را به برنامه‌اي مدون تبديل كرده و به كميسيون‌ها ارايه كند تا كميسيون‌ها بدانند هر سال طبق چه برنامه‌ريزي كار كرده و اقدامات‌شان را انجام دهند. لذا از مركز پژوهش‌ها مي‌خواهم ظرف يكي، دو ماه آينده اين اولويت‌بندي را به هيات‌رييسه جهت بررسي ارايه دهد.

روز گذشته در زمان بررسي كليات لايحه يك عده از نمايندگان معتقد بودند كه لايحه برنامه ششم با اين وضعيت تنها بار مالي اضافي را به كشور و هزينه جاري تحميل مي‌كند؛ حال اينكه سياستگذاري كلان كشور بر اين پايه است كه دولت بايد كوچك و چابك شود؛ لذا اگر نتيجه برنامه توسعه فربه‌ شدن بخش جاري كشور باشد اين سياست جزو سياست‌هاي كشور نيست بنابراين پيشنهاد ما اين است مركز پژوهش‌ها حداقل هر شش ماه يك بار گزارشي از وضعيت اقتصادي كشور و پيش‌بيني‌هاي پيش‌رو ارايه دهد و نمايندگان بدانند نقاط قوت و ضعف كجاست و چطور بايد تصميم‌گيري كنند.

پزشكيان: بعد از ۳۸ سال در حوزه‌هاي مختلف كماكان دچار مشكل هستيم
مسعود پزشكيان، نايب‌رييس مجلس هم گفت: امكان ندارد ۳۰۰ نفر براي آب، كشاورزي، اشتغال و راه فكر كنند ولي بعد از ۳۸ سال همچنان با مشكل روبه‌رو باشيم؛ وقتي نرسيده‌ايم يعني راه را اشتباه رفته‌ايم. وي با بيان اينكه حرف درست مي‌تواند جامعه را از گمراهي نجات دهد، ادامه داد: نمايندگان مجلس فرصت بررسي كتاب‌هاي مركز پژوهش‌ها را ندارند، بنابراين اين مركز بايد بهترين داده‌ها را كه در انطباق با شاخصه جهاني است در اختيار نمايندگان براي تصميم‌گيري قرار دهد. نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي، تاكيد كرد: قوانين كشور بايد بر اساس علم محققان و دانشمندان تصويب شود. من نماينده نمي‌دانم حتي در مركز قانونگذاري چه خبر است چون مقابل ديدگانم داده‌هاي قابل اعتماد را ندارم. به همين دليل درست و علمي تصميم نمي‌گيرم./

نظر شما