شناسهٔ خبر: 32240 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مطرح کرد

رفع مشكلات پایانه بندرعباس با راه‌اندازی سامانه نوبت مجازی/ تأثیر برندسازی در ارتقای ایمنی و كیفیت حمل و نقل/ بندر بوشهر به سامانه نوبت مجازی مجهز می‌شود

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر این که با روند رو به اتمام نفت و فرآورده‌های آن در آینده باید به دنبال برندسازی و ایجاد شركت‌های معتبر در سطح بین‌المللی بود، از تاثیر مثبت راه‌اندازی سامانه نوبت مجازی در پایانه بندرعباس خبر داد و گفت موفق به رفع مشكلات نوبت‌دهی برای حمل بار در این پایانه شدیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی داود كشاورزیان در روز پایانی نمایشگاه راهداری، راهسازی، حمل و نقل و صنایع وابسته در نشست خبری و در پاسخ به سؤال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اقدامات انجام شده در خصوص رفع مشكلات نوبت‌دهی كامیون‌ها برای حمل كالا اظهار داشت: هر سال بخش زیادی از بار كشور در پایانه بندرعباس توسط كامیون‌ها جابه‌جا می‌شود كه به دلیل كاهش میزان ورودی كالا طی سال‌های اخیر مدت توقف آن‌ها بعضا به ۱۰ تا ۱۲ روز افزایش یافته بود.

وی افزود: پس از بررسی مشكلات رانندگان كامیون در پایانه بندرعباس سامانه نوبت مجازی برای این پایانه راه‌اندازی شد كه براساس آن رانندگان می‌توانند با ارسال پیامك به سامانه اقدام به دریافت نوبت كنند كه در مقابل سامانه نیز از طریق پیامك نوبت آن‌ها را اعلام خواهد كرد.

كشاورزیان تأكید كرد: رانندگان بعد از دریافت پیامك باید ۲۴ ساعت قبل از زمان فرارسیدن نوبت خود در پایانه حضور یافته تا پلاك آن‌ها توسط دوربین‌ها رویت شود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی بخش زیادی از فرایند بارگیری در ماه‌های اخیر با استفاده از سامانه نوبت مجازی انجام شده است كه در نتیجه آن شاهد حذف توقف‌ها و شلوغی در پایانه بندرعباس شده‌ایم.

این مقام مسئول از اجرای این سامانه در بندر بوشهر نیز خبر داد و گفت: در آینده رانندگان می‌توانند نوع بار و اولویت مقصد خود را از طریق این سامانه مشخص كنند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همچنین به اهمیت برندسازی و تأثیر آن بر بخش‌های مختلف حمل و نقل اشاره كرد و گفت: با آیین‌نامه جدید تأسیس شركت‌های حمل و نقلی بیش از ۲۵۰۰ شركت حقوقی مستقل كه تعدادی از آن‌ها فاقد ارزش و اهمیت هستند باید در قالب حدود ۳۰ برند معتبر و مشخص فعالیت كنند.

كشاورزیان تأكید كرد: برندسازی به ارتقای ایمنی و كیفیت كمك می‌كند. از این رو صاحبان شركت برای حفظ اعتبار خود هر اقدامی برای جلوگیری از سطح تخلفات و رفتاهای غیرقانونی در برابر نام شركت خود  انجام می‌دهند.

وی با تأكید براینكه باید بخش خصوصی توانمند در كشور شكل بگیرد خاطرنشان كرد: در بازدیدی كه از غرفه قرارگاه خاتم‌الانبیا داشتم ضمن تقدیر و تشكر از اقدامات آن‌ها در حوزه‌های مختلف اعلام كردم ما و قرارگاه خود را صاحبان انقلاب می‌دانیم اما باید اجازه دهیم بخش خصوصی توانمند به منظور تولید ثروت و ارزآوری در كشور شكل بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: با روند رو به اتمام نفت و فرآورده‌های آن در آینده باید به دنبال محصول دیگری برای صادرات باشیم كه تنها جایگزین مطمئن آن برندسازی و ایجاد شركت‌های معتبر در سطح بین‌المللی است.

کشاورزیان در ادامه با اشاره به  وضعیت بودجه راهداری کشور و تقسیم بندی آن گفت: برمبنای تقسیم کار بنابراین بوده که نگهداری ۳۴ هزار کیلومتر راه‌های شریانی از محل منابع ملی و نگهداری راه‌های غیرشریانی از محل منابع استانی تأمین شود. لذا با توجه به کاهش قیمت قیر اگر سالانه حدود ۷ هزار میلیارد تومان برای نگهداری راه‌ها در اختیار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار گیرد می‌توانیم به‌خوبی از راه‌ها نگهداری کنیم؛ که حدود ۳ هزار میلیارد تومان از محل منابع ملی و باقی از منابع استانی تأمین شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر منابع ملی در بودجه به‌شرط آنکه تخصیص ۱۰۰ درصدی داده شود رقم قابل قبولی است و تقریباً برای نگهداری از راه‌های شریانی کفایت می‌کند؛ اما طی دو سال گذشته وضع تخصیص خوب نبوده است و طی ۹ ماه گذشته تخصیص نقدی سازمان نزدیک به ۱۲۵ میلیارد تومان و حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با توجه به بدهی سال‌های گذشته سازمان راهداری گفت: با اختصاص اسناد خزانه بخش اعظم این تخصیص ۵۰ درصدی نیز برای پرداخت بدهی‌ها صرف خواهد شد.

رئیس سازمان راهداری اذعان کرد: متأسفانه اعتبارات استانی وضعیت مطلوبی ندارد و اگر بخواهیم مجموع مصارف جاری را کنار بگذاریم حدود ۸۰۰ میلیارد تومان پول در اختیار ما قرار می‌گیرد؛ که در بخش استانی فاصله ما بسیار زیاد است و تکلیفی که بر دوش استان‌ها گذاشته‌شده بعد از افزایش قیمت قیر و دلار و تأثیر مستقیم آن بر ماشین‌آلات از طاقت استان‌ها خارج است و نمی‌توان از استان‌ها انتظار داشت که ۳۰۰۰ میلیارد تومان از بودجه ۸۰۰۰ میلیاردی خود را برای نگهداری راه‌ها کنار بگذارند.

به گفته کشاورزیان وزارت راه و شهرسازی معتقد است برای نگهداری راه‌ها به منابع پایدار و یک بودجه مستقل از بودجه عمرانی دولت نیاز است تا تحت تأثیر نوسانات بودجه عمرانی دولت قرار نگیرد و بهترین گزینه عوارض بر سوخت است که البته با توجه به سیاست ضد تورمی دولت تاکنون موفق به اجرای آن نشده‌ایم درحالی‌که در بودجه پیش‌بینی‌شده که ۱۰ درصد آن به نگهداری راه‌ها اختصاص دارد.

نظر شما