شناسهٔ خبر: 32252 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در اختتامیه نمایشگاه حمل‌ونقل و صنایع وابسته عنوان کرد:

امسال فقط يك‌درصد از بودجه ۷۷۰۰ ميلياردتومانی وزارت راه و شهرسازی تخصيص يافت/ باید توسعه زیرساخت‌ها را درون اقتصاد ملی ببریم/ دوران دولت‌سالاری اقتصادی به پايان رسید

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اين نكته كه تنها ۸۰ میلیارد تومان یعنی یک درصد از بودجه امسال وزارت راه و شهرسازی تخصیص‌یافته است، گفت: می‌خواهیم توسعه زیرساخت‌ها را درون اقتصاد ملی ببریم و برای این اتفاق اقتصاد باید هزینه برگشت سرمایه را تأمین كند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه راه‌سازی، راهداری، حمل‌ونقل و صنایع وابسته پس از استماع سخنان ۶ تن از روسای انجمن‌های صنفی در سخنانی بر ضرورت تغییر نگرش به توسعه ایران و مدیریت اقتصاد کشور تأکید کرد.

وزیر راه و شهرسازی ابتدا با اشاره به سخنرانی یکی از روسای انجمن‌های صنفی گفت: دبیر انجمن شرکت‌های راه‌سازی که تمام عمر خود را در اقصی نقاط کشور صرف آبادانی ایران کرده به نکات مهمی اشاره کرده است و شما نیز مانند وی ارزش و قدر آنچه را که در توسعه انجام‌شده در حوزه بنادر، جاده، فرودگاه و ریل می‌دانید. به همین خاطر مهندس آزاد نگران نحوه نگهداری این سرمایه‌ها است.

آخوندی تأکید کرد: نکته مهم سهم درست و دقیق در اقتصاد ایران و آینده آن است که همه ما چه دولتی، مهندسان و صاحبان بخش‌های حمل‌ونقلی و خدماتی باید به این سهم برسیم.

وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه بودجه ابلاغی امسال وزارت راه و شهرسازی ۷۷۰۰ میلیارد تومان بوده است گفت: تنها ۸۰ میلیارد تومان یعنی یک درصد بودجه تخصیص‌یافته است و اعتبار اسناد خزانه نیز ۲۵۶۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: این واقعیت اقتصاد ایران است و نکته مهم اینجاست که وقتی این ارقام را می‌بینیم چه تأثیری از آینده در ذهن ما شکل می‌گیرد. کشور ما نیازمند تغییر نگرش است و برای رسیدن به این مهم با هزاران مشكل و مقاومت مواجه هستیم.

این مقام مسئول افزود: از طرف دیگر امسال بودجه كشور ۳۲۰ هزار میلیارد تومان بسته شد كه تنها ۵۷ هزار میلیارد آن عمرانی است. زمانی بحث بود كه نسبت اعتبارات جاری و عمرانی به نفع اعتبار عمرانی تغییر پیدا كند ولی در عمل می‌بینیم كه اعتبار عمرانی رو به كاهش است. سؤال اینجاست كه آیا می‌توان آنچه را هزینه می‌شود برگرداند و آیا افزایش حقوق و یارانه قابل بازگشت است؟ ولی متأسفانه شاهدیم كه اعتبارات عمرانی كاهش می‌یابند.

وی تصریح كرد: بنده گفنم در حوزه مسكن كه تأمین صد در صد آن بر عهده بخش خصوصی بوده باید به این بخش واگذار شود تا برای دولت هزینه مضاعفی ایجاد نشود و تاكنون تاوان آن را داده و می‌دهم ولی این به مفهوم آن نیست كه ما مهندسان، دولتمردان و مردم نسبت به آینده عمران كشور بی‌توجهیم بلكه این تغییر نگرش به معنای آن است كه باید منبع تأمین مالی عمران را در كل اقتصاد و نه‌ تنها بودجه بگنجانیم چه در حوزه راه چه بندر و چه هوایی و ریلی و غیره باید از درون اقتصاد ایران را آباد كنیم و اگر قرار باشد وابسته به بودجه ملی باشیم باید بدانیم ظرفیت آن به دلیل انواع هزینه‌های سربار جاری رو به كاهش است. به همین دلیل علاوه بر حوزه آزادراه‌ها به خصوصی‌سازی توسعه بنادر چابهار و شهیدرجایی اقدام كردیم و نیز توسعه فرودگاه امام خمینی را از بودجه عمومی خارج كردیم و توسعه ریلی كرمان- سیرجان را به بخش خصوصی واگذار كردیم.

آخوندی تصریح كرد: می‌خواهیم توسعه زیرساخت‌ها را درون اقتصاد ملی ببریم و برای این اتفاق اقتصاد باید هزینه برگشت سرمایه را تأمین كند.

وزیر راه و شهرسازی بیان كرد: در حوزه آزادراه‌ها تصریح كرده‌ام كه حق مداخله در مدل اقتصادی بخش خصوصی را نداریم و نمی‌توانیم پز خدمت دیگری را بدهیم و به پیامد آن نیز متوجه هستم. اگر سرمایه‌گذاری را به بخش خصوصی می‌سپاریم باید بازگشت سرمایه نیز متعلق به بخش خصوصی باشد چون سیستم یك‌طرفه نیست.

وی همچنین به نوسازی ۶۵ هزار كامیون بالای ۳۵ سال و نوسازی ناوگان جاده‌ای و ریلی اشاره كرد و گفت: در تمام حوزه‌های حمل‌ونقل و لجستیك هم اعتقادداریم كه امكان سرمایه‌گذاری دولتی در حمل‌ونقل نیست و باید به سمتی برویم كه بتوانیم در محیط اقتصاد بازار قدرت رقابت با همتاهای خارجی را پیدا كنیم. اگر لاینر ما نتواند به رقابت بپردازد سهم آن از صنعت دریایی دنیا چه می‌شود و اگر عمر هواپیماهای ما ۲۳ سال باشد چه سهمی از صنعت هوانوردی دنیا داریم. ما باید جرات كنیم كه ۲۰۰ هواپیما را وارد كشور كنیم كه با سایر كشورهای جهان رقابت كنند و اگر می‌خواهیم در صنعت ریلی رقابت كنیم باید به سیستم‌های سریع‌السیر، دوخطه و اتصال به شبكه آسیا مجهز شوند.

آخوندی تأکید كرد: کاملاً آماده‌ام كه به شكلی دیگر وزارتخانه را اداره كنم ولی یك دست صدا ندارد و باید در محیط اقتصادی ایران چه خصوصی، چه مالی، چه گمركی و چه بانكی این تغییر ایجاد شود و به سمتی برویم كه بخش خصوصی قدرت تأمین مالی را با حمایت بانك‌ها داشته باشد و به جرات می‌گویم كه پایان دوران دولت‌سالاری اقتصادی فرا رسیده است هرچند عده‌ای در این زمینه مقاومت می‌كنند ولی معتقدم كسی موفق است كه به این سهم رسیده باشد.

وی همچنین با بیان اینكه از برگزاری هفته حمل‌ونقل توسط بخش خصوصی استقبال می‌كنیم و امیدواریم نمایشگاه بعدی را بخش خصوصی برگزار كند، به قانون مبارزه با قاچاق هم اشاره كرد و گفت: بنده سال ۹۲ راجع به موانع این قانون مكاتباتی را در سطح دولت و مراجع قانونی داشتم ولی به دلیل عدم‌حمایت بخش خصوصی به نتیجه‌ای نرسید ولی امروز آماده هرگونه همكاری با شما در این زمینه هستم.

در این مراسم همچنین پوستر دومین نمایشگاه راهسازی، راهداری، حمل‌ونقل و صنایع وابسته كه قرار است ۲۶ تا ۲۹ آذرماه ۱۳۹۶ برگزار شود توسط وزیر راه و شهرسازی  امضا شد و تندیس و لوح تقدیر نمایشگاه به علی آزاد رئیس انجمن راهسازی، بهروز مرادی مدیرعامل شركت عقاب افشان، حجت نقوی مدیرعامل شركت نفت و گاز محمدیان و همچنین نماینده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و مدیرعامل آزادراه خلیج‌فارس اعطا شد و در بخش دولتی نیز مدیران روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سازمان بنادر و دریانوردی، شركت ساخت و زیربناهای حمل‌ونقل، راه‌آهن جمهوری اسلامی، شهر فرودگاهی، راه و شهرسازی استان تهران و راه و شهرسازی استان آذربایجان ‌شرقی تقدیر شدند.

نظر شما