شناسهٔ خبر: 32268 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نقش مدیریت شهری در تحقق اقتصاد مقاومتی

محمد جواد ایروانی به گفته عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مدیریت شهری در شبکه سازی و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای بسیج توانمندی‌های شهری در تحقق اقتصاد مقاومتی موثر است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی مرکز علمی کاربردی شهرسازی، نوسازی و بهسازی شهرداری تهران، همایش تخصصی اقتصاد مقاومتی و مدیریت شهری با حضور دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر تقی‌پور، سخنگوی شورای شهر تهران، دکتر طباطبائی، دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری و جمعی از مسئولان شهری، اساتید و دانشجویان در مرکز برگزار شد.

مراسم با قرائت قرآن و پخش سرود ملی آغاز شده و در ادامه میلاد امینی، رییس مرکز، مقدم مهمانان محترم برنامه را گرامی داشت.

 امینی با بیان اینکه حل مشکلات شهرها، خصوصا کالن شهرها رابطه مستقیم با اقتصاد شهری دارد و اقتصاد شهری نیز در ارتباط مستقیم اقتصاد ملی است، رجوع به مسئله اقتصاد مقاومتی را راه حل اساسی حل مشکلات در مدیریت و اقتصاد شهری دانست.

ویدر ادامه اشاراتی به بیانات رهبر معظم انقلاب در تعریف اقتصاد مقاومتی کرد و بیان داشت: اقتصاد مقاومتی آن اقتصادی است که در شرایط فشار، تحریم‌ها و دشمنی‌ها و خصومت‌ها تضمین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.

اقتصاد مقاومتی به منزله یک مکتب اقتصادی

در ادامه، دکتر محمدجواد ایروانی، مدرس دانشگاه و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن بیان مبانی فلسفی اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مقاومتی را یک مکتب اقتصادی مطرح کرد که می‌تواند با فعال سازی ظرفیت‌های داخلی کشور و حضور موثر و فعال مردم به ویژه طبقات متوسط و کم درآمد، ساخت قدرت اقتصادی کشور را استحکام بخشیده و رشد توأم با عدالت را که در بیان مقام معظم رهبری پیشرفت نام گرفته است موجب شود.

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به نقش مدیریت شهری در تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت و باتشریح برخی از بندهای سیاست‌های کلی نظام به ویژه بندهای اول و دوم که بر نقش مردم در اقتصاد و دانش بنیانی اقتصاد تأکید دارد، نقش مدیریت شهری را در شبکه سازی و فراهم آوردن زیرساختهای الزم برای بسیج توانمدیهای شهری در این زمینه بیان کرد.

 نقش شهرداری‌ها در تأمین مالی خرد با توسعه صندوق‌های قرض الحسنه محلی

ایروانی با تـأکید بر نقش شهرداری‌ها در تأمین مالی خرد با توسعه صندوق‌های قرض الحسنه محلی و توسعه صندوق‌های حمایت از ایده پردازان گفت: موردی مثل پسماندها و استفاده از روش‌های دانش بنیان می‌تواند به یک فرصت برای شهر تبدیل شود که این مستلزم تأسیس صندوق‌های تخصصی خطرپذیر و میدان دادن به ایده پردازان است. استفاده از ظرفیت‌های مختلف و امکانات در اختیار شهرداری برای ترویج کالای ایرانی و ایجاد شبکه توزیع کار دیگری است که شهرداری‌ها می‌توانند با روان سازی فرآیندها و توسعه همکاری‌های خود با سایر دستگاه‌های اجرایی برخی از مشکلات شهری را که اکنون به شکل تهدید نمایان شده‌اند را به فرصت تبدیل کنند ومواردی نظیر محیط زیست، حاشیه نشینی و سایر آسیب ها اکنون زندگی شهری را مشکل کرده است.

ویدر ادامه، برای مثال مورد لیما پایتخت پرو را مطرح کرد و گفت: مدیریت شهری در لیما با تسهیل فرایندها و توجه به نیازهای واقعی فقرا، محله شلوغ دست فروشان شهری را که مزاحم محله‌های پیرامونی بود به یک محله پر رونق اقتصادی تبدیل کرد و امروز این روش در پرو بیش از ۵۵۵ هزار شغل ایجاد کرده است.

 لزوم طراحی سازوکار علمی برای اجرایی کردن و نظارت بر سیاست‌های کلی

در پایان ایروانی بر لزوم طراحی یک سازوکار علمی برای اجرایی کردن و نظارت بر سیاست‌های کلی تأکید کرد و گفت: داشتن یک روش علمی که بتواند ذیل هر بند سیاستی عوامل حیاتی موفقیت را شناسایی کند و برای هر یک از آنها شاخص‌گذاری کند و نقش آفرینان کلیدی را مشخص کند یک ضرورت حیاتی است که درکنار گفتمان سازی برای تحقق سیاست‌ها می‌تواند موجب تسهیل و تسریع اجرای سیاست‌های کلی شود.

دکتر تقی پور، رئیس کمیته شورا و مدیریت محلی مجمع تشخیص و عضو شورای اسلامی شهر تهران نیزدر این همایش بیان کرد: یکی از مشکلات جدی و تهدیدات راهبردی موضوع عدم مردم پایه بودن اقتصاد است، در حوزه مدیریت شهری هم مردم می‌بایست با اتکا به سرمایه‌های هرچند کوچک مشارکت کنند.

 اقتصاد مقاومتی در بستر شهر

همچنین دکتر طباطبائی، نائب رئیس و دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری، عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی در بستر شهر با لحاظ کردن شاخص‌هایی چون مشارکت شهروندی، اقتصاد دانش بنیان، ارتقای بهره روی، درآمدهای پایدار وگفتمان سازی علمی میسر می‌‌شود.

نظر شما