شناسهٔ خبر: 32270 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

ابلاغ دستور ترمیم حقوق راهداران پس از ادغام/ هرگونه قصور در برابر بروز حادثه مسئولیت کیفری دارد/ هشدار نسبت به خطرات پسماند‌های نیوجرسی

داوود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جابجایی کارکنان و بودجه در ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: به مدیران مالی سازمان تأکید شده تا بخشی از منابع داخلی سازمان برای ترمیم حقوق کارکنان بخش راهداری در نظر گرفته شود. وی همچنین از این خبر داد که سال آینده بودجه جاری به‌صورت متمرکز در اختیار سازمان قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت روز راهدار، ضمن تبریک شب یلدا به تمام ملت ایران و فعالان عرصه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار داشت: امسال مراسم روز راهدار در شرایطی برگزار می‌شود که ادارات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تقریباً در تمام استان‌ها شکل‌گرفته است.

وی افزود: باید پذیرش مسئله ادغام دو بخش راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به معنای واقعی باشد و صرفاً با کنار هم قرار گرفتن آن‌ها به این مساله نگاه نشود تا از فرصت به وجود آمده استفاده لازم برده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه «حضور راهداری در حوزه راه و شهرسازی باعث کاهش سرعت عملکرد شده بود» گفت: پس از ادغام این دو بخش مجوز مجتمع‌های خدماتی-رفاهی، مجوزهای راهداری، تابلوهای تبلیغاتی و سایر تصمیم‌گیری‌ها در سطح استان‌ها در یک اداره انجام ‌می‌شود‌. همچنین از پتانسیل راهداری می‌توان برای تردد ناوگان جاده‌ای نیز استفاده کرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اولویت اقدامات این سازمان خاطرنشان کرد: فعالیت‌ ما در بخش راهداری شامل دو بخش حفظ سرمایه‌های ملی با نگهداری راه‌ها باهدف جلوگیری از واردشدن هزینه‌های سنگین به این سرمایه‌ها و نیز ارتقای ایمنی است.

کشاورزیان تأکید کرد: اولویت مدیران استانی باید حفظ ایمنی تردد کاربران جاده باشد و در صدر برنامه‌های آن‌ها قرار گیرد؛ زیرا در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای که منوط به بروز قصور از سوی ادارات کل همانند نبود خط‌کشی و تابلو یا عدم اصلاح شانه خاکی به‌طور قطع مسئولیت کیفری متوجه مسئولان ادارات کل و سازمان خواهد شد.

وی یادآور شد: اگر به دلیل نداشتن اعتبار موفق به انجام روکش آسفالت نشویم مسئولیت کیفری ندارد، اما نمی‌توان از ترمیم تابلو‌ها، علائم عمودی و افقی و تجدید خط‌کشی غافل شد. حتی در شرایط تنگنای اعتباری به‌اندازه‌ای که بتوان نیازهای را تأمین کرد از سوی دولت و سازمان تأمین خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه «کیفیت انجام کار باید از حد بالایی برخوردار باشد» تأکید کرد: با توجه باز بودن دست ما به لحاظ قانونی، مسئله ارزیابی کیفی باید با جدیت از سوی مدیران کل استان‌ها پیگیری شود تا ضمن رعایت قانون ملاک تحویل پروژه به پیمانکاران فقط پایین‌تر بود قیمت پیشنهادی نباشد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اهمیت کیفیت نیوجرسی‌ها تصریح کرد: مثل پسماند هسته‌ای باید به فکر پسماند نیوجرسی‌های چند تنی باشیم؛ بنابراین نباید از تولیدکنندگان نیوجرسی فاقد کارخانه، آزمایشگاه، کنترل محصول و ناسازگار در شرایط مختلف آب و هوایی خرید انجام شود.

کشاورزیان خطاب به مدیران کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان داشت: باید به رشد شرکت‌های باکیفیت باهدف تولید ثروت ملی کمک شود. اگرچه سود آن ممکن است شامل فرد حقیقی شود اما در کل یک ثروت ملی است و وظیفه ما مدیران نظام است تا ضمن انجام وظایف روزمره به شکل‌گیری و تولید ثروت ملی کمک کنیم.

وی با اشاره به جابجایی کارکنان و بودجه در ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: به مدیران مالی سازمان تأکید شده تا بخشی از منابع داخلی سازمان برای ترمیم حقوق کارکنان بخش راهداری در نظر گرفته شود که درصدد انجام آن هستند. همچنین سال آینده بودجه جاری به‌صورت متمرکز در اختیار سازمان قرار می‌گیرد. البته دستمزد برخی از نیروها که از محل طرح‌ها دستمزد می‌گیرند باید کماکان به روش قبل و از طریق بودجه استانی تأمین اعتبار شود. اگر چهارچوب‌های قانونی اجازه دهد تلاش می‌کنیم از محل منابع داخلی سازمان برای ترمیم حقوق آن‌ها در نظر گرفته شود تا اختلاف چندانی میان حقوق و مزایای افراد که از منابع گوناگون وجود نداشته باشد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به آینده سازمان گفت: پیش‌نویس لایحه اولیه تدوین‌شده و امیدواریم پس از بررسی اولیه در سطح سازمان و بررسی در دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شود تا در کنار وظایف سازمان منابعی برای اجرای مسئولیت‌ها پیش‌بینی شود؛ زیرا عمده مسئولیت‌های وزارتخانه نیاز به درآمد پایدار در قالب عوارض بر سوخت، خودرو یا سایر عوارض پایدار منابع موردنیاز برای نگهداری راه‌ها را تأمین کند. بدیهی است که بخشی از این درآمد نیز باید صرف بودجه جاری و مزایای کارکنان شوند.      

نظر شما