شناسهٔ خبر: 32280 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر مهمترین اخبار حوزه هوایی در یک هفته اخیر

از کنایه مدیرعامل هما به مخالفان خریدهواپیما تا بهبود زیرساخت‌های فرودگاهی همزمان با ورود هواپیماهای نو به کشور/ لیست خرید ایران ایر از بوئینگ و ایرباس به مرحله تحویل رسید/ افزایش ۱۱ درصدی پروازهای عبوری از آسمان ایران

جلسه در آستانه تکمیل قراردادهای خرید هواپیما و تحویل هواپیماهای نو به ایران از سوی ایرباس و بوئینگ، ریس سازمان هواپیمایی کشورمان و هم چنین مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی از تدوین مقررات جدید برای تقویت صنعت هوایی ایران و هم چنین بهبود زیرساخت‌های فرودگاهی همزمان با ورود هواپیماهای جدید خبر دادند.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: امسال نمایشگاه راهداری، راهسازی، حمل ونقل و صنایع وابسته که به مناسبت هفته حمل و نقل در مصلای تهران برپا شد با نمایشگاه‌های سال های قبل دوتفاوت اساسی داشت و ثمرات توافق ایران با شش قدرت جهانی که تاثیر آن برحوزه اقتصادی بیش از هر حوزه‌ای دیده می‌شود جنس اخبار نمایشگاه را نسبت به سال‌های قبل متمایز کرده بود. وقتی مسئولان هوایی کشورمان با اخبار مبنی بر بهبود وضعیت صنعت هوایی کشورمان در نشستی مشترک پای سوالات خبرنگاران حوزه هوایی نشستند این تمایز آشکارتر شد. فرهاد پرورش که با پای شکسته در جمع اصحاب رسانه حاضرشده بود درشوخی با خبرنگاران علت شکستگی پای خود را چشم خوردن ایران ایر برای خرید ۸۰ فروند بوئینگ آن هم با بهترین شرایط توافقی اعلام کرد.

فخریه کاشان هم که برای تشریح مفاد قراردادبا بوئینگ در جمع اصحاب رسانه حاضر شده بود در ابتدا از فرهاد پرورش بخاطر گرفتن تخفیفات ویژه از فروشنده هواپیماهای نو به ایران تشکر کرد و بعد هم اعلام کرد که ایران توانسته است در مذاکرات خود با بوئینگ بندی را به مفاد توافقنامه اضافه کندکه بازگشت تحریم‌های احتمالی خرید هواپیما از بوئینگ را تهدید نکند و در واقع اتفاق بدی برای خریدهای ایران از بوئینگ رخ ندهد.

رحمت اله مه آبادی و علی عابدزاده  هم پرده از خبرهای خوش خود برداشتند. مدیرعامل شرکت فرودگاهها از بهبود زیرساخت فرودگاهای مهم کشوز خبر داد و زئیس سازمان هواپیمایی کشورمان نیز اعلام کرذ که درپی تدوین قوانینی خاص برای صنعت هوایی کشورمان هستیم که برای اولین بار اتفاق می افتد و اجرای آن منجر به تصحیح مقررات غلطی خواهد شد که یکی از عوامل عقب ماندگی این صنعت در ایران بوده است.

گزیده هایی از مهمترین خبرهایی هوایی را در زیر می‌‌خوانید:

تامین مالی ۴۱ فروندهواپیمای بوئینگ نهایی شد/ ایران تنها پیش پرداخت ۱۵ فروند هواپیما را می‌پردازد

فخریه کاشان اعلام کرد: مجوز افک برای ۱۵ فروند ازهواپیماهای بوئینگ اعتباردارد البته اوفک برای تمام ۸۰ فروند هواپیما مجوز داده است اما تا زمان تمدید مجوز اوفک ۱۵ فروند هواپیما تحویل ایران ایر داده خواهد شد. وی خبرداد: این قوانین تنها شامل ایران نیست و در تمام قراردادهای فروش هواپیما به ایرلاین‌های مختلف جهان مجوز اوفک باید تمدید شود. اوفک برای ۶۵ هواپیمای باقی مانده هم مجوز داده است.

این قوانین از این جهت حائزاهمیت است که ما برای ۱۵ فروندهواپیما پیش‌پرداخت می‌پردازیم و اگر پس ازمدتی در شرایط احتمالی مانند برگشت تحریم‌ها قرارگرفتیم می‌توانیم پیش‌پرداخت این تعداد هواپیما را با سود آن پس بگیریم.

فخریه‌کاشان ادامه داد: بوئینگ تامین مالی شش فروند هواپیما را تقبل کرده است و مابقی هواپیماها از روش اجاره به شرط تملیک تامین می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه از ۷۴ فروند هواپیمای بوئینگ قرارداد تامین مالی ۳۵ فروند آن آماده است و در این هفته به امضا می‌رسد، افزود: تامین مالی ۴۱ هواپیما آماده است و تامین مالی ۳۹ فروند دیگر با توجه به زمان تحویل آنها که جزو آخرین سری تحویل هواپیما هستند بعداً تامین مالی می‌شوند و عجله‌ای برای تامین مالی آنها نداریم.

مذاکره با ایرباس در آستانه انعقاد قرارداد/ تحویل ۸ فروند ایرباس به ایران تا پایان سال ۲۰۱۷

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت:طبق قرارداد هشت فروند هواپیمای ایرباس و هشت فروند هواپیمای ATR درخط تولید قرار دارد که اگرهمه چیز خوب پیش برود این تعداد هواپیما درسال ۲۰۱۷ تحویل ایران‌ایر می‌شود. وی خبر داد تیم ایرباس در تهران هستند و گفت: مذاکرات با ایرباس در آستانه نهایی شدن و انعقاد قرارداد است.

وی هم چنین خبرداد مذاکرات ایران با ای‌تی‌آرخاتمه پیدا نکرده است و گفت: امیدوار هستیم که مذاکره با ای‌تی‌آر تا پایان ماه میلادی یعنی تا دو هفته دیگر به نتیجه برسد.

وی گفت: هیچ هواپیمایی از بوئینگ قرارنیست سال ۲۰۱۷ تحویل داده شود و شروع تحویل‌های این هواپیما از سال ۲۰۱۸ است و اولین فروند از بوئینگ فروردین سال ۹۷ تحویل داده می‌شود.

افزایش ۱۱ درصدی پروازهای عبوری از آسمان ایران/ تمامی سامانه‌ها در تمامی فرودگاه‌های کشور فلایت چک شده اند

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ازاتفاقات خوبی که برای فرودگاه‌های کشور درحوزه تجهیزات فنی و راداری بعد از پسابرجام رخ داد، خبرداد و درعین حال گفت: فرسودگی زیرساخت‌های فرودگاهی بحران ما در سال قبل بود که بخاطر محدودیت منابع مالی ادامه دارد.

رحمت الله مه آبادی خبر داد نشست و برخاست هواپیما در فرودگاه‌های کشور درهشت ماه اول سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در پروازهای داخلی ۲۲ درصد رشد داشته است. وی ادامه داد: البته در نشست و برخاست پروازهای بین‌المللی یک درصد کاهش داشتیم که دلیل آن هم حذف پروازهای حج و کاهش پروازهای خارجی بود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هم‌چنین از افزایش ۱۱ درصدی پروازهای عبوری از آسمان ایران خبرداد و گفت: به طور کلی در طول ۸ ماه گذشته نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حمل ونقل هوایی مسافر در کل فرودگاههای کشور ۱۹ درصد رشد و همچنین نشست و برخاست هواپیما ۱۱ درصد افزایش یافت.

فرودگاه امام در آستانه نوروز امسال شاهد خدمات بهتر با مسافر خواهد بود

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با بیان اینکه امیدواریم با اصلاح مقررات در دست بررسی بتوانیم به عنوان هماهنگ کننده در رفع مشکلات این فرودگاه کارایی بیشتری داشته باشیم، گفت: امسال و تا پیش از شروع سفرهای نوروزی سال ۹۶ رفتاری متفاوت در فرودگاه امام(ره) و فرودگاهی بهتر در بخش‌هایی نظیر ترمینال‌ها، پارکینگ و... را شاهد خواهیم بود.

محمود نویدی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سایر مقامات هوایی که درحاشیه نمایشگاه راهسازی، راهداری و حمل و نقل برگزار شد گفت، گفت. شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به عنوان متولی برنامه پنجم ماده ۱۶۶ باید هاب اول منطقه در بخش بار و هاب دوم در بخش مسافر باشد، که این در قالب دو برنامه پنج و ۱۰ ساله اجرا می‌شود.

وی با توضیح اینکه این برنامه سرفصل کارها خواهد بود و ما را به پیش بینی‌ها در برنامه پنجم خواهد رساند، گفت:غیراز ظرفیت و مشکلات موجود در فرودگاه امام، بنای ما براین است که فرودگاه را در رفتار با مسافر بهینه کنیم  وازهمین ظرفیت موجود به نحو احسنت استفاده کنیم. به گفته نویدی این فرودگاه به تازگی در بخش رفتار با مسافران و ایرلاین‌ها به موضوع رضایت مشتری پرداخته است و اگر بخواهیم رضایت مشتری را ملاک قرار دهیم، باید به بحث اصلاح قوانین و مقررات بپردازیم.

افزایش ضریب ایمنی و کیفی پروازهای خارجی شرکت‌های ایرانی/ نرخ‌های تکلیفی به اندازه تحریم‌ها به صنعت حمل و نقل هوایی لطمه زد

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: نتیجه تغییرات و افزایش فرآیند نظارت‌ها از سوی سازمان هواپیمایی این است که در دو سالی که سازمان ایمنی اروپا نظارت بر پروازهای خارجی همه کشورها از جمله ایران را برعهده دارد، گزارش داده است که ضریب ایمنی و کیفیت پروازهای خارجی شرکت های ایرانی از سال۲۰۱۶- ۲۰۱۴ افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در طول یک و نیم سال اخیر اقدامات موثری در خصوص رفع بازدارنده‌هایی که در کنار تحریم به ما لطمه زدند انجام شد، گفت: در حالی که از ۳۰ سال پیش در همه کشورهای دنیا نرخ‌های خدمات حمل و نقل هوایی آزاد شده بود اما نرخ ها در ایران تکلیفی است که با مصوبه دولت و مجلس سال قبل این عامل بازدارنده برداشته شد.

به گفته عابدزاده این نرخ‌های تکلیفی به اندازه تحریم‌ها در طول این سال ها به صنعت حمل و نقل هوایی لطمه زد و در سه دهه اخیر ایرلاین‌ها توان خرید هواپیماهای بهتر و توسعه ناوگان خود را به همین دلیل نداشتند.عابدزاده با اعلام اینکه رابطه مستقیمی بین سازمان هواپیمایی یک کشور و صنعت هوایی وجود دارد، گفت: هرچه دانش یک کشور در سازمان هواپیمایی بیشتر باشد صنعت آن کشور هم توسعه‌یافته‌تر است.

وی با اعلام اینکه متاسفانه در سال های اخیر اداره سازمان با مقررات عمومی و جاری بوده است،  ادامه داد: این درحالی است که در همه کشورهای دنیا سازمان هواپیمایی آن کشور با قوانین خاص اداره می‌شود و خبر خوب آن که ما این اجازه را از مجلس گرفتیم و در شروع برنامه ششم و پایان برنامه پنجم توسعه روش‌های خاص نوین در هواپیمایی کشوری به کار می‌گیریم تا صنعت پویاتر باشد.

وی از تعاریف جدید راهبردهای ایمنی بر سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد و گفت: فرآیند نظارتی را کامل‌تر کرده‌ایم.

امضای قرارداد با ایرباس در هفته جاری/با چند فروند هواپیمای فرسوده با ۲۴ سال عمر نمی‌شود بازی جهانی انجام داد

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از نمایشگاه راهداری، راهسازی، حمل و نقل و صنایع وابسته با تاکید بر این که تنها در شرکت‌های دانش بنیان فعال در اجرای دوربین‌های ثبت تخلف هوشمند ۶۰۰۰ نفر نیروی انسانی مشغول کار هستند، از امضای قرارداد قطعی با ایرباس در هفته جاری خبر داد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فناوری‌های جدید رونمایی شده در این نمایشگاه بیان کرد: برای اولین بار در این نمایشگاه روسازی صددر صد بتنی رونمایی شد که با توجه به مازاد تولید سیمان در کشور می‌تواند مصرف قابل توجهی داشته باشد.

وی هم چنین در مراسمی که در هتل همای تهران به مناسبت روز حمل و نقل برگزار شد با گله از کسانی که بر پیروی از الگوی غلط اقتصادی اصرار دارند گفت:توسعه ایران نیاز به صداقت و فداکاری و بردباری دارد.

وی ادامه داد: بیش از ‌يكصدهزار تومان سرمایه گذاری در این بخش شد و این هم محصول نهایی که هنوز بیش از یک سوم جمعیت شهری ایران در وضعیت بدمسکنی مطلق زندگی می کنند. این را از این جهت می‌گویم که حاضرم هزینه صحبت‌هایم را پرداخت کنم. ما نیاز به تغییر پارادایم داریم و اگر این تغییر انجام نشود گرفتار می‌مانیم. اگر ما می خواهیم به فکر توسعه ایران باشیم باید رودربایستی را کنار بگذاریم. توسعه ایران نیاز به صداقت و فداکاری و بردباری دارد. آنهایی که فقط از هزینه صحبت می‌کنند کمکی به مملکت نمی کنند.

اخوندی ادامه داد: تغییر پارادایم دیگر این است که اداره این اقتصاد در چه بستری باشد؟ آیا ما می‌توانیم سازمان بنادر را از جهان قطع کنیم؟ ما که در ایران آبراهه نداریم ما هرچه داریم تجارت با جهان است، بنابراین بازی سازمان بنادر باید یک بازی به اندازه اقتصاد جهانی باشد. نمی‌توانیم به این فکر کنیم که کوچک هستیم و به خود نگاه کنیم و اقتصاد ایران را به قامت خود بدوزیم. اقتصاد ایران باید به قامت ایران و ملت ایران بیاید و قامت ایران دراین منطقه یک قامت جهانی است و بنابراین بندر ما باید قدرت رقابت با سایر بنادر را داشته باشد و به چند عدد لنچ نمی‌توان اکتفا کرد.

وی ادامه داد: اندازه بازی خیلی مهم است که چگونه گرفته می‌شود. حالا می‌خواهد در حوزه دریا باشد یا هوا. باید در سطح منطقه رقابت کنیم. با چند فروند هواپیمای فرسوده با ۲۴ سال عمر نمی‌شود بازی جهانی انجام داد، باید کار بزرگی بکنیم و ناوگان را نوسازی کنیم. بنادر را نو کنیم، فرودگاه‌ها را نو کنیم. باید بتوانیم تمام سیستم ریلی ایران را به شبکه ریلی آسیا وصل کنیم. در غیر این صورت اصلا نمی‌توانیم وارد بازی بین المللی شویم. بنابراین مهم است که در آن تغییر پارادایم خود را کجای جهان قرار می‌دهیم.

شبکه پیچیده دالان‌های هوایی ایران بازمهندسی و بازطراحی می‌شود

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خبرداد که شبکه پیچیده دالان‌های هوایی ایران بازمهندسی و بازطراحی می‌شود و گفت: احیای جاده ابریشم هوایی، تکمیل پوشش نظارتی- راداری و ارتباطی فضای کشور، نوسازی سامانه‌های اتوماسیون و ارتباطی مرکزکنترل فضای کشور و فروگاه بین‌المللی مهرآباد، رقابت‌پذیری هرچه بیشتر فضای کشور و تبدیل آن به شاهراه اتصال شرق و غرب از جمله اهدافی است که در این طرح آن را جست‌وجو می‌کنیم.

وی گفت:شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در عملی‌سازی اقتصاد مقاومتی و همچنین در راستای اجرای سیاست‌های دولت تدبیر و امید و رهنمودهای عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی برای تسریع توسعه حمل‌ونقل هوایی و بالا بردن هرچه بیشتر سطح ایمنی، از سال گذشته طرح بزرگ و فراملی «مدیریت آسمان ایران‌شهر» را برنامه‌ریزی و اجرایی کرد. فاز نخست این طرح با ایجاد بیش از ۷۰۰۰ کیلومتر مسیر هوایی جدید با قابلیت ناوبری ماهواره‌ای در ۱۳ اسفندماه  ۱۳۹۴ با حضور مقام عالی وزارت راه. شهرسازی و کاربران آسمان ایران به بهره‌برداری رسید.

رییس هیئت مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران یادآور شد: همچنین به تازگی با فلایت‌چک ۱۴ مسیر جدید هوایی که شامل ۹ مسیر بین‌المللی، ۵ مسیر داخلی و نیز یک طرفه کردن مسیر تهران- مشهد به عنوان پرترافیک‌ترین مسیر داخلی کشور مورد بهره‌برداری رسمی قرار گرفت و فاز نخست پروژه فراملی «مدیریت آسمان ایران‌شهر» تکمیل شد و به اتمام رسید.

وی کاهش طول مسیر و زمان پرواز، کاهش مصرف سوخت، موتور و قطعات تایمی هواپیما و در نتیجه کاهش هزینه عملیاتی و افزایش بهره‌وری ناوگان شرکت‌های هواپیمایی، کاهش آلاینده‌های محیط زیستی، افزایش ظرفیت فضا و از همه مهم‌تر، افزایش قابل توجه سطح ایمنی و ارتقای سطح سرویس‌های ناوبری هوایی ایران، از اهم دستاوردهای فاز نخست این پروژه و مثالی عینی از اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه ناوبری هوایی شرکت معظم فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برشمرد

نظر شما