شناسهٔ خبر: 32304 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیر قیر و آسفالت مرکز تحقیقات در مراسم رونمایی از آزمایشگاه قیر PG:

تولید قیر‌های تخصصی مبنای کار پالایشگاه‌ها از سال آینده خواهد شد/ نیاز کشور به ۱۳ نوع قیر/ تنها ۱۶ تولیدکننده قیر استاندارد تولید می‌کنند

جلسه مدیر بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات از نیاز کشور به ۱۳ نوع قیر خبر داد و گفت: از سال آینده تولید قیر‌های تخصصی مبنای کار پالایشگاه‌ها خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عقیل قدیم ضمن ابراز خرسندی از رونمایی و راه‌اندازی آزمایشگاه قیر عملکردی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار داشت: قیر یک ماده اصلی در تولید آسفالت محسوب می‌شود که کیفیت آن به شدت در کیفیت محصول نهایی یا رویه آسفالتی راه تاثیرگذار است. از این رو ما به ۱۳ نوع قیر در کشور نیاز داریم و سال‌ آینده تولید قیر‌های تخصصی مبنای کار پالایشگاه‌ها خواهد بود.

وی افزود: در سطح کشور ۶۲ واحد تولید کننده قیر وجود دارد که از این تعداد ۱۶ واحد توسط کارگروه قیر و آسفالت کشور مورد تایید قرار گرفته است.

مدیر بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات با توجه به نقش موثر قیر در دوام و استحکام آسفالت بیان کرد: به دلیل اشکالات روش طبقه‌بندی درجه نفوذ، کارگروه ارتقای کیفیت آسفالت وزارت راه و شهرسازی، تولید آسفالت با کیفیت بالاتر را منوط به استفاده از قیر با طبقه‌بندی عملکردی (پی.جی) به جای سیستم سنتی یا طبقه بندی بر مبنای درجه نفوذ کرده است.

به گفته قدیم طبقه بندی درجه نفوذ شامل آزمایش قیر در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد است و هیچ آزمایشی در دمای بالا و پایین روی قیر انجام نمی‌شود.  همچنین شرایط حاکم بر آزمایش این طبقه‌بندی شامل تست‌های نرمی و کشش‌پذیری می‌شود و قیرهای با حساسیت‌های حرکتی و عملکردهای گوناگون در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه چگونگی سخت شدن قیر درطول زمان را نمی‌توان پیش‌بینی کرد گفت: این درحالی است که سیستم طبقه‌بندی بر اساس عملکرد پی.جی شرایط واقعی، آب و هوایی و ترافیکی که قیر باید درآن سرویس دهی کند را شبیه‌سازی می‌کند.

قدیم خاطرنشان کرد: در این سیستم سه مکانیسم تنش‌زا مبنی بر شیارشدگی دردمای بالا، ترک ناشی از خستگی در دمای میانی و ترک خوردگی بر اثر حرارت در دمای پایین کنترل می‌شود.

مدیر بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درپایان با اشاره به مزایای سیستم طبقه بندی PG یادآور شد: تشخیص رفتارشناسی قیر، تشخیص تقلبی و غیراستاندارد بودن قیر، رفتار واقعی قیر در دماهای مختلف، پوشش اقلیم‌‌های دمایی مختلف کشور از کران ۴۶ تا ۸۸ درجه سانتی‌گراد و همراهی با تغییرات تکنولوژی در جهان و امکان صادرات قیر بر میانی نیازهای روز از ویژگی‌های این سیستم به شمار می‌رود.

نظر شما