شناسهٔ خبر: 32390 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین:

تهیه طرح جامع شهر قزوین با کیفیتی بسیار بالا و با روشی استثنایی/ اجرای کامل طرح‌های فرادستی راهی مؤثر برای پیشگیری از بی‌عدالتی در توسعه شهرها

نشست مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در نشست تبیین و تشریح طرح جامع شهر قزوین گفت: رسانه‌ها باید با در اختیار داشتن طرح‌های مصوب و با آگاهی کامل از جزییات آن، میزان تحقق برنامه‌ها را به‌عنوان نمایندگان افکار عمومی از مسئولان مطالبه نموده و با این کار از هر گونه برخورد سلیقه‌ای با طرح‌های فرادستی جلوگیری نمایند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، با توجه به تصویب و ابلاغ طرح جامع شهر قزوین از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، نشست تبیین این طرح و پرسش و پاسخ پیرامون آن با حضور حامد مانی‌فر مدیرکل راه و شهرسازی، محسن اسماعیلی مدیر شهرسازی و معماری و دبیر کمیسیون ماده ۵ و جمعی از خبرنگاران در اداره کل راه و شهرسازی استان برگزار شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در خصوص روند تصویب این طرح گفت: تهیه طرح جامع و سند توسعه شهر قزوین از سال ۸۴ آغاز شده و بعد از برگزاری جلسات فراوان در سال ۹۴ توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسیده و به استاندار قزوین ابلاغ شد.

وی افزود: استاندار نیز طرح مورد نظر را جهت اجرا به شهرداری قزوین ابلاغ نمود.

استفاده از نظر اندیشمندان شهر علاوه بر مشارکت همه دستگاه‌های مرتبط برای تهیه طرح جامع شهر قزوین

مانی فر با اشاره به اینکه روند تهیه و بررسی طرح جامع شهر قزوین یکی از استثنایی‌ترین روش‌ها برای تهیهٔ چنین طرحی در کشور بود گفت: علاوه بر مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط، کمیته‌ای متشکل از اندیشمندان شهر نیز تحت عنوان کمیته راهبری تشکیل شده و کار را پیش بردند.

مانی فر کیفیت و همه‌جانبه نگری را از ویژگی‌های بارز طرح دانسته و یادآور شد: کمیته راهبری از ۱۱ عضو تشکیل شده و اعضای آن با طرح نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود طرح جامع را از زوایای مختلف موردبررسی و توجه قرار داده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی تصریح کرد: یکی از دلایل طولانی شدن روند تهیه و تصویب طرح جامع شهر قزوین تهیه هم‌زمان دستورالعمل‌ها و برنامه‌های فرادستی برای توسعه شهر بود که ما تلاش کردیم تا نتایج مثبت این برنامه‌ها را در طرح جامع شهر قزوین مورد استفاده قرار دهیم.

مانی فر اظهار کرد: دستور کار ۲۱، طرح مجموعه شهر قزوین، برنامه CDS شهری از جمله این برنامه‌های فرادستی بودند که برای تهیه آن‌ها حتی از نظرات مردم شهر نیز استفاده شده است.

وی با بیان اینکه تلاش شده در تهیه طرح جامع شهر قزوین همه موضوعات شهر اعم از مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، مسائل مربوط به ترافیک، اقلیم و جغرافیا با توجه به مقیاس این طرح و به صورت کلی پیش‌بینی شود، اضافه کرد: این طرح در نهایت با برگزاری ۱۰۵ جلسه و با حضور نمایندگانی از شهرداری، شورای شهر، تعدادی از کارشناسان و آگاهان حوزه شهری، تهیه و پس از تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، در ۲۲ تیرماه امسال، توسط استاندار به شهردار قزوین ابلاغ شد.

شهر یک موجود زنده است و طرح و برنامه‌های مربوط به آن هم باید زنده و پوبا باشد

مدیرکل راه و شهرسازی طرح جامع شهرها را طرحی انعطاف‌پذیر دانسته و یادآور شد: شهر یک موجود زنده است برای همین هر گونه طرح و برنامه برای توسعه آن نیز باید از انعطاف‌پذیری لازم برخوردار باشد، قرار دادن افق چندساله برای طرح‌های جامع و همچنین پیش‌بینی کمیسیون ماده ۵ در قانون نیز نشانه‌ای برای وجود همین تفکر است.

مانی فر با اشاره به اینکه قرار نیست همه جزییات یک شهر در طرح جامع دیده شود تأکید کرد: این طرح‌ها در مقیاس‌هایی بزرگ تهیه می‌شوند تا مسیرها و خط سیرهای کلی توسعهٔ شهر را مشخص کنند. در ذیل آن نیز طرح‌های دیگر با هدف نشان دادن جزییات مختلف تهیه شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مانی فر طرح تفصیلی را یکی از طرح‌های زیرمجموعه طرح جامع دانسته و بیان کرد: با توجه به اهمیت شهر قزوین و لزوم در دست داشتن برنامه جهت توسعهٔ آن، طی توافقی که انجام شد، مقرر گردید طرح تفصیلی قزوین نیز به موازات انجام مراحل تصویب طرح جامع آن به کارفرمایی شهرداری قزوین تهیه شود.

اراضی بالای اتوبان صرف خدمات توسعه شهری خواهد شد/۳۳۰ هکتار با کاربری مسکونی

مدیرکل راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه در شمال آزادراه قزوین به زنجان و رشت بیشتر از ۲۵۰۰ هکتار زمین وجود دارد گفت: در طرح جامع مصوب قزوین به جز اراضی ۳۳۰ هکتاری که مسکونی است، باقی اراضی صرف خدمات عمومی فرا منطقه‌ای و توسعهٔ شهری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در خصوص اراضی بالای اتوبان اختلاف نظر عمده‌ای وجود ندارد افزود: شورای عالی شهرسازی و معماری در این خصوص یک‌بار اعلام نظر کرده و بیشتر مالکانی هم که در محدود ۳۳۰ هکتاری مسکونی قرار دارند، توافقات لازم را انجام داده‌اند.

تعیین تکلیف نواحی منفصل شهری در طرح جامع/ ساماندهی ورودی شهرها

مانی فر در خصوص وضعیت نواحی منفصل در طرح جامع شهر قزوین گفت: نواحی منفصل شهرک دانش، حسن‌آباد، وثوق آباد، نجف‌آباد، چوبیندر و مشعل‌دار در طرح جامع موردبررسی قرار گرفته و تعیین تکلیف شده‌اند.

دبیر کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی ادامه داد: ارائه خدمات به شهروندان جدا از بحث منفصل بودن یا نبودن آن است، بر اساس قانون در نواحی که شهرداری‌ها عوارض ساخت‌وساز را دریافت می‌نمایند موظف به ارائه خدمات هم می‌باشند.

مدیرکل راه و شهرسازی اضافه کرد: این موضوع در خصوص مسیرهای ورودی شهرها نیز صادق بوده و در محورهایی که عوارض مربوطه را شهرداری‌های استان دریافت می‌کنند، هر گونه خدمات حفظ و نگهداری راه نیز بر عهدهٔ ایشان است.

مانی فر تصریح کرد: با این اوصاف و برای کمک به ساماندهی ورودی شهرهای استان از جمله شهر قزوین، تفاهم‌نامه‌هایی به امضا رسیده و مقرر شد که شهرداری‌ها موارد مربوط به زیرسازی و آسفالت را انجام داده و اداره کل راه و شهرسازی نیز قیر رایگان جهت تکمیل پروژه‌ها اختصاص دهد که متأسفانه در بخش زیادی از مسیرها هنوز اتفاقی رخ نداده است.

موارد مورد اختلاف در طرح جامع طی درخواست استان موردبررسی قرار گرفته است

مدیرکل راه و شهرسازی در ادامه گفت: درخواست‌هایی از استان مبنی بر بررسی برخی موارد موجود در طرح جامع قزوین از وزیر راه و شهرسازی مطرح شده و با توجه به دستور وزیر، هیاتی متشکل از معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، معاون عمرانی وزیر کشور و استاندار قزوین مأمور بررسی و تصمیم‌گیری در این خصوص و طرح مجدد موضوع در شواریعالی شدند.

وی ادامه داد: این کمیته نیز پس از انجام بازدید میدانی از موارد طرح شده شامل میدان میوه و تره‌بار قزوین، بلوار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و اراضی هفت‌سنگان، صورت‌جلسه‌ای را امضا کرده و مقرر نمودند تا موارد طرح شده پس از طی مراحل اداری و قانونی در استان جهت تصمیم‌گیری نهایی به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارسال شود.

مانی فر تصریح کرد: همه موارد فوق در استان موردبررسی قرار گرفته و روند کار خود را طی کرده و در حال حاضر طرح جامع نیز جهت اجرا به استان ابلاغ شده و دلیلی برای اجرایی نشدن آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه چگونه طرحی که ابلاغ شده توسط برخی دستگاه‌ها مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد، گفت: همه مسائل کلان و اساسی مورد نظر در خصوص طرح جامع با حضور نمایندگان مختلف از همه دستگاه‌های مرتبط موردبررسی و توجه قرار گرفته و پس از آن جهت تصویب به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شده است.

وی اضافه کرد: موضوعات باقیمانده نیز در مقیاس طرح جامع قابل‌بررسی نمی‌باشند، این‌گونه موارد در طرح‌های زیرمجموعه تعیین تکلیف خواهند شد.

طرح و برنامه از توسعه نامتوازن شهرها جلوگیری می‌کند/اجرای متناسب طرح جامع از بی‌عدالتی در توسعه شهر جلوگیری می‌کند

حامدمانی فر بیان کرد: اینکه شهرهای ما کوچک یا بزرگ باشند مهم نیست، مهم این است که به نسبت اندازه و رشدی که داشته‌اند چقدر قابل سکونت هستند.

وی افزود: طرح‌های جامع برای این تهیه می‌شوند تا با تعیین مسیرهای کلی توسعه و پیشرفت از هر گونه توسعه نامتوازن در شهرها جلوگیری نمایند.

مانی فر گفت: در طرح جامع شهر تکلیف و نحوه دسترسی به شهر، خیابان‌ها، معابر، جانمایی خیابان‌های درجه یک، محل تقاطع‌های غیر هم‌سطح، نوع تقاطع‌ها، خدمات کلان‌مقیاس، پهنه‌های آموزشی، دانشگاهی، خدماتی، تجاری، فضای سبز و سایر ملزومات شهر تا محدوده محلات پیش‌بینی شده و با اجرای متناسب آن می‌توان از بی‌عدالتی در توسعه شهر نیز جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: رعایت طرح‌های مصوب فرادستی به رشد متناسب و متوازن شهرها کمک کرده و رعایت عدالت در ارائه خدمات به مناطق استان، به‌ویژه مناطق فقیرنشین را به دنبال خواهد داشت.

مانی فر ادامه داد: قرار نیست طرح جامع شهری به شکل جزئی به همه نیازهای اجتماعی و فرهنگی پاسخ دهد، بلکه در آن نیازهای موجود در بخش‌های مختلف به شکل کالبدی و با توجه به سرانه‌های پیش‌بینی شده در سطح شهرها در نظر گرفته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه طرح جامع شهر حکم قانون را دارد عنوان کرد: طرح جامع شهر قزوین با کیفیتی بسیار بالا و با تلاش برای پیش‌بینی نیازهای کالبدی شهر تا ۱۰ سال آینده تهیه شده و باید اجرایی شود و بی‌گمان سرباز زدن از اجرای آن غیرقانونی است.

رسانه‌ها نمایندگان مردم برای مطالبه میزان تحقق طرح‌های فرادستی

مدیرکل راه و شهرسازی در پایان با اشاره به نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی گفت: رسانه‌ها باید با در اختیار داشتن طرح‌های مصوب و با آگاهی کامل از جزییات آن، میزان تحقق برنامه‌ها را به‌عنوان نمایندگان افکار عمومی از مسئولان مطالبه نمایند.

وی تأکید کرد: این رسانه‌ها هستند که می‌توانند به‌طور پیوسته و مداوم نحوه اجرای طرح‌ها و برنامه را موردبررسی و پیگیری قرار دهند. رسانه‌ها با حضور مستمر می‌توانند روی اجرای متناسب طرح نظارت کرده و با این کار از هر گونه برخورد سلیقه‌ای با طرح‌های فرادستی جلوگیری نمایند.

مانی فر اضافه کرد: از خبرنگاران به‌عنوان چشمان بیدار و اذهان آگاه جامعه انتظار داریم تا ابتدا با ابعاد مختلف طرح‌های جامع شهر آشنا شده و سپس آن را به‌عنوان مطالبه عمومی مطرح کرده و همه جوانب را بررسی و اجرایی شدن آن را پیگیری کنند.

وی گفت: برای رسیدن به توسعه متوازن و جلوگیری از هزینه‌های اضافی و توزیع عادلانه خدمات شهری هیچ چاره‌ای جز اجرای طرح جامع شهری نداریم و امیدواریم با همکاری و همت همه دستگاه‌ها و شهرداری آن را عملیاتی کنیم.

تصویب طرح جامع قزوین با محوریت ارتقای کیفیت زیست‌محیطی و توسعهٔ پایدار و متوازن شهر

محسن اسماعیلی، مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی نیز در این جلسه با اشاره به تلاش‌های بسیار انجام شده برای تصویب طرح جامع شهر قزوین گفت: طرح جامع شهر قزوین با محوریت ارتقای کیفیت زیست‌محیطی و توسعهٔ پایدار و متوازن شهر تهیه شده و به تصویب رسیده است.

دبیر کمیسیون ماده ۵ ادامه داد: سیاست وزارت راه و شهرسازی شفاف‌سازی و استفاده از ظرفیت سمن‌ها و مردم است تا تصمیم‌های مسئولان در این حوزه به‌طور کامل به نفع مردم باشد.

وی در خصوص ویژگی‌های طرح جامع شهر قزوین گفت: این طرح با پیش‌بینی افق سال ۱۴۰۵ و جمعیت ۴۵۵ هزار نفر برای محدوده‌ای به وسعت ۶۰۱۴ و حریم ۳۴۶۲۹ هکتار تصویب و به استان ابلاغ شده است.

نظر شما