شناسهٔ خبر: 32438 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در بازدید و جلسه شورای فنی استان ایلام انجام شد:

بررسی پیشرفت فیزیکی و اعتبارات تونل کبیرکوه/ تصمیم‌گیری در خصوص رفع موانع پروژه ملکشاهی- آبدانان

بازدید در بازدید شورای فنی استان ایلام از محور ارتباطی ایلام- ملکشاهی- آبدانان و تونل کبیرکوه و همچنین جلسه این شورا، پیشرفت فیزیکی و اعتباری تونل کبیرکوه مورد بررسی قرار گرفت و برای مشکل رانش کوه گردنه گوراب محور ملکشاهی – آبدانان تصمیماتی اتخاذ شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام، معاون امور عمرانی استانداری ایلام، مدیرکل راه و شهرسازی استان و مدیران و مسئولان شورای فنی استان در این بازدید حضور داشته و در جلسه شورای فنی استان در محل فرمانداری شهرستان آبدانان تشکیل جلسه دادند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان در این جلسه در خصوص پروژه‌های مذکور گفت: پروژه راه‌سازی محور ملکشاهی- آبدانان به طول ۵ کیلومتر در مراحل نهایی روسازی قرار دارد که تاکنون ۲/۵ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است و برای تکمیل آن نیاز به ۲ میلیارد تومان اعتبار است و برای ۸۰۰ متر این پروژه که رانش زمین وجود دارد تصمیماتی اتخاذ خواهد شد.

میرجعفریان در ادامه به توپوگرافی کوهستانی استان اشاره کرد و افزود: در استان ایلام در حال حاضر ۴/۵ کیلومتر تونل موجود است و هفت و نیم کیلومتر تونل در قالب دو پروژه عظیم تونل قلاجه و تونل کبیرکوه در دست اجرا داریم.

وی بیان کرد: کار حفاری تونل قلاجه به پایان رسیده و هم‌اکنون عملیات لاینینگ (طاق بتنی) آن در حال اجرا است و اما حفاری تونل اصلی کبیرکوه با طول ۴۷۰۰ متر که در حال حاضر بزرگ‌ترین تونل در دست احداث کشور محسوب می‌شود در دست اجراست و تاکنون از سمت آبدانان ۲۵۰۰ متر حفاری صورت گرفته که ۱۴۰۰ متر این حفاری مکانیکی- انفجاری در سال گذشته با حفاری ۶ متر طول در هر روز کاری یک رکورد در کشور محسوب می‌گردد انجام گردیده است. از سمت دره شهر نیز برای دست رسی به تونل اصلی ۷ کیلومتر راه دسترسی و حفاری سه تونل فرعی در حال انجام است که یک تونل ۱۰۰ متری و ۳۶۰ متر تونل دیگر حفاری شده است.

میرجعفریان تونل کبیرکوه را باعث حذف گردنه صعب‌العبور کبیرکوه بین شهرستان‌های دره شهر و آبدانان برشمرد و علاوه بر آن این تونل را یکی از پروژه‌های کریدور شمال به جنوب استان خواند و افزود: با احداث این تونل و در آینده پروژه‌های مرتبط دیگر ارتباط استان‌های کرمانشاه به خوزستان و استان‌های مرکزی و لرستان به عتبات عالیات از طریق استان ایلام کوتاه و آسان‌تر خواهد شد.

نظر شما