شناسهٔ خبر: 32579 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بنیانگذار اداره میراث فرهنگی قزوین عنوان کرد

غفلت شهرسازان کشور از اقتصاد زیستی/ آسیب معماری و شهرسازی امروز به محیط زیست شهری/ ضرورت تجدید نظر در بازآفرینی شهر صنعتی قزوین

سید مهدی مجابی به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، امروز شهرسازان و معماران ایرانی نسبت به اقتصاد زیستی و ضرورت حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در شهرسازی و ساختمان‌سازی غفلت دارند.

سید مهدی مجابی، پژوهشگر و بنیانگذار اداره میراث فرهنگی قزوین، در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بر ضرورت توجه هرچه بیشتر معماران و شهرسازان به اقتصاد زیستی تاکید و عنوان کرد: متاسفانه امروز در شهرسازی توجه جدی به حفظ محیط زیست در اقتصاد یعنی اقتصاد زیستی نمی‌شود و بنیان اقتصاد شهری ما که در گذشته در تعامل نیکو با محیط زیست بود امروز بر اقتصاد پولی استوار شده است.

مجابی افزود: باید معماری ما بر مبنای اقتصاد زیستی قرار گیرد و شهرسازان و معماران بدانند که منابع زیستی کمیاب و برای ادامه حیات تمام جانداران یعنی گیاهان، حیوانات و انسان‌ها ضروری هستند و باید به گونه‌ای صحیح استفاده ازآنها را مدیریت کرد.

بنیانگذار اداره میراث فرهنگی قزوین گفت: متاسفانه بیشتر معماران و شهرسازان گمان می‌کنند منابع طبیعی سرمایه ملی نیستند و نامحدود و رایگان دراختیار آنها قرار گرفته‌اند. درحالیکه باید از این منابع سرمایه‌ای و محدود با دقت و وسواس استفاده شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه دردل محیط زیست محیط ویژه شهری جای دارد، افزود: معماران و شهرسازان به طراحی و مدیریت محیط زیست شهری می‌‌پردازند و متاسفانه نتایج کارشان تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده است. محیط زیست شهری ما خصوصا در کلان‌شهرها وضعیت ناخوشایندی دارد که معماران در این زمینه مسئول هستند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به اقتصاد زیستی و محیط زیست شهری در بازآفرینی شهرها گفت: اکنون درحال پیگیری و انجام مطالعات بازآفرینی شهری الوند هستیم. شرایط زیست محیطی این شهر بیشتر مبتنی بر اقتصاد صنعتی بوده و امروز این شهر با بحران‌های آلودگی هوا و هزینه‌های مدیریت شهری مواجه است، بنابراین لازم است در بازآفرینی به تجدیدنظر و رفع موانع زیست محیطی توسعه شهری پرداخته شود.

مجابی تاکید کرد: توسعه شهری قزوین نیز بر مبنای رشد منطقه‌ای بوده و این شهر ماهیت صنعتی داشته است. امروز صنعت این شهر تا اندازه‌ای راکد شده ولی تبعات توسعه صنعتی در شهرسازی آن باقی مانده که باید در بازآفرینی شهری به این مساله توجه شود.

نویسنده کتاب «در جست‌وجوی هویت شهری قزوین» گفت: بدون ورود به چیستی (ماهیت) موضوعات، بحث در هویت آنها ناتمام باقی خواهد ماند. زیرا هویت، حاصل ویژگی‌های محیطی مختلف طبیعی، اجتماعی، تاریخی و... است، بنابراین در این کتاب تلاش کردم تا مفاهیم بنیادی موضوعات معماری و شهرسازی از قبیل ساختار شهری، شهر تاریخی، نشانه‌های ادراكی و ذهنی (روحی)، بومه انسانی و... . همچنین مسجد جامع عتیق قزوین، بنای تاریخی امامزاده حسین (ع)، مجموعه بازار و دروازه‌ها در زمینه معماری و بافت دوره‌های سلجوقی، صفوی و قاجار را در زمینه شهرسازی مورد بررسی قرار بدهم و الگویی راهبردی برای پرداختن به مقوله هویت شهری و معماری ارائه دهم.

فعالیت‌های علمی فرهنگی مجابی از سال ۱۳۴۹ تاکنون در حوزه میراث فرهنگی، معماری و شهرسازی بوده و در عرصه تحقیق و پژوهش اقدامات ارزنده‌ای انجام داده که در طول ۴۴ سال در سطح ملی و بین المللی ارایه شده است. وی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت و بنیانگذار میراث فرهنگی قزوین است.

برچسب‌ها:

نظر شما