شناسهٔ خبر: 3263 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گفتگوی مشروح پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با مدیرعامل شهر جدید اندیشه/

اندیشه؛ شهری انسان‌گرا و نماد شهرسازی معاصر/ امنیت شهر با طراحی شهری تامین‌ می‌شود نه کلانتری/ ویژگی‌های منحصربفرد مساجد و مسکن مهر اندیشه

محمد آئینی مدیرعامل شهر جدید اندیشه با تاکید بر اینکه شهر جدید اندیشه یک شهر انسان‌گراست گفت: امنیت شهر باید با طراحی شهری تامین شود نه با احداث کلانتری.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهر اندیشه در ۳۰ کیلومتری محور غربی تهران (از میدان آزادی) جهت اسکان‌بخشی به سرریز جمعیتی تهران، مکان‌یابی و طراحی شده که بر اساس آخرین مصوبه شورایعالی معماری و شهرسازی در سال ۸۲ طرح تفصیلی این شهر بر اساس سقف قبلی ۱۱۸ هزار نفر و در زمینی به مساحت حدود ۱۴۰۰ هکتار به تصویب رسید.

وجود امکانات بالقوه در جهت تامین اشتغال برای ساکنان آینده، دسترسی مناسب به شبکه‌های ارتباطی منطقه از جمله آزاد راه تهران-کرج و شبکه راه‌آهن، وجود ساختارهای توسعه پایدار شهری، وجود امکانات لازم از نظر تامین نیازهای اولیه ساکنان با توجه به استقرار آن در مجاورت با کانون‌های اجتماعی و فرهنگی و تکامل یافته از جمله شهرستان‌های شهریار و کرج و وجود اراضی غیرقابل کاشت از مهمترین ویژگی‌های شهر جدید اندیشه به شمار می‌آید.

محمد آیینی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه از سال گذشته به این سمت منصوب شد. وی در یک گفتگوی تفصیلی با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به مهمترین ویژگی‌های شهر جدید اندیشه اشاره کرد.

آقای آیینی شهر جدید اندیشه هم یکی از شهرهای دارای متقاضی مسکن مهر است. تازه‌ترین اقدامات صورت گرفته در این طرح و مشکلات پیش رو را مطرح کنید.

توان مالی مردم در پرداخت کامل آورده‌ها به حداقل ممکن رسیده و اگر مبالغ اعلامی را در موعد مقرر پرداخت می‌کردند بسیاری از واحدها را تاکنون تحویل داده بودیم. حتی مردم در قسط‌های پروژه ۳۲۰ واحدی مسکن مهر مانده‌اند و توان پرداخت ندارند. اگر وام مسکن مهر به ۳۰ میلیون تومان افزایش نمی‌یافت پروژه‌ها باز هم به مشکل می خوردند. برخی پروژه‌ها با وام ۳۰ میلیون تومانی تا پایان امسال تکمیل می‌شوند. پروژه‌های مسکن مهر اندیشه از نظر فنی هیچ مشکلی ندارند و از مجموع سه هزار و ۹۳ پروژه مسکن مهر یک هزار و ۵۰۰ واحد تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسند. همچنین از کل پروژه‌های مسکن مهر ۷۰۰ واحد خود مالکی و دو هزار و ۳۷۶ واحد مسکن مهر ۹۹ ساله است.

چه برنامه‌هایی برای افتتاح واحدهای مسکن مهر در دهه فجر دارید؟

تلاش‌مان این است که برای دهه فجر پروژه ۳۲۰ واحدی، پروژه ۴۲۰ واحدی و ۱۶۰ واحدی را افتتاح کنیم که برای افتتاح دو شرط داریم. همکاری اداره گاز که امیدواریم صورت گیرد و دیگری افزایش تسهیلات بانکی بود که خوشبختانه محقق شد. انشعابات آب و برق این پروژه‌ها تا بهمن‌ماه متصل می‌شود و سپس آماده بهره‌برداری خواهد شد.

 آیا مردم در پرداخت آورده‌ها همکاری می‌کنند؟

بسیاری از متقاضیان مسکن مهر اندیشه را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند که فعلاَ پولی برای پرداخت ندارند و به شدت دچار مشکل هستند، تکمیل آورده‌ها برای‌شان مشکل است هر چند این آورده‌ها هم بر اساس بخشنامه‌های یک، دو و سه وزارت راه و شهرسازی است و یک ریال هم اضافه از کسی دریافت نکردیم.

مهترین ویژگی مسکن مهر اندیشه چیست؟

ما اجازه ندادیم در هیچ‌کدام از پروژه‌های مسکن مهر مثل سایر شهرها از رنگ و سیمان استفاده شود؛ بلکه ترکیبی از سنگ کِرِم، آجر قرمز و سنگ فیروزه است. در واقع تلاش کردیم از مصالح بومی ایران اسلامی بهره ببریم. خوشبختانه ترکیب زیبایی از واحدها به دست آمده است و پروژه‌های مسکن مهر در اندیشه چیزی کم از سایر پروژه‌ها که توسط بخش خصوصی ساخته شده، ندارد. هرچند به خاطر نماها مسکن مهر اندیشه سه میلیون تومان بیشتر تمام می‌شود اما در عمل شاید بالای ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان ارزش افزوده برای مردم ایجاد کرده است. در واقع سعی‌مان بر این بود که نگویند مسکن مهر مسکن کم درآمدهاست.

برنامه‌های شما برای هویت‌بخشی به اندیشه چه بود؟

این شهر بر اساس آموزه‌های دینی در حوزه شهرسازی و معیارهای مورد نظر یک شهر مطلوب ساخته شد و در واقع می‌توان سه ویژگی امن بودن، مطمئن بودن و خوابگاهی نبودن را برای یک شهر مطلوب متصور شد که همه این موارد در شکلگیری شهر اندیشه لحاظ شده است. حتی اندیشه را در زمینه هویت‌بخشی می‌توان یک شهر مطلوب به شمار آورد و امنیت هم در این زمینه حرف نخست را می‌زند.  

واقعاَ درست است که می‌گویند شهر از نظر انتظامی می‌تواند امن باشد و مردم در این شهر احساس هویت می‌‌کنند. اندیشه در جهت خوابگاهی نبودن حرکت کرده و سعی بر این داشته که در منطقه خود را به عنوان یک مرکز تجاری و مالی معرفی کند. این شهر بازارها و محله‌های کسب و کار زیبایی دارد. اندیشه یک شهر انسان گراست و به انسان احترام گذاشته، اگر معابر شهر اندیشه را نگاه کنیم عریض هستند و باندهای کند رو و تند رو دارد. به عابر پیاده احترام می‌گذارد. حتی در رتبه‌بندی شهرهای ایران، اندیشه را به عنوان نماد شهرسازی معاصر معرفی کردیم. نخستین دلیل این امر انسان‌گرا بودن و دلیل دوم هم وجود فضاهای سبز در این شهر است؛ جالب است بدانید سرانه فضای سبز در شهر اندیشه ۱۶.۵ مترمربع است. از سوی دیگر مهمترین شاخصه شهر اسلامی ایرانی مساجد است و اندیشه دارای مساجد بسیار زیبایی است هر چند تعداد مساجد به نسبت استقبال مردم کمتر است اما مسجد محور شهرسازی بوده و اندیشه این ویژگی را دارد. شما در کمتر شهری می‌توانید مساجد به این زیبایی را ببینید.

خوشبختانه تراز فرهنگی مردم شهر اندیشه بالاست چون این مردم گزینش شده هستند. از فرهنگیان و کارمندان ادارات گرفته تا کارگران، نظامی‌ها و مدیران در این شهر زندگی می‌کنند. اگر قرار باشد برای شهرهای جدید یک شاخص در نظر بگیریم شهر جدیدی موفق است که بتواند جمعیتی را در خود جذب کند و نگه دارد. هم اکنون افق طرح جامع اندیشه تکمیل است و بر اساس این افق ۱۱۸ هزار نفر در شهر اندیشه باید سکونت داشته باشند در حالیکه فعلاَ ۱۱۰ هزار نفر سکنه این شهر هستند و اگر مسکن مهر را تحویل دهیم به عدد مورد نظر می‌رسیم. 

* آقای آیینی شما درباره شهر امن و مطلوب صحبت کردید. آیا شهروند این موضوع را حس کرده و اینکه کلانتری‌ها در ایجاد امنیت موثر بوده‌اند؟

واقعیت این است که اندیشه یک کلانتری بیشتر ندارد و اگر لازم بود ما باز هم کلانتری می‌ساختیم. در واقع امنیت را طراحی شهری مناسب ایجاد می‌کند نه کلانتری‌های آن. وقتی در طراحی شهری، فضاهایی که از منظر عمومی پنهان نباشد ایجاد نمی‌کنید کمتر جرم و جنایت رخ می‌دهد و اگر هم در این شهر رخ می‌دهد از اطراف این مسائل ایجاد می‌شود. بد نیست بدانید اندیشه از سوی موسسه اعتبارسنجی مودی (Moody) که زیرمجموعه سازمان بهداشت جهانی است به عنوان یکی از شهرهای امن و سالم دنیا انتخاب شد و به مدت پنج سال یعنی تا پایان سال ۲۰۱۴ تاییدیه امن بودن را داشت.

در شهری که دارای چنین ویژگی‌های مهم، مطلوب و ایده‌آلی است چند مدرسه و دانشگاه حتی فضاهای فرهنگی و ورزشی ساخته شده است؟

تاکنون ۴۵ مدرسه در این شهر ساخته شده، دانشگاه آزاد به این شهر آمده و مراکز فرهنگی متعددی تاسیس شده است. با این جمعیت موجود از نظر آموزشی و فرهنگی هیچ کمبودی نداریم اما برای هر پنج هزار نفر جمعیت لازم است یک مسجد تاسیس شود و از این نظر کمبود داریم. بازارهای پرقدرتی هم در اندیشه پا گرفته‌اند و از شهرهای اطراف اندیشه مردم برای خرید و تفریح میهمان ما می‌شوند. در یک کلام باید گفت مردم با شهر خود مانوس هستند./

----------------------------------------------------------------
گفتگو از فاطمه زارعی

نظر شما