شناسهٔ خبر: 32744 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

تاكيد بر تغيير جایگاه مهندسین مشاور از نظارت محوری به مدیریت محوری/ ايجاد۵۰هزار شغل با ساخت ۵ آزادراه/ تغییر رویکرد اقتصادی دولت از نفت به ترانزیت

خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با تاکید بر این که رویکرد اقتصادی دولت از نفت به ترانزیت تغییر کرده و عملی شدن این تغییر در گروی طراحی درست زیرساخت‌های حمل و نقل است، خاطرنشان كرد: جایگاه مهندسین مشاور از نظارت محوری باید به مدیریت محوری تغییر یابد كه برخی از موارد برعهده كارفرما است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خیرالله خادمی، در جلسه دیدار با جامعه مهندسان مشاور کشور اظهار داشت: باید دو دیدگاه درخصوص تغییر رویکرد درآمدی و هزینه‌ای و رفع مشکلات فنی و استفاده از نوآوری‌های نوین با همکاری و همراهی ایجاد کنیم.

وی افزود: مهندسان مشاور اتاق فکر کارفرمایان هستند و با توجه به اینکه طرح‌ها از جانب شرکت‌های مهندسی مشاور انتخاب می‌شوند کارفرمایان انتخاب دیگری برای طرح‌های خارج از نظر مشاوران ندارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با فناوری و منابع مالی فعلی امکان اجرای پروژه‌ها وجود ندارد گفت: درصورت انتخاب و تصمیم اشتباه مشاوران در نهایت مردم با مشکل روبه رو خواهند شد.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اهمیت جایگاه ترانزیتی ایران برای دو بخش جهان بیان کرد: به عنوان مثال راه ابریشم با قدمتی بالغ بر دو هزار سال، در صورت توسعه و بهره‌برداری می‌تواند باعث ایجاد اشتغال و رونق سایر بخش‌ها به واسطه حمل و نقل باشد. لذا باید نقش زیرساخت برای سایر بخش‌ها تفهیم شود و این راهی جز نگاه متفاوت به پروژه‌ها و نگاه جدید به كریدورهای قدیمی ندارد.

وی با توجه به رویكرد جدید اقتصادی دولت تصریح كرد: دولت در نظر دارد اقتصاد از نفت به ترانزیت منتقل شود كه این هدف در گروی طراحی درست زیرساخت‌های حمل ونقل است.

به گفته خادمی احیای كریدورهای ترانزیتی و رفع گلوگاه‌ها باید با در نظر گرفتن محیط ‌زیست و جلوگیری از تخریب آن باشد تا در آینده همین سرمایه‌های ملی از بین نرود.

معاون وزیر راه وشهرسازی در ادامه بیان داشت: كشورهای اطراف ما به دنبال ایجاد كریدورهای موازی هستند و در مقابل ما باید با ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقلی ممتد هزینه ترانزیت از ایران را كاهش دهیم.

خادمی تاكید كرد: باید تغییر رویكرد در پروژه‌ها ایجاد شود و چاره‌ای نداریم جز اینكه شیوه كاری خود را از مدل هزینه‌ای به درآمدی تبدیل كنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در دوران بی‌پولی، ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه وارد شرکت ساخت شده است که تمام آن به کار تبدیل شده است، گفت: حال این که تمام این مبلغ پول نبوده و اوراق مشارکت اسناد خزانه هم بوده است.

وی با اشاره به اين نكته كه ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه و اوراق مشارکت به شرکت ساخت اعلام شده است، افزود: ‌در روزهای آینده خبرهای خوبی برای پیمانکاران داریم.

وی گفت: از مجموع هزار كیلومتر خطوط ریلی جدید ۴۹۰ كیلومتر به دلیل تعریف در قالب پروژه‌های اقتصاد مقاومتی آماده شده است و امیدواریم طی ۶ الی ۷ ماه آینده بتوانیم با اتصال خط آهن آماده شاهد بهره‌برداری از همه این هزار كیلومتر خط آهن باشیم كه برابر با عملكرد ۵ سال گذشته ما در خصوص توسعه زیرساخت‌های ریلی كشور است.

 این مقام مسئول با اشاره به اهمیت اشتغال‌زایی پروژه‌های آزادراهی بیان داشت: در ۵ پروژه آزادراهی اصلی كشور ۱۵ هزار شغل مستقیم و ۳۵ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد شده است كه هم‌اكنون با استفاده از ۵ هزار دستگاه ماشین‌آلات در دست ساخت قرار دارند.

خادمی در ادامه بر استفاده از فناوری‌های نوین تاكید كرد و گفت: نحوه تولید و استفاده از معادن و مصالح در زیرساخت‌های كشور بسیار قدیمی است به همین خاطر باتوجه به رویكرد جدید در صورتی كه طرح نوین نباشد به مناقصه نخواهد رفت زیرا با استفاده از فناوری‌های نوین باید هزینه ساخت پروژه كاهش یابد.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل خاطرنشان كرد: جایگاه مهندسین مشاور از نظارت محوری باید به مدیریت محوری تغییر یابد كه برخی از آن برعهده كارفرما است.

وی با اشاره به اهمیت منظر و معماری راه‌ها اظهار كرد: متاسفانه تاكنون به زیبایی سازه و منظر جاده توجه نشده است اما با تاكید وزیر راه وشهرسازی و همت معاونان ایشان این نكته مورد توجه قرار گرفت و هم‌اكنون ۷۰ كیلومتر از آزادراه كنارگذر جنوبی تهران دارای فضای سبز خواهد شد. همچنین در محور زاهدان به زابل نیز یكی از پیمانكاران با خلاقیت فردی اقدام به ترانشه‌برداری كرده است.

خادمی افزود: اولین طرح معماری راه با استفاده از مشاوران خارجی در آزادراه تهران-شمال در حال انجام است كه امیدواریم در آینده شاهد انجام آن توسط شركت‌های داخلی باشیم.

نظر شما