شناسهٔ خبر: 32770 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزير راه و شهرسازی خبر داد:

پيشرفت ۶۷ درصدی قسمت مركزی مصلای اما‌م خمينی(ره)/ تلفیق معماری ایرانی اسلامی و دانش روز معماری در طراحی مصلی

مصلی تهران معاون وزير راه و شهرسازی از پیشرفت ۶۷ درصدی ساخت بخش مرکزی مصلای امام خمینی(ره) با وجود تنگناهای مالی موجود خبر داد و گفت: پيچيده‌ترين و حساس‌ترين ساختمان‌های مجموعه مصلای بزرگ امام خميني(ره) تهران به مساحت بيش از ۳۰۰ هزار مترمربع در قسمت مركزی آن قرار دارند

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسيسات دولتی و عمومی، محمدجعفر عليزاده، مدیرعامل سازمان كه همراه رضا معصومی‌راد، رئيس امور فرهنگ، گردشگری و ورزشی سازمان برنامه و بودجه كشور از پروژه احداث مصلای بزرگ امام خمينی(ره) تهران بازديد می‌كرد، گفت: هنگامی كه پروژه مصلای تهران به وزارت مسكن و شهرسازی وقت و سازمان مجری تحويل داده شد، فقط ۲۰ درصد پيشرفت فيزيكی داشت اما امروز باوجود تنگناهای مالی بيش از ۶۷ درصد پيشرفت فيزيكی دارد.

وی به تاريخچه احداث مصلای بزرگ امام خمينی(ره) تهران پيش از واگذاری به وزارت مسكن و شهرسازی وقت اشاره كرد و افزود: برنامه ريزی اوليه احداث اين پروژه سال ۱۳۶۱ آغاز شد و بين سال‌های ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۴ مراحل انتخاب زمين، تملك اراضی و تعيين اهداف كلی طرح انجام و مورد بررسی قرار گرفت و سال ۱۳۶۵ طرح پرويز مويد عهد برای مصلای بزرگ تهران انتخاب و طراحی اوليه به استحضار رئيس جمهور و امام جمعه محترم وقت حضرت آيت الله خامنه‌ای رسيد.

معاون وزير راه و شهرسازی با بيان اينكه عمليات اجرايی مصلای بزرگ تهران از سال۱۳۷۲آغاز شد و تا سال ۱۳۸۵ به دست مشاوران و پيمانكاران مختلف ادامه يافت، گفت: پس از واگذاری مسئوليت تكميل مجموعه در ۱۳۸۵به سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسيسات دولتی و عمومی اين سازمان با وجودی كه بخشی از سفتكاری ساختمان‌ها به پايان رسيده بود، تلاش كرد طرح مصوب را الگو قرار دهد و مطالعات و اجرای پروژه را تكميل كند.

وی با تأكيد بر دشواری‌ها و حساسيت‌های فنی- مهندسی اجرای چنين پروژه‌ای تصريح كرد: مصلای بزرگ امام خمينی(ره) تهران با ۲۱۰ هكتار وسعت و زيربنای ۶۰۰ هزار متر مربع، از بزرگترين مجموعه‌های فرهنگی-مذهبی در جهان محسوب می‌شود و علاوه بر محل برگزاری نمازهای يوميه وجمعه، دارای كاربری‌ها و بناهای متنوعی است.

عليزاده به ويژگی‌های قسمت مركزی مصلای بزرگ امام خمينی(ره) تهران اشاره و عنوان کرد: پيچيده‌ترين و حساس‌ترين ساختمان‌های مجموعه مصلای بزرگ امام خميني(ره) تهران به مساحت بيش از ۳۰۰ هزار مترمربع در قسمت مركزی آن قرار دارند و چنانچه اعتبار مالی حدود ۲۲۵ ميليارد تومان تأمين شود می‌توان تغيير محسوسی در رواق‌ها و صحن ايجاد كرد.

معاون وزير راه و شهرسازی ادامه داد: تمام عناصر طرح مصلی برگرفته از معماری غنی ايرانی-اسلامی و سبك‌های شاخص آن هستند. ضمن اينكه در طراحی مجموعه ياد شده از دانش روز معماری جهان نيز استفاده شده است.

مديرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسيسات دولتی و عمومی به بخشی از ويژگی‌های بنای مصلای بزرگ امام خمينی(ره) تهران اشاره كرد و گفت: بنای مصلی دارای ۱۲ گلدسته، ۱۴ صحن و پنج ورودی اصلی است ودر اين ميان گلدسته‌های اصلی با ارتفاع ۱۳۵ متر در زمره بلند ترين مناره ‌های مساجد جهان اسلام به شمار می‌روند.

وی افزود: در مجموعه مصلی از حوض‌‌ها و آب ‌نماهای متعددی برای طراوت بخشيدن به محيط استفاده شده تا جایی كه مساحت حوض مركزی مصلای برزگ امام خميني(ره) تهران به ۳۶۰۰ مترمربع می‌رسد. همچنين اختلاف ارتفاع بالاترين نقطه در شمال غربی مصلی تا پايين‌‌ترين نقطه در جنوب ‌شرقی آن ۶۹ متر است.

معاون وزير راه و شهرسازی تصريح كرد: ايوان اصلی مجموعه به دهانه ۱۱۰ متر (بدون ستون) و با ارتفاع ۷۵ متر از سازه‌های منحصر به فرد بتنی جهان خواهد بود. گنبد اصلی نيز با قطر ۵۳ متر و ارتفاع ۶۳ متر از بزرگترين گنبدهای مساجد جهان اسلام است.

نظر شما