شناسهٔ خبر: 32890 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون ناوگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خبر داد:

افزایش واگن‌های باری و مسافری و خرید ۲۲۰ واگن سریع السیر/ آغاز نوسازی ناوگان مسافری راه‌آهن

بازدید معاون ناوگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در بازدید از راه‌آهن شرق با بیان اینكه این منطقه را توانمندتر از تصورم دیدم گفت: راه‌آهن شرق علی‌رغم قدمت كم یكی از باظرفیت‌ترین مناطق راه‌آهن است كه بسیاری از شاخص‌ها از دیگر نواحی پیشی گرفته است و در خصوص بهبود حمل و نقل رتبه اول را در كشور دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه‌آهن شرق، بابك احمدی ناقدی در بازدید از راه‌آهن شرق با بیان اینكه این منطقه را توانمندتر از تصورم دیدم گفت: راه‌آهن شرق علی‌رغم قدمت كم یكی از باظرفیت‌ترین مناطق راه‌آهن است كه بسیاری از شاخص‌ها از دیگر نواحی پیشی گرفته است و در خصوص بهبود حمل و نقل رتبه اول را در كشور دارد.

وی افزود: در سال‌های گذشته جلب توجه ویژه حاكمیت به راه‌آهن انجام شد و به زودی شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه خواهیم بود.

معاون ناوگان راه آهن ج.ا.ا ادامه داد: برنامه توسعه‌ای برای راه‌آهن ترسیم شد كه طبق این برنامه باید تا سال ۱۴۰۲ تن كیلومتر سال گذشته از ۲۴.۵ میلیارد به ۹۶ میلیارد تن كیلومتر برسد و در خصوص حمل مسافر نیز به جز مسافران حومه‌ای باید به مرز جابجایی ۴۵ میلیون نفر در سال برسیم.

وی افزایش واگن‌های باری از ۲۳ هزار به ۵۰ هزار و واگن‌های مسافری از ۲۲۰۰ به ۴۰۰۰ واگن از جمله خرید ۲۲۰ واگن سریع السیر و ورود ۶۰۰ دستگاه واگن حمل و نقل حومه‌ای خودكشش به شبكه ریلی كشور را از جمله برنامه‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان كرد.

توسعه ریلی یكی از چهار اولویت كشور است

احمدی با بیان اینكه توسعه ریلی یكی از چهار اولویت كلان كشور است، گفت: در مسیر توسعه به سراغ مناطقی خواهیم رفت كه ظرفیت بالایی دارند و در برنامه ششم توسعه نیز مصوب شده است كه مالیات بر ارزش افزوده در چرخه ریلی صفر محسوب شود.

وی با اعلام اینكه قرار داد خرید ۵۰ دستگاه لكوموتیو زیمنس منعقد شده است، گفت: پروژه برقی كردن مسیر تهران – مشهد مراحل نهایی خود را طی می‌كند كه ۷۰ دستگاه لكوموتیو برقی برای این مسیر در نظرگرفته ایم و مسیر گرمسار – اینچه برون نیز برقی می‌شود كه برای این مسیر نیز ۴۰ دستگاه لكوموتیو برقی در نظر گرفته شده است.

آغاز نوسازی ناوگان مسافری راه‌آهن

معاون راه‌آهن گفت: تا پایان سال ۳ هزار دستگاه واگن به شبكه ریلی كشور اضافه می‌شود و در سال گذشته كلیه واگن‌های مسافری بالای ۵۵ سال و امسال نیز واگن‌های با سن بیش از ۴۵ سال از چرخه خارج كردیم.

وی با بیان اینكه به طور ویژه معضلات و مشكلات راه‌آهن شرق را در مركز پیگیری خواهد كرد از اختصاص جرثقیل ریلی سنگین در دست خرید به این اداره كل خبر داد.

مدیركل راه‌آهن شرق نیز با بیان اینكه این اداره كل بزرگترین منطقه ریلی كشور است گفت: بیشترین تعداد معادن را بین مناطق راه‌آهن دارد به گونه‌ای كه در صورت اتصال ریلی این معادن ظرفیت حمل محصولات این معادن با شبكه راه‌آهن فعلی مهیا نیست و نیاز به توسعه و احداث خط است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در منطقه سنگان با افزایش میزان تقاضای حمل ریلی مواد معدنی ظرفیت حمل این محصولات با راه‌آهن به نقطه اشباع رسیده است به نحوی كه هم اكنون در این منطقه شاهد رسوب بار هستیم.

محمد ابراهیم اقبالی گفت: بدین منظور پروژه‌های مختلفی نظیر دوخطه كردن محور تربت – بافق، توسعه ایستگاه سنگان و احداث واریانت سالار –شادمهر به عنوان اولین گام از توسعه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: ۱۰۷ كیلومتر این محور ماسه‌گیر است كه باعث كاهش ایمنی سیر قطارها از جمله خوردگی ادوات ریلی و از بین رفتن علائم الكتریكی و بروز مشكلات دیگری می‌شود.

نظر شما