شناسهٔ خبر: 32892 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی:

پیشرفت ۴۶ درصدی ساخت آزادراه ارومیه- تبریز/ افتتاح باند دوم بزرگراه‌های سلماس- صوفیان و خوی- ایواوغلی دردهه فجر/ اجرای ۴۷۳ پروژه بازآفرینی شهری در آذربایجان غربی

داریوش نصر مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی از پیشرفت ۴۶ درصدی ساخت آزادراه ارومیه-تبریز و نیز افتتاح باند دوم بزرگراه‌های سلماس-صوفیان و خوی-ایواوغلی دردهه فجر امسال خبر داد.

داریوش نصر، مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی درگفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد:  قطعه دوم طرح ملی ساخت آزادراه ارومیه – تبریز به طول ۱۵ کیلومتر به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. عملیات احداث و اسفالت ۱۲ کیلومتر از قطعه دوم طرح ملی ساخت آزادراه ارومیه – تبریز به اتمام رسیده و  عملیات آسفالت سه کیلومتر باقی مانده در مراحل نهایی است که در صورت مساعدت شرایط آب و هوایی تا پایان امسال تکمیل می‌شود.

نصر با بیان اینکه ۱۷۰ میلیارد ریال برای قطعه دوم طرح ملی ساخت آزادراه ارومیه – تبریز هزینه شده، افزود:  قطعه اول این طرح به طول ۲۵ کیلومتر است که در سال‌های گذشته به بهره برداری رسیده و طول آزادراه ارومیه – تبریز در محدوده  آذربایجان غربی با افتتاح قطعه دوم به ۴۰ کیلومتر افزایش می‌یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه قطعات یک و دو طرح ملی ساخت آزادراه ارومیه – تبریز در محدوده این استان قرار دارد، تصریح کرد: کارهای اجرایی این پروژه با تکمیل قطعه دوم در محدوده آذربایجان غربی به پایان می‌رسد. همچنین عملیات حفاری در قطعه سوم طرح ملی ساخت آزادراه ارومیه – تبریز آغاز شده و قطعه پنج این طرح در مرحله انعقاد قرارداد با سرمایه گذار قرار دارد.

وی کوتاه شدن مسافت مراکز استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، صرفه‌جویی در وقت و انرژی و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل را از مهمترین مزایای ساخت آزادراه ارومیه – تبریز به طول ۱۱۸ کیلومتر برشمرد و گفت: این پروژه با همکاری وزارت راه و گروه عمران و مسکن سازه پایدار قرن با عرض ۲۶ متر از سال ۱۳۹۲ درحال ساخت است و به پیشرفت فیزیکی ۴۶ درصد رسیده است. تاکنون ۱۰۵۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده و برای اتمام به ۹۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

نصر همچنین به پروژه راه‌آهن مراغه-ارومیه اشاره کرد و افزود: عملیاتی شدن این طرح علاوه بر افزایش ایمنی حمل و نقل و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، آلودگی محیط زیست محیطی را کاهش می‌دهد و نقش موثری درحمل و نقل ایفا می‌کند. طول کلی پروژه ۱۸۰ کیلومتر است که  تاکنون ۸۸ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و ریل‌گذاری ۱۰۸ کیلومتر انجام شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی همچنین عنوان کرد: امسال درشش ماه نخست توانستیم پروژه‌های تكميل و احداث ٤٦ كيلومتر بزرگراه و ٢٥ كيلومتر راه اصلی، بالغ بر ١٢٠ كيلومتر راه روستايی و روكش بالغ بر ٢١٠ كيلومتر محورهای شريانی را به انجام برسانیم.

وی درمعرفی پروژه‌های قابل افتتاح استان در دهه فجر امسال گفت: دهه فجر قطعات یک، دو و سه بزرگراه ارومیه-مهاباد-میاندوآب افتتاح می‌شوند و باند دوم بزرگراه‌های سلماس-صوفیان و خوی-ایواوغلی به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین تقاطع غیر همسطح کمربندی ماکو افتتاح می‌‌شود و شاهد بهره‌برداری از اردوگاه حرفه‌آموزی زارعان خوی خواهیم بود. ضمن اینکه دهه فجر آسفالت محورهای روستایی چر-مسکین، کئیسی-فیروزیان، حماملار-کاسب، حسن‌آباد، بطریان، سیبیان، خانلر، گنده‌ویلا، میشه ده سقلی، بولقون آغاچ به ساری جالو، آغول بیگ بابانظر، قرول سقلی، هسته جوک، رهال، نالاس جبرند، حاجی جقان، کتیله، آفان، گیوران-ترس‌آباد، مخین-میرعمر و گرده بین شلیم جاران به پایان می‌رسد.

نصر همچنین عنوان کرد: امسال ۸۲ کیلومتر از راه‌های اصلی و فرعی استان با ۵۱۱ میلیارد ریال اعتبار درمحورهای ارومیه-گلمانخانه، ارومیه-مهاباد-میاندوآب، سلماس-صوفیان، تکاب-ایران‌خواه، خوی-ایواوغلی، پیرانشهر-سردشت، تقاطع انتهای کمربندی ماکو، نقده-پیرانشهر، ارومیه-سرو و میاندوآب-شاهین‌دژ بهسازی و آسفالت شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی همچنین با بیان اینکه ۴۷۳ پروژه بازآفرینی شهری در ۲۵ سکونتگاه غیررسمی استان در دست اجراست، گفت: برای ساماندهی مناطق حاشیه نشین برنامه‌هایی از قبیل احداث مدرسه، آسفالت، احداث سالن ورزشی و کتابخانه و تهیه طرح‌های بازآفرینی در  قالب ۳۰ برنامه در راستای ارتقای کیفیت زندگی و توانمندسازی ساکنان این متاطق در دست اجراست.

وی با بیان اینکه از مجموع ۶۴۸ هکتار از سکونتگاه‌های غیررسمی بخشی از آن در آینده نزدیک با تصویب شورای عالی شهرسازی به محدوده شهری ملحق می‌شود، افزود: در پنج شهرستان با پدیده سکونتگاه‌های غیررسمی مواجه هستیم و امسال ۸۷ میلیارد ریال پروژه توانمندسازی در دست اقدام است. در این راستا تعامل خوبی با شهرداری‌های استان داریم و شش ماه نخست امسال بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان پروژه مشارکتی درحوزه بازآفرینی شهری داشته‌ایم.

نصر همچنین با اشاره به ارتقای مديريت املاك استان از رتبه ٣٢ سازمان ملی به رتبه ٢٠ از كاهش ميزان بدهی‌های اداره كل به پيمانكاران با احتساب اداره كل راهداری از ٢٢٥ ميليارد تومان به ١٢٩ ميليارد تومان از طريق پرداخت نقدی، اسناد خزانه و كسر قير(بالغ بر ٤٠ ميلياردتومان كسر قيرسال‌های قبل) خبر داد.

نظر شما