شناسهٔ خبر: 32936 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار دریایی در هفته ای که گذشت:

سرمایه‌گذاری بی‌سابقه در پس‌کرانه‌های کشور/ ادامه ورود لاینرهای بزرگ به بنادر ایران پس از برجام/ حذف محدودیت‌ ورود ناوگان کشتیرانی دنیا به بنادر ایران

بندر سرمایه‌گذاری بی‌سابقه ۱۰هزار میلیاردتومانی درپس‌کرانه‌های کشور، نوسازی سیستم امداد و نجات سازمان بنادر برای نخستین‌بار، ادامه ورود لاینرهای بزرگ به بنادر ایران در دوران پسابرجام، افزایش ضریب آماده به‌کاری شناورهای خدماتی، رایزنی درخصوص افزایش سهم ایران در صنعت بانکرینگ و تردد کشتی‌های ایرانی به ۸ بندر بزرگ اروپایی اهم اخبارحوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: بر اساس اعلام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حال حاضر در بنادر ایران هیچ گونه محدودیت و مسائل تحریم وجود ندارد، وی گفته است:امروز ‌‌خطوط کشتیرانی دنیا در حال رفت و آمد به بنادر ایران هستند‌ و مبادله کالا انجام می‌شود و به موقع‌ هم پول دریافت می‌کنند.‌محمد سعیدنژاد‌ با اشاره به‌‌ ورود و بازگشت لاینرها به بنادر ایران، گفته است: در همین بندر شهید رجایی خطوط کشتیرانی هر روز وارد‌ می‌شوند و در این بندر تردد دارند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: درحال حاضر۱۸ خط بزرگ دنیا به بنادر ایران آمده‌‌اند و این نشان می‌دهد که در بنادر، ما با مشکل و محدودیت مالی مواجه نیستیم. وی اضافه کرد: محدودیت‌ها در حوزه ورود ناوگان کشتیرانی دنیا به بنادر ایران حذف شده است، حضور لاینرهای خارجی‌ بستگی به میزان بار کشورها دارد و قطعاً اگر بار باشد، کشتی‌ها می‌آیند.

در زیر مروری داریم به مهم ترین اخبار حوزه دریایی در هفته ای که گذشت:

سرمایه‌گذاری بی‌سابقه ۱۰هزار میلیارد تومانی در پس‌کرانه‌های کشور/ نوسازی سیستم امداد و نجات سازمان بنادر برای نخستین‌بار

وزیر راه و شهرسازی در تشریح چند اقدام پسابرجامی وزارت راه و شهرسازی در حوزه بنادر با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۰هزار میلیارد تومانی در پس‌كرانه‌ها گفت: پس از برجام توانستیم ١٨ لاینر بین‌المللی را به بندر شهید رجایی بیاوریم و برای نخستین‌بار در بعد از انقلاب سیستم امداد و نجات سازمان بنادر را نوسازی کنیم.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در پس‌كرانه‌ها به رقمی در حدود ده هزار میلیارد تومان رسیده است كه ٨٥درصد آن متعلق به دوره مدیریت وی است گفت: در بنادر کشور عملكرد مناسبی داشتیم به طوری که مثلا در بندر چابهار، سال‌های سال دنبال این بودیم كه سرمایه‌گذاری در این منطقه انجام شود كه سرانجام این حركت اتفاق افتاد.

وی افزود: با وجود خشكسالی منابع مالی توانستیم ۴۰۳ میلیون دلار منابع از طریق بخش خصوصی جذب كنیم. همچنین هندی‌ها ١٥٠ میلیون دلار در این بندر سرمایه‌گذاری می‌كنند.

سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی مربوط به سه سال گذشته است و در سال‌های مختلف انجام شده است. ٣٦٠٠ میلیارد تومان تنها در آذر سال جاری طی توافقنامه بندری امضا كردیم كه می‌توانیم ادعا كنیم در بنادر ما تجربه كم سابقه‌ای وجود دارد.

خوندی ادامه داد: در مدت یاد شده توانستیم ١٨ لاینر بین‌المللی به بندر شهید رجایی بیاوریم. همچنین توانسته‌ایم حمل و نقل تركیبی را در بنادر پیاده‌سازی كنیم. به گونه‌ای كه هم‌اكنون در بخش ریلی و ورود بار توسط ریل به بندرشهید رجایی، سهم ریل از ٧ درصد به ١٥ درصد افزایش یافته است.

همچنین در بندر شهید رجایی در فاز یك و دو برای جلب بخش خصوصی مناقصاتی برگزار شده است. در تجهیز فاز دوم شهید رجایی نیز موفق شدیم ١١٧ میلیون یورو خرید خارجی كنیم. همچنین برای سیستم امداد و نجات سازمان بنادر برای نخستین‌بار در بعد از انقلاب در حال نوسازی هستیم.

تردد کشتی‌های ایرانی به ۸ بندر بزرگ اروپایی/ حذف محدودیت‌ ورود ناوگان کشتیرانی دنیا به بنادر ایران/ ورود ۱۸ خط بزرگ دنیا به بنادر ایران

محمد سعیدنژاد‌ بیان کرد: در حال حاضر در بنادر ایران هیچ گونه محدودیت و مسائل تحریم نداریم، امروز ‌‌خطوط کشتیرانی دنیا در حال رفت و آمد به بنادر ایران هستند‌ و مبادله کالا انجام می‌شود و به موقع‌ هم پول دریافت می‌کنند. وی اضافه کرد: محدودیت‌ها در حوزه ورود ناوگان کشتیرانی دنیا به بنادر ایران حذف شده است، حضور لاینرهای خارجی‌ بستگی به میزان بار کشورها دارد و قطعاً اگر بار باشد، کشتی‌ها می‌آیند.

وی افزود: به عنوان مثال ‌تردد مستمر شناورهای بزرگ خط کشتیرانی کانتینری از بنادر مختلف کشورهای جنوب شرق آسیا به بندر امام خمینی(ره) و برخورداری از تجهیزات و ادوات آماده کار و مناسب در پایانه‌ اختصاصی کانتینری این مجتمع بزرگ بندری کشور، موجب شده است که این بندر به عنوان کانون تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری در شمال غربی خلیج فارس ایفای نقش کند.

سعیدنژاد همچنین با رد مشکلات بیمه‌ای‌ کشتی‌های ایرانی گفت: وقتی ادعا می‌شود امروز در بنادر و کشتیرانی دچار مشکل نیستیم، یعنی سه مشکل اساسی را برطرف کرده‌ایم.

ترابری ۱۰ میلیون نفر سفر و جابجایی ۴/۷ میلیون تن کالا در بنادر قشم

 باقر موسوی در بیان گزارش عملکرد بنادر قشم در بخش‌های کالا و مسافر طی ۹ماه نخست سال ۹۵ گفت: طی این مدت، ۴ میلیون و ۸۰۳ هزار و ۱۰ تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی تخلیه و بارگیری شد. وی افزود: از این رقم، ۴ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۸۳۰ تن مربوط به مواد غیرنفتی و ۸۲ هزار و ۱۸۰ تن به فرآورده‌های نفتی اختصاص دارد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم ضمن اشاره به جابجایی ۱۳۲ هزار و ۲۸۴ تن کالای صادراتی و وارداتی از طریق بنادر این جزیره از آغاز امسال تا ابتدای دی‌ماه جاری، سخن به میان آورد و افزود: حجمی بالغ بر ۷۲ هزار و ۶۶۲ تن کالای صادراتی و ۵۹ هزار و ۶۶۲ تن محموله‌های وارداتی طی این مدت جابجا شده است.

موسوی عمده این محموله‌های تجاری را مربوط به کالاهای غیرنفتی همچون مواد معدنی، لوازم الکتریکی و لوازم خودرو اعلام کرد. وی حجم عملیات کابوتاژ کالاهای غیرنفتی در بنادر جزیره قشم را ۴ میلیون و ۵۶۴ هزار و ۶۱۰ تن اعلام کرد.

جابجایی بیش از یک هزار نفر در مسیر دریایی خصب- قشم

این مقام مسئول همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ترابری ۱۰ میلیون و ۱۵۷ هزار و ۶۸۳ نفر-سفر در بنادر قشم به ثبت رسیده است.

وی به عملکرد خط مسافری بین‌المللی خصب- قشم نیز اشاره کرد و افزود: با گذشت پنج ماه از راه‌اندازی این خط، یک هزار و ۱۳ نفر مسافر در این مسیر دریایی جابجا شده‌اند.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم گفت: از ابتدای امسال تاکنون، یک میلیون و ۶۲۲ هزار و ۶۸۲ دستگاه خودرو از طریق بنادر پهل و لافت انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد رشد داشته است.

بندر چابهار مجهز به سامانه‌ای جدید شد/ چابهار از جمله بنادر پیشتاز در طرح‌های توسعه‌ای انفورماتیکی است

معاون طرح و توسعه بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اعلام خبر راه اندازی سامانه صدور حواله الکترونیکی موسوم به مدیریت عملیات کالای متفرقه GCOMS گفت: این سامانه به منظور هماهنگی بین بندر چابهار، گمرک و پایانه و افزایش رضایتمندی ارباب رجوع از جمله رانندگان کامیون ها به همت کارشناسان اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان به ویرایش جدید ارتقاء یافت.

وی افزود: سامانه جدید مدیریت عملیات کالای متفرقه GCOMS پس از سال ها تجربه در اتوماسیون فرآیندهای بندری و دریایی و با الهام از نسخه قدیم نرم افزار که مفتخر به کسب جایزه دومین طرح برتر آسیای الکترونیکی AFACT در سال ۲۰۱۱ بود، با موفقیت جایگزین  سامانه قدیم شد و در بندر چابهار مورد بهره برداری قرار گرفت.

ملک حسن پاد در تشریح این سامانه افزود: علاوه بر بهره مندی از تمامی مزایای سامانه قدیم، نیازهای نوین بنادر کشور درخصوص تجمیع داده های تمامی بنادر و گمرک ها، تبادل الکترونیکی اسناد، اطلاع رسانی آنلاین، ارائه اسناد بندری در پیشخوان دولت الکترونیک از قبیل قبض انبار و گواهی مبدأ (کاهش هزینه ها و افزایش سرعت)، صورتحساب و پرداخت اینترنتی هزینه های حمل، ارائه آمارهای دقیق مدیریتی برای بنادر و ارگان‌ها و سازمان های مرتبط، فروش قبض انبار کالا در بازار بورس کالا و یا اینترنتی، پشتیبانی از عملیات چند اپراتوری در بنادر و... برآورده ساخته است.

رایزنی در خصوص افزایش سهم ایران در صنعت بانکرینگ/ سهم۶۰ درصدی هرمزگان از تجارت دریایی کالا

اله مراد عفیفی‌پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: هرمزگان از ۲۲۳۸ کیلومتر نوار ساحلی و ۴۰ درصد مرز دریایی کشور برخوردار است و همچنین سهمی ۶۰ درصدی از تجارت دریایی کالا در کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین گزارشی از وضعیت جذب سرمایه گذاری ها، بازگشت خطوط لاینر، رونق فعالیت های کانتینری پس از برجام و آخرین وضعیت عملیاتی بندر شهید رجایی به مهمانان ارایه کرد.

جزییات برگزاری هجدهمین نشست کارگروه ملی ساماندهی سواحل به میزبانی هرمزگان

 نورالدین علی‌آبادی عضو هیات عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی هدف از برگزاری هجدهمین نشست کارگروه ملی ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر به همراه نهمین نشست کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل هرمزگان و سومین نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان به طور مشترک را جلب نظر و حساسیت مقامات محلی در حوزه‌های مربوط به ساحل و دریا دانست و اظهار داشت: پس از مازندران، هرمزگان دومین استانی است که این نشست ملی در آن برگزار می‌شود.

وی ضمن اشاره به اجرای طرح تدقیق مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی (ICZM) توسط سازمان بنادر افزود: برای تکمیل این طرح که در مراحل پایانی مطالعه قرار دارد، از اطلاعات و نظرات کارشناسی سازمان‌های همکار و ارگان‌های دریایی نیز بهره خواهیم گرفت.

علی‌آبادی اضافه کرد: ICZM یک ابزار مدیریتی است تا سرمایه‌گذاران را در زمینه استفاده از پهنه‌های ساحلی یاری دهد.

وی از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته توسط سازمان بنادر برای افزایش تراکم جمعیتی در سواحل جنوبی کشور سخن به میان آورد و بیان کرد: به عنوان نمونه بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه سواحل مکران هزینه شده است.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی راه‌اندازی سامانه اینترنتی صدور مجوز برای سازه‌ها و تأسیسات دریایی را از دیگر برنامه‌های در دستور کار این سازمان اعلام کرد و گفت: هدف از ساماندهی و تعیین تکلیف ساخت‌وسازها، قلع و قمع سازه‌های بدون مجوز نیست بلکه تعیین تکلیف آن‌ها مدنظر است.

وی در بخشی دیگر از اظهاراتش به بیان ضرورت‌های بازیافت و اوراق کشتی‌های مستهلک و مغروقه پرداخت و گفت: با تکلیف دولت، شناورهای زیادی از اروندرود و دیگر مناطق جنوبی خارج‌سازی شده است. از سوی دیگر شناورهای مستهلک دیگری نیز در خلیج‌فارس وجود دارد که باید در خصوص راه‌اندازی کارخانه بازیافت کشتی تعیین تکلیف شود.

این مقام مسئول بر لزوم ساماندهی سازه‌های ساحلی و دریایی به‌ویژه در بخش دولتی و مناطق آزاد تأکید کرد.

ارجاع پرونده ۱۵ سازه بدون مجوز به محاکم قضایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و دبیر کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان از شناسایی ۲۴۲ سازه دریایی در سواحل این استان خبر داد و گفت: از این میزان ۱۸۴ سازه غیرمجاز محسوب می‌شوند که پرونده ۱۵ مورد از سازه‌های بدون مجوز به محاکم قضایی ارجاع شده است.

اله مراد عفیفی پور طول سواحل کشور را حدود پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: از این میزان ۸۹۰ کیلومتر در شمال کشور و چهار هزار و ۹۰۰ کیلومتر در جنوب کشور واقع شده که از مجموع آن حدود ۸۴۰ کیلومتر آن پیرامون جزایر توزیع شده است.

وی ادامه داد: استان هرمزگان با برخورداری از حدود دو هزار و ۲۳۸ کیلومتر و سهم ۳۸ درصدی از مجموع سواحل کشور، سرآمد استان‌های دریایی کشور محسوب می‌شود که از این رقم قریب به یک هزار و ۵۸۰ کیلومتر در سرزمین اصلی و ۶۵۸ کیلومتر نوار ساحلی پیرامون جزایر را شامل می‌شود.

به گفته عفیفی پور، از مجموع کل این سازه‌ها، ۱۹۲ مورد به بخش دولتی تعلق دارد که ۴۹ مورد دارای مجوز و ۱۴۳ مورد فاقد مجوز است که علیه ۴ مورد در محاکم قضایی شکایت شده و سایر موارد نیز در مراحل تکمیل پرونده است.

وی همچنین سهم بخش خصوصی از مجموع کل سازه‌های دریایی شناسایی شده را ۵۰ مورد اعلام کرد که ۴۱ مورد فاقد مجوز هستند و علیه ۱۱ مورد اقامه دعوی در محاکم قضایی صورت گرفته است.

این مقام مسئول بیان کرد: در منطقه آزاد کیش و جزیره هندورابی از مجموع ۳۹ سازه موجود تنها یک مورد مجوز قانونی دارد و در منطقه آزاد قشم از ۶۴ سازه برای ۷ مورد مجوز صادر شده است.

دستاوردهای حوزهٔ نت شناورها در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی/ افزایش  ضریب آماده بکاری شناورهای خدماتی

دبیر کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان هرمزگان با اشاره به لزوم آماده به کاری شناورهای خدماتی به منظور تداوم چرخه عملیات دریایی در این مجتمع بزرگ بندری و کسب رضایت مشتریان و صاحبان کالا اظهار کرد: از مجموع ده فروند یدک‌کش این اداره کل، پنج فروند از نوع سیستم رانشی Z-DRIVE بوده و علیرغم این‌که بروز خرابی‌ها در تجهیزات و ماشین‌آلات با توجه به استعداد بالای آن‌ها، بدی وضعیت آب و هوایی منطقه، کمبود قطعات اصلی و باکیفیت و عدم دسترسی آسان به قطعات جایگزین (spare parts) و خدمات پس از فروش توسط سازندگان، امری بدیهی و اجتناب‌ناپذیر است، لذا خارج از سرویس بودن شناورها یا بنا به الزامات موسسهٔ رده‌بندی برای  انجام تعمیرات اساسی زیرآبی دوره‌ای خود بوده و یا به علت بروز اشکال  سیستم‌های رانش حادث می‌شود که بلافاصله عملیات تعمیر و فرآیند تأمین قطعه آغاز شده و جهت برگشت به چرخهٔ عملیات، اقدام لازم  انجام می‌گیرد.

رضازاده با اشاره به رضایت‌بخش بودن کیفیت تعمیرات اساسی کلیهٔ شناورها، در خصوص یدک‌کش رشید ۳ گفت: این یدک‌کش بلافاصله در پایان تعمیرات اساسی در تابستان سال گذشته در سرویس قرار گرفته و پس از انجام  یک سال عملیات دریایی در اواسط تابستان امسال به واسطه اشکال در گیربکس، برای مدت کوتاهی تحت تعمیرات بوده که پس از اتمام فرآیند و رفع اشکال، مجدداً در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) در راستای حفظ و صیانت از تجهیزات استراتژیک سازمان بنادر و دریانوردی با بهره‌گیری از توان و تخصص داخلی و مشارکت شرکت‌های خصوصی فعال در بخش دریایی توانسته است طی نه‌ماههٔ امسال نزدیک به ۴۰ فقره تعمیرات اساسی، زیرآبی و موتوری از شناورهای ملکی خود را با موفقیت به انجام برساند.

نظر شما