شناسهٔ خبر: 3301 - سرویس پربحث‌ترین اخبار
نسخه قابل چاپ

دكتر معيدفر مطرح کرد

تلاش برای تغییر نگاه مردم نسبت به تصادفات جاده‌ای/ دولت فقط زمینه‌ساز است

سعید معیدفر مشاور وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: یکی از اصلی ترین عواملی که مقابله با آمار بالای تصادفات جاده‌ای را درایران دشوار می‌کند نگاه انفعالی به جایگاه مهم مردم در این عرصه است.

سعید معیدفر تصریح کرد: متاسفانه نگاه غالب در بین افراد جامعه و حتی مسوولان دادن محوریت به دولت حتی در اجتماعی‌ترین مسائل است هر چند طبق آمارهای رسمی در طول سال های گذشته همواره مشکلات رانندگی و عوامل انسانی نقش تعیین کننده را در بالا رفتن تلفات جاده‌ای داشته است.

وی با بیان این‌که برای تغییر بنیادین در آمار تصادفات جاده‌ای ایران باید نوع نگاه به این مسائل تغییر کند، ابه ايسنا گفت: این امر قطعا دشوار بوده و نیاز به سال‌ها برنامه ریزی و طراحی دارد باید شرایط را طوری کنیم که هم مردم و هم مسوولان دولت را تنها به عنوان زمینه ساز سیاست های اجتماعی در نظر بگیرند.

این جامعه شناس با اشاره به این که نگاه صحیح در رابطه با سیاست‌های اجتماعی نمایندگی مردم از سوی دولت است، تاکید کرد: برای فعال شدن جامعه تنها به زیرساخت‌هایی نیاز است که باید از سوی دولت مقدمات لازم آن فراهم شود. برای کاهش آماری مانند تصادفات قطعا جامعه و مردم نقش اصلی ر ایفا می کند و دولت باید سیاست‌های کلی را وضع کند.

معیدفر به تجربه کشورهای اروپایی و توسعه یافته در این زمینه اشاره کرد و گفت: هر گاه مردم احساس کنند که در یک جامعه به عنوان شهروند وظایف مخصوص به خود را دارند و باید در راستای اعتلای فرهنگ و بهبود وضعیت جامعه تلاش کنند قطعا شرایط متفاوت است این تجربه در کشورهای بزرگ جهان بارها مورد استفاده قرار گرفته و تجارب خوبی نیز از آن به دست آمده است.

وی خاطرنشان کرد: از این رو اگر قصد داریم آمار تلفات و تصادفات جاده ای در کشور را کاهش داده و استاندارد رانندگی ایرانیان به شاخص های جهانی نزدیک کنیم باید در کنار تدوین سیاست های کلی که از سوی دولت انجام می‌شود به مردم نقشی اساسی دهیم و آن‌ها را در طراحی،‌اجرا و بازخورد این برنامه‌ها سهیم کنیم.

نظر شما