شناسهٔ خبر: 33031 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بلوردی عنوان کرد

سکونت حدود ۵۰۰ هزار نفر در بافت‌های ناکارآمد شهری کرمان/ راه‌اندازی سه خانه محله در سکونتگاه‌های غیررسمی کرمان

محمد مهدی بلوردی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با اشاره به سکونت ۴۹۱ هزار نفر از اهالی کرمان در بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی از شناسایی سکونتگاه‌های غیررسمی در چهار شهر این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدمهدی بلوردی، مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان در بیست و ششمین ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار عنوان کرد: استان کرمان دارای سه میلیون نفر جمعیت و مساحتی بالغ بر ۱۸۳ هزار و ۲۹۷ کیلومتر مربع است که ۱۱ درصد مساحت کل کشور را شامل می‌شود.

بلوردی افزود: ۵۷.۵ درصد جمعیت این استان شهرنشین‌اند و تراکم نسبی جمعیت در کرمان ۱۶ نفر در هکتار یعنی بسیار پایین‌تر از متوسط کشوری(۴۶ نفر در هکتار) است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان با اشاره به اینکه پهنه‌بندی زلزله در کرمان بالاست، گفت: استان کرمان دارای ۱۶۷۹ کیلومتر بزرگراه، ۱۲۶۲ کیلومتر راه اصلی و ۲۶۹۵ کیلومتر راه فرعی است و دارای ۵۴۲۹ هکتار بافت فرسوده است. چهار شهر این استان دارای سکونتگاه غیررسمی است و درمجموع ۴۹۱ هزار و ۸۲۷ نفر دراین سکونتگاه‌ها زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: در شهر کرمان ۱۵۸۹ هکتار بافت فرسوده و ۸۱۶ هکتار سکونتگاه غیررسمی داریم و جیرفت دارای ۵۳۳ هکتار سکونتگاه غیررسمی است و در رفسنجان ۴۴۲ هکتار بافت فرسوده و۴۱۸ هکتار سکونتگاه غیررسمی داریم.

بلوردی در تشریح اقدامات انجام شده برای بازآفرینی شهری استان کرمان توضیح داد: در این راستا می‌توان به برگزاری ۱۷ جلسه ستاد بازآفرینی شهری در استان و راه‌اندازی سه خانه محله در فیروزآباد کرمان، سعیدآباد سیرجان و رحمت‌آباد رفسنجان اشاره کرد. همچنین ۷۸۵۹ فقره وام بانکی از سال ۸۸ تا۹۵ برای بهسازی محدوده‌های هدف اعطا شده است. از دیگر اقدامات نیز می‌توان به آسفالت و بهسازی کوچه‌ها، اجرای زیرگذر، مرمت باغ فتح‌‌آباد، بهسازی میدان شهدا و بهسازی قلعه اردشیر اشاره کرد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان همچنین به ایجاد کمربند سبز شهر کرمان و بازسازی مدرسه حیاتیه و بازار کرمان اشاره کرد و گفت: در این راستا همچنین می‌توان به بازسازی خانه قل هواللهی در انار، خانه جمشیدی در رفسنجان و کوشک باغ شاهزاده در ماهان اشاره کرد. ضمن اینکه طرح نجات حاشیه نشینان استان با هدف ارائه خدمات اجتماعی و فرهنگی برای نجات مردم حاشیه شهرها، مداخله  موثر و جلوگیری از اقدامات منجر به گسترش سکونتگاه‌ها عملیاتی شده است.

وی همچنین با بیان اینکه خشکسالی، کمبود آب و شن‌های روان همچنین ریزگردها و زلزله پنج عامل اصلی مهاجرت روستائیان به حاشیه شهرها به دلیل فقدان گزینه اقتصادی جایگزین بوده است، عنوان کرد: لازم است مجوز واگذاری زمین رایگان به منظور فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و اشتغال در محلات هدف بازآفرینی برای خیرین و سرمایه گذارانی که قصد انجام توانمند سازی ساکنان محلات در شهرهای کرمان، جیرفت، رفسنجان و سیرجان  را دارند، توسط سازمان ملی زمین و مسکن با همکاری استانداری، اداره کل راه و شهرسازی استان، میراث فرهنگی، شهرداری و ... صادر شود و اراضی تصرفی در محدوده سکونتگاه‌های غیررسمی به منظور اراضی سرمایه‌ای شرکت عمران و بهسازی شهری ایران جهت اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری توسط سازمان ملی زمین و مسکن اختصاص یابند.

بلوردی همچنین از برنامه‌ریزی برای تهیه طرح بازآفرینی  شهری برای شهرهای کرمان، جیرفت، سیرجان و رفسنجان با لحاظ کردن ظرفیت موجود در محلات هدف خبر داد و افزود: در انتظار و امیدوار ایجاد و تخصیص ردیف اعتباری با عنوان باز آفرینی شهری توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به منظور اجرای  طرح‌های بازآفرینی شهری استان کرمان هستیم ولازم است اعتبار تهیه طرح ویژه به منظور بازآفرینی بافت تاریخی شهرستان‌ها و شهر کرمان با توجه به اقدامات مفید استانداری و نهادهای همکار در این محدوده از محدوده‌های هدف با همکاری دستگاه‌های ذیربط فراهم شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: درانتظارتامین اعتبار جهت ساخت حداقل دو خانه محله  و زمین  چمن و مکانهای ورزشی در محلات هدف در شهرهای جیرفت، کهنوج، کرمان، سیرجان و رفسنجان هستیم و امیدواریم بسته‌های تشویقی جهت انبوه سازان به منظورنوسازی محله‌ای بافتهای فرسوده اختصاص یابد و تخفيف در انشعابات آب، برق و گاز توسط دستگاه‌های زيربنايی به  منظور كاهش قيمت تمام شده مسكن درنظر گرفته شود. وی همچنین پیشنهاد تخصیص سهمیه قیر و سیمان رایگان به شهرداری‌های دارای محلات هدف را در راستای حمایت از اقدامات ستادهای بازآفرینی شهرستان از طریق معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع با همکاری عمران و بهسازی شهری ایران مطرح کرد.

وی همچنین بر لزوم اجرای راهکار مناسب به منظور تامین اعتبار زمین جهت تهاتر با ساکنین  اطراف قلاع دختر و اردشیر در شهر کرمان از سوی سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد و افزود: بهتر است که با توجه به وجود معادن مختلف دراستان به خصوص در جنوب کرمان و با در نظر گرفتن ظرفیت‌های این صنایع اتصال شبکه ریلی خط راه آهن سه راهی بم – جیرفت  و استان هرمزگان مدنظر قرارگیرد و اعتبار لازم به مرکز تحقیقات راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی به منظور تهیه نقشه پهنه بندی استان با توجه به لرزه خیز بودن منطقه به خصوص در شهرهای بم، زرند و جیرفت اختصاص یابد.

نظر شما