شناسهٔ خبر: 3322 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبرداد

اجرای طرح ملی ایجاد ایستگاه‌های هواشناسی اتوماتیک در کشور

داود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی و ریس سازمان هواشناسی کشور از اجرای طرح ملی ایجاد ایستگاه‌های هواشناسی اتوماتیک در سطح کشور خبر داد و گفت: مطالعات روی مناطق مختلف کشور انجام و در صورت لزوم در مناطق مورد نیاز طبق این استانداردها ایستگاه نصب می‎‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داود پرهیزکار در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت توجه به اطلاعات هواشناسی در مدیریت برنامه‌های کشور افزود: اصل کاربری اطلاعات هواشناسی در امور عمرانی و بخش مربوط به مدیریت بحران است.

وی اظهار کرد: هواشناسی یک کار هدفمند است که لازمه آن هماهنگی در واکنش گروه‌های هشدار دهنده در مدیریت بحران است که اگر این گروه‌ها با یکدیگر هماهنگ نباشند مشکلات فراوانی ایجاد می‌شود.

پرهیزکار با اشاره به اهمیت هواشناسی در مدیریت بحران، تصریح کرد: در سال 1380 در کردستان سیلی رخ داد که در آن 400 نفر جان خود را از دست دادند و در سال 81 نیز دوباره در آن منطقه سیلی رخ داد که با مدیریت صحیحی که انجام شده بود تلفاتی در بر نداشت.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در زمان بارندگی‌های شدید در راستای جلوگیری از بروز سیل اهمیت دارد مدیریت سدهای کشور است.

پرهیزکار با اشاره به اهمیت نصب RVR (سیستم کمک ناوبری برای کمک به پروازها)در فرودگاه‌ها افزود: نصب این سیستم نیاز به زیر ساخت‌هایی مانند فیبر نوری، برق پایدار دارد که در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در فرودگاه شهرکرد، این سیستم در این فرودگاه نصب می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ایجاد ایستگاه‌های هواشناسی اتوماتیک در سطح کشور یک طرح ملی است تصریح کرد: بر اساس استانداردهای سازمان جهانی هواشناسی، مطالعات روی مناطق مختلف کشور انجام می‌شود و در صورت لزوم در مناطق مورد نیاز طبق این استانداردها ایستگاه نصب می‎‌شود.

پرهیزکار گفت: باتوجه به اینکه تعداد استان‌های متقاضی برای ایجاد این ایستگاه‌ها زیاد است در صورتی که استانی نیاز به ایستگاه‌های بیشتری داشت مشروط به پرداخت هزینه‌ها توسط خود استان این ایستگاه‌ها در مناطق مورد نیاز نصب خواهد شد.

وی با بیان اینکه اعتبارات هواشناسی درحد محدود است افزود: کشور ژاپن با مساحت یک پنجم کشور سالانه 700میلیون دلار اعتبار دارد درحالی که کشور ما با وسعت پنج برابر، سالانه 30میلیون دلار اعتبار دارد .

نظر شما