شناسهٔ خبر: 33239 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

بازتاب ورود نخستین هواپیمای برجامی در رسانه‌های کشور؛

پخش گزارش تولید شیره انگور بجای فرود نخستین هواپیمای برجامی در تلویزیون/ حاشیه‌هایی که با ورود هواپیما آغاز شد/ پایان ۴ دهه تحریم صنعت هوانوردی

هواپیما هما پنجشنبه گذشته یک فروند ایرباس A۳۲۱ در پی امضا تاریخی‌ترین قرارداد نوسازی صنعت هوانوردی کشور وارد فرودگاه مهرآباد شد که ورود نخستین هواپیمای برجامی به کشور بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی در پی داشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روزنامه شرق نوشت: حتی پخش گزارشی درباره «تولید شیره نبات از انگور» در لحظه فرود نخستین هواپیمای ایرباس پس از چهار دهه تحریم صنعت هوایی از شبکه خبر هم، نتوانست سرپوشی بر این واقعه مهم باشد و دردی از دلواپسان دوا کند.

کوچک‌کردن آن، کار ساده‌ای نبود. همه موبایل‌به‌دست منتظر بودند؛ چه آنها که بیرون در خیابان‌های منتهی به فرودگاه نگاه‌ها را به آسمان دوخته بودند و چه آنها که در آشیانه چشم‌انتظار فرود نخستین هواپیمای ایرباس پسابرجامی بودند. سرانجام هواپیمای ایرباس A٣٢١ بر باند فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست. فرودی که فقط مسئولان ارشد، عکاسان و فیلم‌برداران شاهد آن بودند و حتی خبرنگاران نیز از لحظه نشست آن بر باند، حتی در مانیتور سالن همایش، بی‌نصیب ماندند.

بااین‌حال، چیزی از شور و شعفی که در لحظه اعلام فرود این نماد رفع تحریم‌ها از سوی مجری برنامه بر حاضران مستولی شده بود، کاسته نشد و همه شادمان کف می‌زدند؛ چراکه می‌دانستند تحریمی که چهار دهه بر صنعت هوایی ایران سایه انداخته بود، با چه سختی و مرارتی به یاری تیم مذاکره‌کننده ایرانی برداشته شده است.

خلبان در لحظه پارک ایرباس در آشیانه، پرچم ایران را در مقابل چشمان منتظر حاضران تکان می‌داد و پخش هم‌زمان ترانه‌هایی با مضمون «سربلندی ایران»، بیش‌ازپیش ابهت‌آفرین بود. مجری به سختی توانست حاضران را روی صندلی‌ها بازگرداند تا برنامه و سخنرانی‌های حاضران، آغاز شود.

هنوز هم درگذشت آیت‌آلله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بر این مراسم سایه انداخته بود و برهمین‌اساس، بنا بود مراسم با تأخیری چند برگزار شود. امری که مسئولان برگزارکننده آن، به احترام روحیه این مقام که معتقد بود در راستای اعتلای نظام باید زمان را از کف نداد، سر وقت برگزار شد. نخستین سخنران، فرهاد پرورش، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بود، که یک پای‌ثابت مذاکرات برای خرید هواپیما و رفع تحریم‌های صنعت هواپیمایی به شمار می‌رود.

«برجام» اولین هواپیمای نو ایران را در فرودگاه مهرآباد بر زمین نشاند/ ۴ دهه تحریم هوایی پایان یافت

روزنامه ایران نیز نوشت: عقربه‌های ساعت نزدیک به ۳ بعد از ظهر بود که در آسمان دودآلود پایتخت هواپیمایی نو رسیده با پرچم جمهوری اسلامی ایران رخ نشان داد. خیل عظیم جمعیت از ساعت‌ها پیش با حضور در فرودگاه مهرآباد، منتظر ثبت این لحظه بودند. نه تنها به خاطر ورود یک فروند هواپیمای نو بلکه برای پایان سال‌ها تحریم و دیدن نتایج برجام.این هواپیما که ساعت ۵ صبح فرودگاه تولوز فرانسه را به سمت ایران ترک کرده بود با سفر طولانی به آسمان ایران رسید.عکاسان داخلی و خارجی ثانیه‌ای را از دست نمی‌دادند و برای آنکه بهترین عکس را از آن خود کنند هیجان زده بودند. مدیران مدعو هم از اینکه چنین خوشحالی را باعث شدند در پوست خود نمی‌گنجیدند.

هواپیمایی که حدود سه ماه زودتر از آن چیزی که پیش‌بینی می‌شد توانست ۲۳ دیماه وارد خاک کشورمان شود.این هواپیما که سندش به نام ایران زد، شده پس از وقفه‌ای کوتاه از باند فرودگاه به سمت آشیانه‌اش یعنی هما هدایت شد تا آنجا این روز تاریخی ثبت شود. مدیرعامل ایرباس که میهمان وی‍ژه این هواپیما بود گفت : فکر نمی‌کردم استقبال اینچنینی از هواپیمای فروخته شده به ایران بشود.هر چند فکر می‌کردم مردم ایران از نوسازی ناوگان هوایی‌شان خوشحال شوند اما این همه شادی برای ما هم بسیار خوشحال‌کننده است و به همین دلیل می‌گویم قرارداد ما با ایران تاریخی خواهد شد.

برخی منابع می‌گویند بیش از ۴ دهه ایران به صورت مستقیم از شرکت ایرباس هواپیما نخریده بود و ۲۳ سال پیش هم که دو فروند ایرباس نو وارد ناوگان هوایی کشور شد توسط واسطه‌ها بوده است.وقتی ایرباس ۳۲۱ به خانه‌اش رسید وزیر راه و ترابری به استقبال این هواپیما رفت. سرنشینان هواپیمای جدید که حدود ۱۶ نفر بودند یک به یک با گل رز قرمز از آن پیاده و وارد مراسمی شدند که از مدت‌ها پیش برای آن برنامه‌ریزی شده بود.

حاشیه هایی که با ورود هواپیما شروع شد

اما حاشیه‌ها دست بردار نخستین هواپیمای وارد شده به کشور نبود. برخی از نو نبودن و مرجوعی بودن این هواپیما صحبت می‌کردند و برخی دیگر ادامه ورود هواپیماهای جدید را به خاطر حضور ترامپ در کاخ سفید محال می‌دانستند.کیلومتر شمار و فضای داخلی هواپیمای ۱۹۵ نفره ایرباس ۳۲۱ نشان می‌داد که پیچ و مهره‌های آن به تازگی وصل شده است و بعد از تست صورت گرفته نخستین سفر آن به ایران بوده است. حتی این هواپیما به سفارش هیچ کشوری هم نبوده است.در مورد دومین حاشیه‌ای که مدت طولانی است در محافل مختلف زده می‌شود تیم ایرانی و تیم فرانسوی یک پاسخ داشتند.

«ما به تعهدات خود پایبند هستیم.»چند ماه پیش بود که با وجود همه موانع ، شرکت ایرباس به خزانه‌داری امریکا برای فروش ۱۰۰ فروند هواپیما به ایران نامه نوشت و مجوزهای لازم را گرفت.به همین دلیل فرانسوی‌ها از اینکه این قرارداد تحث تأثیر مسائل سیاسی قرار گیرد نظر مثبتی ندارند و می‌گویند وقتی مجوز گرفته‌ایم جای نگرانی وجود ندارد. لذا خرید این هواپیما‌ها به صورت اجاره به شرط تملیک است و ایران ایر می‌تواند ۸۵ درصد آن را از منابع مالی خارجی چون لیزینگ‌های بین‌المللی و ۱۵ درصد هم بانک‌های داخلی تأمین کند.

حصر صنعت هوایی سرانجام شکست

دنیای اقتصاد نوشت: حصر صنعت هوایی ایران شکست و برجام، پای خود را فراتر از لغو تحریم‌های ۱۰ ساله گذاشت و توانست محدودیت‌های فراتر از تحریم‌های هسته‌ای را هم از میان بردارد. بالاخره نخستین هواپیمای نو در آستانه یک‌سالگی برجام در تهران به زمین نشست تا پس‌از حدود ۴۰ سال صنعت هوایی ایران شاهد چنین اتفاقی باشد.

ایرباس A۳۲۱ خریداری‌شده در چارچوب توافقات پسابرجام در حالی عصر پنج‌شنبه در فرودگاه مهرآباد تهران فرود آمد که ابتدای ماه جاری قرارداد ایران ایر و ایرباس پس از ماه‌ها مذاکره نهایی شد. این هواپیما که نخستین فروند از ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس خریداری‌شده از شرکت اروپایی ایرباس است، در ساعت ۱۴ و ۴۶ دقیقه عصر پنج شنبه به ناوگان هوایی ایران اضافه شد. البته صنعت هوایی ایران طعم تلخ تحریم‌ها را پیش از تشدید تحریم‌های هسته‌ای چشیده بود. بنابراین ورود اولین ایرباس به کشور علاوه بر اینکه می‌تواند خدشه‌ای به پیشانی تحریم‌ها در ۴ دهه گذشته باشد، مهم‌ترین خروجی برجام در سالگرد آن و ضمانت‌نامه‌ای برای ادامه اجرای تعهدات برجام در آینده نیز هست. اما به‌زعم کارشناسان، فرود نخستین ایرباس در مهرآباد حامل پیام‌هایی است که می‌توان آثار اقتصادی و غیراقتصادی آن را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بررسی کرد.

نخست اینکه یکی از چالش‌های اساسی روابط اقتصادی ما با دنیا مربوط به روابط بانکی است. با توجه به اجرای قرارداد ایرباس با تحویل نخستین هواپیما، مشخص می‌شود که اولین گام برای رفع چالش نظام بانکی برداشته شده است. پیش از این بانک‌های بزرگ و مهم دنیا برای همکاری با ایران، هراس داشتند. این در حالی است که ورود ایرباس A۳۲۱ ایران‌هراسی را از این منظر تعدیل خواهد کرد. اما این اتفاق معمای دیگری را نیز حل خواهد کرد و آن، بحث بازگشت تحریم‌ها است. در واقع اجرای قرارداد ایرباس، اعتماد به نفس سایر شرکت‌های اروپایی را نیز افزایش خواهد داد.

از سویی کالای وارد شده به ایران کالای گرانقیمتی محسوب می‌شود؛ ارزش ایرباس A۳۲۱ در کاتالوگ معادل ۱۱۵ میلیون دلار است که گفته می‌شود ایران ایر نصف این قیمت را پرداخت کرده است. از این‌رو خرید این کالای میلیون دلاری می‌تواند نقطه امیدی برای خارجی‌ها درخصوص همکاری با ایران در دوره پسابرجام محسوب شود. نباید فراموش کرد که ایرباس شرکتی چندملیتی است. هرچند آحاد جامعه این شرکت هواپیمایی را فرانسوی می‌دانند، اما واقعیت این است که ایرباس شرکتی اروپایی است که با توجه به منفعت جمعی اروپا از این شرکت، احتمال عدم اجرای قرارداد را کاهش می‌دهد و می‌تواند برای ایران تضمین‌کننده خوبی باشد. برخی اعتقاد دارند ورود نخستین هواپیما به ایران پیش از زمامداری ترامپ اتفاق افتاده و امکان دارد این روند با شروع به کار او، ادامه نیابد. با توجه به اینکه وعده‌های داده شده از سوی مقامات هوایی کشور حاکی از آن است که دو فروند هواپیمای ایرباس دیگر تا پایان سال ۹۵ وارد ایران می‌شود، در صورت تحقق این وعده، می‌توان امیدوار بود نه تنها قرارداد ایران ایر با این شرکت اروپایی به نتیجه خواهد رسید، بلکه ریسک ترامپ برای ایران نیز تعدیل می‌شود.

قرارداد این شرکت اروپایی با ایران‌ایر یک‌هفتم کل سفارش‌هایی است که ایرباس در سال ۲۰۱۶ میلادی دریافت کرده است. به گفته مدیرعامل ایرباس، از یکصد فروند هواپیمای خریداری شده ایران، ٩٨ فروند سفارش جدید و ٢ فروند بازخرید از یک سفارش لغو شده یک شرکت هواپیمایی دیگر است. هرچند قرارداد هوایی بوئینگ آمریکایی با ایران زودتر از ایرباس به نتیجه رسید و نهایی شد، اما هواپیماهای اروپایی گوی رقابت را از آمریکایی‌ها ربودند و نخستین هواپیمای ایرباس را تنها ۲۰ روز پس از نهایی شدن قراردادشان روانه تهران کردند. این در حالی است که قرار است نخستین هواپیمای بوئینگ در سال ۲۰۱۸ وارد کشور شود.

البته در این میان قرارداد ۲۰ فروند هواپیمای ATR ایتالیایی نیز نهایی شده است که بر اساس وعده‌های داده شده، ۲ فروند از این هواپیما نیز تا آخر سال ۹۵ به ایران تحویل داده می‌شود. تبدیل شدن ایران به هاب منطقه از مهم‌ترین اهدافی است که در کشور دنبال می‌شود و خرید ۲۰۰ فروند هواپیما گامی است برای تحقق این هدف. وزیر راه و شهرسازی بارها در سخنان خود با تاکید بر موقعیت جغرافیایی کشور، آسمان ایران را آسمانی امن و آزاد برای تمام خطوط هوایی دنیا معرفی کرده است.

خیز ایران برای ورود به عرصه رقابت در صنعت هوایی

از سوی دیگر ایران ایر قصد دارد با نوسازی ناوگان، جایگاه دیرینه خود را در منطقه بازیابی کند. از این‌رو به نظر می‌رسد با ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشور، شاهد رقابت تنگاتنگی در آسمان منطقه باشیم.

خیز ایران برای ورود به عرصه رقابت در صنعت هوایی با خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای نو را می‌توان از دو منظر اثرگذاری مستقیم و غیرمستقیم در حوزه اقتصادی نیز مورد بررسی قرار داد. نوسازی ناوگان هوایی ایران، مهم‌ترین هدفی است که در پی اجرایی شدن این قراردادها محقق خواهد شد. هواپیماهای قدیمی و گاه زمین‌گیر، فرسودگی ۲۵ ساله را برای ناوگان هوایی کشور به دنبال داشته است. البته همواره مسوولان اعلام کرده‌اند که برای نوسازی کامل ناوگان، نیاز به حدود ۵۰۰ فروند هواپیما است. از سویی سفارش مستقیم خرید به سازنده‌ها، دست واسطه‌ها را نیز از این بازار کوتاه خواهد کرد و هزینه‌هایی که از این طریق به ما تحمیل می‌شد کاهش خواهد یافت. این موضوع درخصوص تامین قطعات نیز صدق می‌کند. چراکه بر اساس این قرارداد، تامین قطعات نیز بر عهده شرکت‌ها است. از دیگر سو، با توجه به تصمیمات اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه بخشی از قطعات هواپیما در ایران تولید شود، خرید این تعداد هواپیما می‌تواند برای قطعه‌سازان ایرانی زمینه مساعدی درخصوص توسعه فعالیت‌شان ایجاد کند.

نوسازی ناوگان هوایی کشور به‌طور غیرمستقیم نیز آثاری را به دنبال خواهد داشت. توسعه گردشگری، ارز آوری از طریق ترانزیت مسافر و کالا، توسعه صادرات غیرنفتی کالا و بار، درآمدزایی از طریق توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی مانند free shop و دریافت سهم بیشتر از پروازهای خارجی (در حال حاضر ایرانی‌ها سالانه بیش از ۴ میلیارد دلار از طریق ایرلاین‌های خارجی سفر می‌کنند که با خرید هواپیما، بخشی از این پول می‌تواند به اقتصاد کشور بازگردد) و اشتغال‌زایی از مواردی است که به‌دنبال خرید ۲۰۰ فروند هواپیما محقق خواهد شد. کارشناسان اعتقاد دارند ورود هواپیماهای نو بدون زیرساخت فرودگاهی مانند خانه بی‌سقف است. از این رو باید در این باره سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گیرد که بتوان از شرایط به‌وجود آمده بهره‌برداری مناسبی کرد.

در واقع توسعه حمل‌ونقل هوایی به شروطی بستگی دارد که ثبات و استقلال مدیریتی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها از جمله آنها است. حتی چنانچه ایران بتواند در بخش‌های مربوط به آموزش خلبانان نیز سرمایه‌گذاری کند، می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین مراکز آموزشی منطقه تبدیل شود. بدیهی است که کشورهای منطقه، به دلیل کاهش هزینه‌های آمد و رفت، ایران را برای شرکت در دوره‌های آموزشی انتخاب می‌کنند. از سویی ایران می‌تواند با سرمایه‌گذاری مناسب، به بزرگ‌ترین مرکز تعمیرات اساسی و نگهداری و تعمیرات سبک هواپیما در منطقه بدل شود.

به افتخار برجام

آفتاب یزد نوشت: ظهر روز بیست و سوم دی ماه ۱۳۹۵ . اینجا فرودگاه مهرآباد. بیش از یکصد خبرنگار و عکاس داخلی و خارجی در انتظار به تصویر کشیدن و ثبت پایان یک انتظار ۳۸ ساله هستند ... چشم‌ها بر فراز آسمان، محو تماشا، دوربین‌ها به کار می‌افتند و خبرنگاران به تکاپو برای مخابره این خبر. سرانجام پس از نزدیک به چهار دهه، پرنده تازه نفس آهنین و سفید رنگ فرانسوی آرام آرام بر زمین ایران می‌نشیند تا بر آشیانه هما جای گیرد. ناوگان هوایی کشور پس از سالها محرومیت و تحریم، این‌بار به میزبانی مهمانی می‌پردازد که قرار است برای همیشه در همین سرزمین اطراق کند. و حالا همه خبرگزاری‌ها تیتر می‌زنند: "هم‌اکنون اولین هواپیمای جدید ایرباس بر زمین نشست."

به افتخار برجام و به رسم قدیمی " واتر سالوت"، پس از ۴۰سال، یکبار دیگر برروی نخستین هواپیمای ایرباس که قدم به فرودگاه مهرآباد گذاشته، آب ریخته می‌شود! تا شاید این آب نماد روشنایی روزهای آینده ایران در پسا برجام باشد.

بیست و سوم دی‌ماه هواپیمای ایرباس ۳۲۱ اولین فروند از یکصد هواپیمای خریداری شده از ایرباس حامل مدیرعامل ایرباس و مدیر عامل ایران ایر بر باند فرودگاه تهران فرود آمد. اولین هواپیمای برجامی .
حدود ۲۰ روز پیشتر از این بود که قرارداد ایران و ایرباس نهایی شد. قراردادی که بر طبق مفاد آن، یکصد فروند هواپیما به کشورمان فروخته می‌شود تا شاید از این طریق سرانجام فرودگاه‌های ایران از سانحه هوایی و وجود هواپیماهای فرسوده از کارافتاده لختی برآسایند.

می‌گویند هواپیماهای ایرباس ۳۲۱ برای ظرفیت ۱۹۵ مسافر طراحی شده است و از قرار معلوم هم آخوندی وزیر راه کشور از آنچه روی داده خوشحال است و هم مدیر عامل ایرباس و هر دو از ادامه عملیاتی شدن ورود باقی هواپیماها به ایران سخن می‌گویند. حتی باروی کار آمدن ترامپ! ...

جشن ورود نخستین هواپیمای صفر کیلومتر به کشور

نمایش فرو ریختن تحریم‌ها

شهروند نوشت: ایران بعد از ٤٠ ‌سال نخستين هواپیمای صفر خود را به تهران وارد کرد. هواپیمایی که از نسل چهارم و جدیدترین هواپیماهای موجود در جهان است و ایرانی‌ها آن را تنها در سفرهای خارجی تجربه کرده‌اند؛ اما حالا سند ایرباس A٣٢١، ١٠٠در‌صد به نام ایران خورده است و تحریم ٣٧ ساله صنعت هوایی ایران شکسته است. فرودگاه مهرآباد تهران عصر پنجشنبه شاهد رخداد بزرگی بود که درواقع فروریختن دیوارهای تحریم اقتصادی را به نمایش گذاشت.

مراسم فرود نخستین ایرباس خریداری‌شده در هیاهوی جمعیت مشتاق در حالی رخ داد که عباس آخوندی، وزیر راه‌و‌شهرسازی اعلام کرد كه بنا بود به‌ خاطر درگذشت اکبر‌ هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام این جشن را به تأخیر بیندازند اما خانواده ‌هاشمی مانع شده و گفتند روح او از پیشرفت و توسعه ایران شادمان می‌شود؛ پس جشن را به تعویق نیندازید.

ساعت ٢:٣٠ دقیقه ظهر روز پنجشنبه است. مسیرهای منتهی به فرودگاه مهرآباد ترافیک سنگینی را تجربه می‌کند و جمعیت زیادی برای تماشای نخستین هواپیمای صفر ایران بعد از چهار دهه آمده‌اند. هواپیما قرار است در آشیانه انقلاب شرکت هواپیمایی هما به زمین بنشیند که مجاور فرودگاه مهرآباد واقع شده است. متصدیان گیت با وسواس زیاد تنها به افرادی اجازه ورود می‌دهند که قبلاً برای آمدنشان هماهنگی انجام شده است.

مردم برای دیدن هواپیمای نو هیجان‌زده هستند

می‌گویند اینجا منطقه ویژه و امنیتی است و هر کسی حق ورود ندارد. یکی از پرسنل روابط عمومی هما می‌گوید كه مردم برای دیدن هواپیمای نو آنقدر هیجان‌زده هستند که هر کدام از میهمانان دعوت‌شده با تمام اعضای خانواده‌اش به فرودگاه آمده است! وقتی از خیابان‌های پیچ‌در‌پیچ آشیانه انقلاب می‌گذریم و به محل مورد نظر می‌رسیم، با سیل جمعیت مواجه می‌شوم. جمعیتی که صندلی برای نشستن ندارند و مجبور شده‌اند سرپا بایستند.

می‌گویند هواپیما به آسمان تهران نزدیک شده است. خبرنگاران و عکاسان آماده اعزام به محل فرود هواپیما می‌شوند اما روابط عمومی شرکت هما مانع حرکت‌شان می‌شود و در حین بحث‌ها و چانه‌زنی‌ها ایرباس نو در آسمان پدیدار می‌شود. تنها چند عکس و تک و توکی خبرنگار بدون هماهنگی تا نزدیکی محل فرود رفته‌اند و تصاویر کوتاهی از لحظه فرود هواپیما ضبط کرده‌اند که  به‌سرعت در کانال‌های تلگرامی منتشر می‌شود. حالا وقتی خبرنگاران به نزدیکی ایرباس منتقل می‌شوند که هواپیما زمین نشسته است و خلبان ایرانی با چهره‌ای خندان پرچم ایران را از پنجره کابین‌اش به اهتزاز درآورده است.

عباس آخوندی، وزیر راه‌و‌شهرسازی؛ فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران‌ایر و فابریس برژیه، مدیرعامل ایرباس در مراسمی نمادین از ایرباس نو پیاده می‌شوند. فلش‌ها یکی پس از دیگری زده می‌شود و ازدحام جمعیت و همهمه به اندازه‌ای است که صداها را به‌سختی می‌توان تشخیص داد. عباس صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی پیشاپیش جمعیت با چهره‌ای خندان ایستاده است.

در لابه‌لای چهره‌های سیاسی و اقتصادی و نمایندگان مجلس برخی افراد سرشناس هم دیده می‌شوند.‌ هادی ساعی، قهرمان تکواندو و عضو شورای شهر تهران نخستين چهره سرشناسی است که با او برخورد می‌کنم. به خبرنگاران لبخند گرمی می‌زند. او هم مانند بقیه هیجان‌زده است.

هواپیما  ۱۹۰ نفره ایرباس A٣٢١  با بدنه ٤٤,٥ متری سوژه عکس‌های یادگاری و سلفی‌ها شده است. کنار من عده‌ای پرسنل پروازی شرکت هما ایستاده‌اند و بحث‌های فنی درباره مشخصات هواپیمای نو جریان دارد. می‌گویند كه مصرف سوختش ١٥‌درصد پایین‌تر از مدل‌های قدیمی‌تر است و تا ٨٧٠ کیلومتر بر ساعت سرعت پرواز دارد. عددها برای خبرنگار اقتصادی جذابیت خاصی دارد و ناخودآگاه در ذهنم محاسبه می‌کنم تقریبا ٣.٥ برابر سریع‌تر از خودرو و دو برابر سریع‌تر از پرشتاب‌ترین قطار جهان که حدود  ٤٠٠ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند. از قیمت هواپیما می‌پرسم و آنها رقم را حدودی بین ٤٥٠ تا ٤٩٠‌میلیارد تومان اعلام می‌کنند.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۵-۱۰-۲۶ ۱۷:۲۴محمود امیری 0 0

    ورود اولین هواپیمای خریداری شده نشان از توانمندی مدیران لایق و زحمت کش ایران عزیز دارد . برای همگی آنان آرزوی موفقیت و پیروزی دارم .
                                

نظر شما