شناسهٔ خبر: 3335 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بهشتی در همایش بلندمرتبه سازی عنوان کرد:

گرانترین ساختمان‌های ایران بلند مرتبه‌ها هستند/ جامعه محله محور در برج‌های شهرک غرب شکل گرفت نه خانه‌های ویلایی

بهشتی در کنفرانس بلندمرتبه سازی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: قرار بود بلندمرتبه‌سازی راه حل ارزانتر شدن ساختمان سازی باشد اما گرانترین ساختمان ‌ایران بلند مرتبه‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید محمد بهشتی در همایش کنفرانس بلند مرتبه سازی در ایران و خاورمیانه که بعد از ظهر جمعه ۱۹ دی ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد با تبرک میلاد پیامبر گرامی اسلام و امام جعفر صادق (ع) گفت: اولین ساختمان بلند مرتبه‌ در ایران به شیوه مدرن در دهه ۲۰ و در خیابان جمهوری توسط مهندس شقاقی ساخته شد؛ ساختمانی که هنوز وجود دارد و بیش از ۷۰ سال از عمر آن می‌گذرد. ‌

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه پدیده بلندمرتبه‌سازی از ۷۰ سال قبل میهمان ناخوانده شهرهای ایران است افزود: در این سال‌ها پدیده بلندمرتبه سازی به ما فرصت نداد تا درباره نحوه پذیرایی شایسته از این میهمان ناخوانده تامل کنیم. 

وی با بیان اینکه پدیده بلندمرتبه‌سازی در سا‌ل‌های اخیر به شهر‌ها هجوم آورده است ادامه داد: به همین دلیل از نظر تئوریک دچار سرگیجه هستیم. اگر بلند مرتبه سازی را ساختمانی رفیع بدانیم این پدیده در سرزمین ما سابقه طولانی دارد؛ کاخ فیروزآباد در استان فارس یا شمس العماره در دوره قاچار در تهران ساختمان‌های بلندمرتبه محسوب می‌شوند چون در زمان خود در تمام شهر یک شاخص بودند. 

بهشتی افزود: از سوی دیگر گروهی هم هستند که بلندمرتبه‌سازی را مغایر سنت‌های ایرانی می‌دانند. در گذشته شهرنشینی ما محله‌ای و مناسبات مردم در سطح محلات بود بنابراین باید بررسی کرد که محقق کردن این امر چگونه با بلندمرتبه سازی ممکن می‌شود. جالب اینکه جامعه محله محور در برج‌های شهرک غرب تهران مشهودتر است و در ساختمان‌های ویلایی ۴۰ سال است که همسایه‌های یکدیگر را نمی‌شناسند. 

مشاور عالی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این‌که طرفداران بلندمرتبه سازی آن را راه حلی برای صرفه جویی در مصرف زمین می‌دانند ادامه داد: در حالی که در شهرهای ما بلندمرتبه‌ها در جایی ساخته شده که هیچ فضای تنفسی برای ساکنان وجود ندارد. برخی‌ نیز این پدیده را راهکاری اقتصادی برای ارزان‌تر تمام شدن هزینه ساختمان سازی عنوان می‌کنند اما در ایران گران‌ترین ساختمان‌ها در بلندمرتبه‌ها هستنند. همچنین برخی بلندمرتبه سازی را فناوری جدیدی می‌نامند که قرار است توسعه پایدار برای شهر ایجاد کند و حال آنکه ناپایدار‌ترین مناطق ما از نظر زیست محیطی فضاهایی هستند که ساختمان‌های بلندمرتبه‌ها در آن قرار دارند.

وی اینگونه مشکلات را سبب مه‌آلود شدن جایگاه نظری بلندمرتبه سازی ذکر و اظهار کرد: برای آنکه در برابر مشکلات بلندمرتبه سازی پیش پای خود را بهتر ببینیم نیازمند آنیم تا چراغی فرا راه خود روشن کنیم؛ این نور، ورود به مباحث بلندمرتبه سازی است. /

نظر شما