شناسهٔ خبر: 3336 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی در کنفرانس بلندمرتبه‌سازی:

بلندمرتبه‌سازی به مسابقه‌ای میان سرمایه‌گذاران تبدیل شده/ تجربه بلندمرتبه سازی آسیب‌شناسی شود

محمدسعید ایزدی در کنفرانس بلندمرتبه سازی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بلندمرتبه‌سازی به مسابقه‌ای میان سرمایه‌گذاران تبدیل شده و ایمنی در ساخت‌وسازها رعایت نمی‌شود افزود: نتیجه کنفرانس بلندمرتبه‌سازی باید تدوین همه راه حل‌ها در قالب یک بسته جامع و اعلام آن در همایش سال آینده باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدسعید ایزدی در نخستین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی در ایران و خاورمیانه که جمعه ۱۹ دی ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس گفته آقای بهشتی بیش از ۷۰ سال از تجربه بلندمرتبه‌سازی در ایران می‌گذرد اما این ساخت‌و‌سازها هنوز از اصول ایمنی برخوردار نیستند؛ بلندمرتبه‌سازی تبدیل به یک مسابقه و ایجاد رقابت میان سرمایه‌گذاران شده است. 

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه این همایش علاوه بر اینکه به موضوع مهم بلندمرتبه سازی اشاره می‌کند در نظر دارد به شیوه‌ها و راه حل‌های مناسب برای بلندمرتبه سازی نیز بپردازد، افزود:‌‌ همان طور که از عنوان همایش برمی آید، قرار است در این نشست به چالش‌ها و ضرورت‌های بلندمرتبه سازی بپردازیم؛ نمی‌توان انتظار داشت طی یک تا دو روز برگزاری این همایش به یک راه حل برای شیوه‌های بلندمرتبه‌سازی برسیم؛ بلکه باید با اقدامات علمی به یک دستاورد تخصصی در این زمینه دست یابیم. 

وی ادامه داد: یکی دیگر از مزیت‌ها و ویژگی‌های همایش «بلندمرتبه‌سازی؛ چالش‌ها و ضرورت‌ها» این است که می‌خواهد به ابعاد سیزده‌گانه بلندمرتبه سازی بپردازد. در این همایش در کارگروه‌های مختلفی ابعاد بلندمرتبه‌سازی از جمله مکان یابی صحیح، ترافیک، قوانین، ساخت و ساز، حقوق شهروندی، ژئوتکنیک، تأسیسات، بهره برداری و سایر ابعاد شهرسازی و معماری مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. 

ایزدی افزود: در یکی از نشست‌های مقدماتی، سؤالی مطرح شد مبنی بر اینکه آیا بلندمرتبه‌سازی می‌تواند راه حلی برای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده باشد یا اینکه باید آن را برای این بافت‌ها یک چالش عنوان کرد؟ همه این موضوعات را باید در کارگروه‌های تخصصی این همایش بررسی کنیم؛ همچنین تجربه بلندمرتبه سازی در کشور باید آسیب‌شناسی شود. 

معاون وزیر راه و شهرسازی به بررسی پدیده‌های بعد از یک تصمیم اشاره کرد و افزود: در ماه‌های اخیر نتیجه یک تحقیق در حوزه تجمیع پلاک‌ها را بررسی کردیم که با این اقدام در ‌‌نهایت با تجمیع پلاک‌های کوچک و ساخت یک ساختمان توانستیم برای مقابله با ریزدانگی اقدام کنیم اما مشکلی که به وجود آمد این بود که مردم در پرداخت شارژ با مشکل مواجه شدند. این موضوع نشان می‌دهد که خود را با پدیده‌های بعد از یک تصمیم منطبق نکرده و دچار مشکل شده‌ایم. بنابراین امیدواریم در موضوع بلندمرتبه سازی تمام ابعاد سیزده گانه دخیل در این بخش را به بحث بگذاریم. 

وی ادامه داد: تک تک کارگروه‌ها باید راه حل‌هایی ارائه دهند تا در ‌‌نهایت این راه حل‌ها در قالب یک بسته جامع تهیه و تدوین شود. در ادامه نیز در همین راستا باید نتیجه هر کارگروه در کارگروهی با عنوان تلفیق، تجمیع و در همایش سال آینده نتیجه آن منتشر شود. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این همایش می‌تواند به یکی از چالش‌های ساخت‌و‌ساز مبنی بر بلندمرتبه سازی بپردازد و امیدواریم نتایج خوبی را نیز در پی داشته باشد، گفت: دولت در عرصه سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری، دانشگاه‌ها در ابعاد نظریه‌پردازی موضوع، حرفه‌ورزان در زمینه به کارگیری توانمندی‌های خود و مجریان نیز با استفاده از یافته‌های خود از خروجی این هم اندیشی برخوردار می‌شوند./

نظر شما