شناسهٔ خبر: 33365 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان:

افتتاح حدود ۲۰۰ کیلومتر راه در سیستان و بلوچستان در دهه فجر/ کاهش ۱۱ درصدی تلفات جاده‌ای استان/ برنامه‌ریزی برای اجرای ۱۷۸ پروژه در سکونتگاه‌های غیررسمی/ پیشرفت ۶۶ درصدی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان

مسعود مالکی مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان از افتتاح ۸۸ کیلومتر باند دوم بزرگراه و ۱۰۵ کیلومتر راه روستایی در دهه فجر خبر داد و اعلام کرد دهه فجر ۸۰۰واحد مسکن مهر استان افتتاح می‌شود و با بهره‌برداری از سایر واحدهای مسکن مهر باقی مانده پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال پروژه مسکن مهر استان بسته شود.

مسعود مالکی، مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان درگفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: دهه فجر قطعه اول باند دوم بزرگراه زاهدان-بم به طول ۳۲ کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد که طول کلی بزرگراه ۱۸۶ کیلومتر است و ۱۰۲ کیلومتر درقالب سه قطعه در دست اجراست. همچنین قطعه اول و هفتم باند دوم بزگراه زاهدان-زابل به طول ۵۶ کیلومتر آماده افتتاح در دهه فجر است که پیشرفت کلی این طرح  به ۴۵ درصد رسیده است.

مالکی به افتتاح ۱۰۵ کیلومتر راه روستایی در شهرستان‌های زاهدان، سراوان مهرستان، سوران، هیرمند و زهک دردهه فجر نیز اشاره کرد و افزود: دهه فجر ۸۰۰واحد مسکن مهر استان افتتاح می‌شود وبا بهره‌برداری از سایر واحدهای مسکن مهر باقی مانده پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال پروژه مسکن مهر استان بسته شود.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان توضیح داد: از تعداد ۲۰ هزار و ۸۰۰ واحد مسکن مهر در کل استان ۱۷ هزار و ۸۱۸ واحد به بهره‌برداری رسیده که ۱۱ هزار و ۷۵ واحد با اعتباری معادل ۵۵۳ میلیارد تومان درحوزه این اداره کل است. تعداد ۱۷۲۷ واحد مسکن مهر باقی ماده که ۸۰۰ واحد دردهه فجر سال جاری با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان آماده افتتاح است و ۹۲۷ واحد باقی مانده تا پایان سال جاری به پایان خواهد رسید.

وی افزود: درحوزه تحویل واحدهای مسکن مهر اوایل سال ۱۳۹۳ رتبه استان ۲۴ بود که اول دی امسال به رتبه چهارم ارتقا یافته است.

مالکی همچنین به تشکیل ۱۹ کمیته ایمنی و حمل و نقل جاده‌ای درسال ۹۴ و پنج کمیته درسال ۹۵ اشاره کرد و گفت: در ۹ ماه امسال با کاهش ۱۱ درصدی تلفات رانندگی درمحورهای استان مواجه شدیم که این امر نتیجه رفع ۱۰ نقطه حادثه‌خیز و شناسایی و نصب علائم در ۵۶ نقطه بوده است.

وی عنوان کرد: امسال مطالعات پنج طرح راه فرعی به اصلی مهرستان به سرباز، مهرستان به ایرانشهر، مهرستان به سوران و خاش به سراوان به صورت دو باند و خاش به میرجاوه از طریق سنگان به پایان رسیده و مراحل تصویب طرح دروزارت راه و شهرسازی انجام شده است که پس از اصلاحات جزیی به زودی به سازمان برنامه و بودجه جهت اخذ کمیسیون ماده ۲۱۵ ارسال خواهد شد.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان همچنین به پیشرفت ۶۶ درصدی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان اشاره کرد و گفت: سه پروژه اقتصاد مقاومتی دراستان داریم که شامل ۲۰ کیلومتر از احداث باند دوم زاهدان-بیرجند، ۱۵ کیلومتر از باند دوم بم-میرجاوه و ۲۰ کیلومتر از باند دوم زاهدان-بم است.

سکونت نیمی از جمعیت شهری سیستان و بلوچستان درمناطق حاشیه‌نشین

مالکی همچنین به سکونت ۵۱ درصد جمعیت شهری استان در سکونتگاه‌های غیررسمی اشاره کرد و توضیح داد: ۷۸ محله درمحدوده سکونتگاه‌های غیررسمی استان شناسایی شده که ۲۵ محله هدف گذاری شده اند و مساحتی بالغ بر ۱۷۲۰ هکتار را شامل می‌شوند و ازجمعیت شهری یک میلیون و ۱۲۵ هزار نفری استان ۵۲۴ هزار و ۷۷ نفر﴿۵۱ درصد﴾ ساکن سکونتگاه‌های غیررسمی هستند.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان درمعرفی اقدامات انجام شده دربازآفرینی پنج شهر هدف استان عنوان کرد: در زاهدان تهیه سند بازآفرینی پایدار شهری دردست اقدام است و در یک سال اخیر سه مرکز بهداشتی و نیز فرهنگسرای انقلاب ساخته شده و از دیگر اقدامات انجام شده در زاهدان می‌توان به بهسازی معابر درمحله شیرآباد،‌ ساخت مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در محله کریم‌آباد، ساخت پل و بهسازی جاده مسیل شیرآباد، بهسازی معابر محله‌های پشت گاراژ و کارخانه نمک، بهسازی ۱۵ مدرسه، احداث پارک و فضای سبز و بازارچه‌های محلی و ۲۱ پروژه توسط بانک جهانی و شرکت عمران و بهسازی با مشارکت شهرداری شامل فضاهای ورزشی، درمانی، آموزشی، کتابخانه و بهسازی معابر اشاره کرد.

وی افزود: در یک سال اخیر اقداماتی برای بهسازی حاشه شهرهای زابل، ایرانشهر، چابهار و کنارک انجام شده که ازجمله آنها می‌توان به تامین زمین سرای محله درزابل، زیرسازی و آسفالت محلات حسین‌آباد و اسلام آباد، محمدآباد، هیرمند شمالی، سه قلعه و حسن‌آباد درحاشیه شهر زابل، تصویب پروژه بازگشایی بلوالر ولایت در ایرانشهر، احداث خانه فرهنگ و جوان درایرانشهر، آسفالت محلات سرخریگ و مرادآباد  و نیز تکمیل سالن ورزشی محله کمب درچابهار و کمک به احیا و نوسازی محله کوهیان توسط شهرداری کنارک اشاره کرد.

مالکی گفت: ازجمله پروژه‌های اولویت‌دار موردنیاز درحوزه بازآفرینی شهری می‌توان به احداث تالار گفتگوی شهر در زاهدان، احداث مرکز تفریحی-گردشگری کوهستان پارک درشمال زاهدان، احداث کمربند شهری زاهدان، ادامه مسیل شیرآباد به طول ۲.۷ کیلومتر، احداث ۱۰ درمانگاه و ۲۲ کلانتری همچنین ۸۳ باب مدرسه و ساخت هشت باب کتابخانه اشاره کرد که اعتبار مورد نیاز برای اجرای ۱۷۸ پروژه در پنج شهر هدف در مجموع ۲۵۲۳ میلیارد ریال است.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با تاکید بر ضرورت رفع مشکلات حاد محله‌های حاشیه شهرهای استان افزود: ازجمله اصلی‌ترین مسائل ساکنین این مناطق می‌توان به نداشتن شغل، بیسوادی، پایین بودن سطح بهداشت، کمبود آب و مراکز آموزشی دخترانه، اعتیاد و کمبود امکانات درمانی و ورزشی اشاره کرد که لازم است ردیف ملی و استانی درخصوص تامین اعتبارات موردنیاز بازآفرینی شهری ایجاد شود.

نظر شما