شناسهٔ خبر: 33384 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

میرشفیع در دومین نشست معماری راه بیان کرد:

ضرورت وجود آزادی عمل در طرح‌های مصوب معماری راه/ توجه به نیازهای منطقه‌ای در طراحی منظر راه‌ها الزامیست/ ۵ هزار کیلومتر آزادراه جدید در دست سرمایه‌گذاری است

میرشفیع عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در دومین نشست معماری راه وجود آزادی عمل در طرح‌های مصوب معماری راه را ضروری دانست و گفت: ما باید در این بخش به شرایط و نیازهای هر منطقه توجه کرده و مطابق با اقلیم و خواست موجود در این حوزه گام برداریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سید حسین میرشفیع عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در دومین نشست معماری راه با تأکید براینکه در زمان کنونی و وجود مشکلات اقتصادی فراوان در کشور نباید به مسائل آرمانی فکر کرد و باید فعالیت‌ها را از پروژه‌‌های کم هزینه و کوچک موجود آغاز کنیم گفت: در گذشته بحث راهسازی کشور به گونه‌ای بود که نزدیک به ۱۶ میلیون نفر از شهروندان به راه مناسب، دسترسی نداشتند و سالانه شاهد حدود ۱۹ هزار کشته در تردد جاده‌ای بودند.

وی در ادامه افزود: با توجه به مشکلات فراوان این حوزه تمامی تلاش‌ها در این زمان به سمت رفع مسائل اولیه و توسعه شبکه‌ راه‌ها بوده و توجهی به منظر معماری آن‌ها نمی‌شد.

میرشفیع گستردگی شبکه‌ راه‌ها در زمان فعلی را یکی از دلایل توجه به بحث معماری راه در زمان کنونی دانست و گفت: درحال حاضر نزدیک به ۹۲ درصد جمعیت روستایی از راه آسفالته برخوردار هستند و طول شبکه آزادراهی نیز تا حد قابل قبولی توسعه پیدا کرده که در نتیجه شرایط را برای توجه و بررسی مبحث معماری راه به خوبی فراهم کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ساخت آزادراه‌ها از طریق بخش خصوصی و خود مردم اتفاق بسیار خوبی در این بخش به شمار می‌رود گفت: بدون شک در این چارچوب ساخت و ساز به مسئله منظر راه توجه بیشتری از سوی کارفرمای پروژه خواهد شد.

عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در ادامه با تأکید براینکه هم‌اکنون پنج هزار کیلومتر آزادراه جدید در دست سرمایه‌گذاری است گفت: من از متخصصان فعال در این حوزه می‌خواهم که در مرحله اول صورت مسئله لازم در توجه به قواعد معماری راه را برای مشاور پروژه طراحی کرده و راهکارهای مناسبی در حوزه منظر راه در اختیار آن قرار دهند.

این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: درحقیقت ما از تجاربی که تا کنون در پروژه‌هایی مانند احداث پل، تونل و جاده نیز داشته‌ایم استفاه نمی‌کنیم،در حالی که می‌توانیم از سازه‌ها و امکاناتی که هم‌اکنون با هزینه کمی دراختیار داریم بسیاری از اقدامات ضروری این بخش را انجام دهیم.

میرشفیع وجود آزادی عمل در شرح خدمات طراحی منظر راه‌ها را مسئله‌ای بسیار مهم در این حوزه دانست و گفت: به تصور من برگزاری مسابقات و نمایشگاه‌هایی که در این حوزه می‌توانند کمک کنند نیز ایده خوبی به شمار می‌رود.

وی تهیه ضوابط لازم بسته به نوع نیازهای منطقه‌ای را نکته‌ای مهم در این حوزه قلمداد کرد و گفت: ما باید در این بخش به شرایط و نیازهای هر منطقه توجه کرده و مطابق با اقلیم و خواست موجود در این حوزه گام برداریم./

نظر شما