شناسهٔ خبر: 33385 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مظاهریان در سومین کنفرانس بناهای بلند مطرح کرد؛

همگامی ایران با جامعه جهانی در مسیر شهرهای سبز/ زندگی پذیرکردن شهرهای ایران/ تشکیل کمیسیون دائمی و غیردولتی برای پیگیری نتایج حاصل از کنفرانس/سرمایه‌گذاری ۲۶۰۰ میلیارد تومانی خانه اولی‌ها در بانك مسكن

سخنرانی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در سومین کنفرانس بناهای بلند با تاکید بر همگامی ایران با جامعه جهانی در مسیر ایجاد شهرهای سبز، گفت: تداوم کنفرانس بناهای بلند نشان می‌دهد که ما در اهداف برگزاری کنفرانس‌های پیشین موفق عمل کردیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی و دبیر علمی سومین همایش کنفرانس بناهای بلند در مراسم افتتاحیه سومین کنفرانس با اشاره به دستاوردهای دوره های پیشین کنفرانس بناهای بلند، گفت: ما در سومین گام از برگزاری کنفرانسی با موضوع بناهای بلند هستیم. اینکه این کنفرانس تداوم پیدا کرده به ما این امیدواری را می‌دهد که در اهدافی که دنبال می‌کردیم موفق عمل کردیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در کنفرانس اول برنامه بر این بود که متواضعانه به ضرورت‌ها و چالش‌های بناهای بلند بپردازیم. در کنفرانس دوم نیز اثر بناهای بلند در حیات پایدارشهری مورد توجه قرار گرفت و هدفش این بود تا توجه ها را به زندگی‌پذیرکردن شهرها جلب کند.

مظاهریان در بیان هدف سومین کنفرانس بناهای بلند به اسکان در شهرهای سبز اشاره کرد و گفت: سومین کنفرانس بناهای بلند زمانی دارد برگزار می‌شود که دنیا در مسیر شهرهای‌سبز گام برمی‌دارد.

وی با اشاره به اینکه چندین ماه پیش، اجلاس هبیتات در اکوادور که هر ۲۰ سال یک‌بار تشکیل می شود با حضور سران و گروه های متعددی از انجمن های مردم نهاد در سال ۲۰۱۶ برگزار شد، گفت: سومین کنفرانس بناهای بلند بر اهداف سومین کنفرانس اسکان بشر تمرکز دارد و به موضوع مهم ساماندهی اسکان بشر می‌پردازد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از هیات علمی کارگروه‌هایی که در این کنفرانس حضور داشتند از تک تک آنها نام برد و از این مجموعه علمی تقدیر به‌عمل آورد.

مظاهریان با اشاره به اینکه در سال جاری، ۶ کارگروه به فعالیت می‌پردازند، گفت، دکتر حافظی در کارگروه معماری، دکتر زبردست در کارگروه شهرسازی، دکتر عبده‌تبریزی در کارگروه اقتصادی و مالی، احمد مسجدجامعی در کارگروه اجتماعی و فرهنگی، دکتر شیبانی اصل در کارگروه قوانین و مقررات و همچنین دکتر گلابچی در کارگروه سازه و مهندسی ساختمان، صمیمانه گام‌های موثری برداشتند که جا دارد از همه آنها تشکر کنم.

وی گفت: بیش از ۵۰۰ مقاله در سومین کنفرانس بناهای بلند ثبت نام شده بود که ۲۰۷ مقاله پذیرفته شد و ۴۰ مقاله نیز در نهایت به عنوان مقاله‌های برتری که شفاهی در کارگروه‌ها ارایه خواهند شد.

مظاهریان اظهار امیدواری کرد تا این کنفرانس بتواند در پایان به یک کمیسیون دائمی و غیردولتی برای پیگیری ساخت بناهای بلند تبدیل شود و از همفکری اعضای متخصص، تبعات مثبت و منفی ساخت بناهای بلند در ایران مورد ارزیابی صحیح قرار گیرد تا در نهایت شهرهایی سبز داشته باشیم.

سخنان معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران

حامد مظاهریان پس از سخنرانی در سومین كنفرانس بناهای بلند در جمع خبرنگاران نیز حاضر شد و سخنانی را مطرح کرد. وی با بیان سیاست‌های بازار مسكن و رونق بازار گفت: وظیفه دولت سیاست‌گذاری و تسهیل‌گری است. دخالت دولت‌ها در بازار مسكن كه همیشه مبتنی بر ساخت و ساز توسط مردم بوده به وسیله دولت سفارش نمی‌شود.

مظاهریان افزود: شاخص‌های پیش‌نگر در ۹ ماهه اول امسال امیدبخش است. در حال حاضر ما شاهد حدود ۹ درصد افزایش مبایعه‌نامه‌ها هستیم و حدود ۵ تا ۸ درصد افزایش قیمت در بازار مسكن رخ داده كه زیر قیمت تورم گزارش می‌شود.

وی ادامه داد: در ۶ ماه نخست سال جاری افزایش ۵ درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی را داشتیم كه این شاخص‌های پیش‌نگر نشان می‌دهد كه سیاست دولت تقویت عرضه و تقاضاست كه این سیاست به شروع رونق در بازار كمك فراوانی كرده است.

معاون مسكن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی اظهار امیدواری كرد تا با ثبات سیاسی-اقتصادی در كشور روند رونق نسبی در بازار مسكن بتواند در سال‌های آینده به نتیجه دلخواه برسد.

مظاهریان گفت: ما در حال حاضر بالاترین میزان كمك به خانه اولی‌ها و زوج‌های جوان را در كشور داریم و آمارها نشان می‌دهد كه استقبال در این حوزه به حدی بوده كه ۱۶۰ هزار نفر در این حساب‌ها پس‌انداز كرده‌اند و حدود ۲ هزار و ۶۰۰میلیارد تومان در بانك مسكن سپرده‌گذاری شده است.

این مقام مسئول افزود: دو برابررقم سپرده‌گذاری شده در بانك مسكن در سال ۹۶ به بازار مسكن تزریق می‌شود و همه این‌ها نشان‌دهنده سیگنال‌های خوبی برای سازندگان است تا برای سال آینده به بازار مسكن ورود كنند.

نظر شما