شناسهٔ خبر: 33386 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جمع خبرنگاران مطرح كرد:

تاکید بر عبرت گرفتن از بحران‌های شهری ۴ کلانشهر کشور/ تشدید مشکلات زیستی تهران با ساخت بناهای بلند در كریدورهای اصلی

وزیر دز جمع وزیر راه و شهرسازی با طرح این سوال که آیا در تهران با توجه به مشکلاتی که در زمینه آب و هوا و ترافیک دارد، می‌توان ۱۵ میلیون نفر را بارگذاری کرد؟ گفت: متاسفانه در كوهپایه‌های تهران مجوزهای ساختمان‌های بلندی داده شده كه در كریدورهای اصلی هوای تهران ساخته شدند و با این كار عملا گردش هوا در شهر تهران به دلیل موانع فروان با مشكلات عمده‌ای مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی امروز ۲۸ دی ماه در جمع خبرنگاران و پس از سخنرانی در افتتاحیه سومین كنفرانس بناهای بلند در بیان سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های شهرسازی با توجه به اینكه در تهران ظرفیت بارگذاری بیش از اندازه است گفت: باید بپذیریم كه نهایتا هر جغرافیایی یك ظرفیت طبیعی دارد و ما باید اندیشه كنیم كه آیا می‌توانیم تهرانی داشته باشیم كه با محدودیت‌هایی كه در ظرفیت‌های آب و هوا و ترافیک دارد ۱۵ میلیون نفر در آن بارگذاری شود؟

وزیر راه وشهرسازی  با انتقاد از نحوه بارگذاری در كلانشهر تهران افزود: نحوه بارگذاری در تهران عوارض بسیار زیادی دارد. هم‌اكنون زمستان است و ما با روزهای ناسالم محیط‌ زیستی روبرو هستیم كه بخش عمده‌ای از ناسالم بودن محیط‌ زیست ناشی از شهرسازی در كلانشهر تهران است.

آخوندی ادامه داد: متاسفانه در كوهپایه‌های تهران مجوزهای ساختمان‌های بلندی داده شده كه در كریدورهای اصلی هوای تهران ساخته شدند و با این كار عملا گردش هوا در شهر تهران به دلیل موانع فروان با مشكلات عمده‌ای مواجه شده است.

وی افزود: ساخت بناهای بلند بی‌ضابطه، حمل ونقل خصوصی، كمبود حمل ونقل عمومی كه در آینده باید افزایش یابد، كیفیت نازل سیستم‌های موتوری در تهران و تمایل به افزایش جمعیت‌پذیری در تهران همگی نشانه این مطلب هستند كه از وضعیت نابه‌سامان عبرت نگرفتیم.

این مقام مسئول تصریح كرد: باید یك نقطه بازگشتی را در طراحی شهری ایران مدنظر قرار دهیم و آن نقطه بازگشت این است كه بررسی كنیم شهرهای ما در نهایت دارای چه ظرفیت‌های زیستی هستند.

آخوندی با تاكید براینكه ظرفیت‌های زیستی از جمله آب و هوا خارج از قدرت بشر است گفت: اینكه تصور كنیم در هر بیابانی می‌توانیم زندگی ایجاد كنیم و سپس با انتقال آب می‌توانیم آن بیابان را قابل زیست كنیم در عمل نشان داده شده كه اینها منجربه بحران‌هایی می‌شود كه ما هم‌اكنون در شهرهای مشهد، اصفهان، تهران، اهواز داریم.

وی گفت: تمامی شواهد نشان می‌دهد كه روش‌های ناصحیحی در طی سالیان در شهرها اتخاذ شده و برای اصلاح، نیاز به بازگشت داریم.

نظر شما