شناسهٔ خبر: 33474 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون عمرانی استانداری مطرح کرد؛

آغاز رویداد فرهنگی مشهد پایتخت فرهنگ اسلامی با حضور ۵۱ کشور مسلمان در مشهد/ موافقت وزارت راه و شهرسازی با ساخت مدارسی با هویت معماری ایرانی- اسلامی/ پیشرفت ۲۲ درصدی ۱۰۷ پروژه عمرانی مشهد

محمد مقدوری معاون عمرانی استانداری خراسان‌رضوی با اعلام آغاز مراسم افتتاح مشهد پایتخت فرهنگ اسلامی با حضور ۵۱ کشور مسلمان، پیشرفت فیزیکی ۱۰۷ پروژه عمرانی مشهد را ۲۲ درصد عنوان کرد و از موافقت وزارت راه و شهرسازی با ساخت مدارسی با هویت معماری ایرانی- اسلامی در پایتخت فرهنگ اسلامی خبر داد.

محمد مقدوری معاون عمرانی استانداری خراسان‌رضوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اعلام آغاز آیین مشهد پایتخت فرهنگ اسلامی که با حضور ۵۱ کشور مسلمان از امروز رسما در مشهد آغاز به کار کرد، آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی، فعالیت‌های در دست اجرا و انجام‌شده استان خراسان‌رضوی و شهر مشهد را برای رویداد فرهنگی که از سوی آیسسکو، شهر مشهد در سال ۲۰۱۷ میلادی پایتخت فرهنگ اسلام می‌شود، تشریح کرد.

معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی فعالیت‌های استان خراسان رضوی برای این رویداد فرهنگی در شهر مشهد را به مصوبه اجرای ۱۰۷ پروژه عمرانی و همچنین اقداماتی که دبیرخانه ستاد ملی برعهده استان نهاده تفکیک کرد و در بیان جزئیات ۱۰۷ پروژه مصوب، گفت: ۱۰۷ پروژه عمرانی با اعتبار ۱۷۱۴ میلیاردتومان در طرح مشهد ۲۰۱۷ که از این به بعد تحت عنوان مشهد پایتخت فرهنگ اسلامی ۹۶-۹۵ نامیده می‌شود مصوب شد که در سال ۹۴ از محل اعتبارات استانی و ملی ۱۳۶ میلیاردتومان و در سال ۹۵ نیز ۲۸۳ میلیارد تومان که مجموعا ۴۱۹ میلیارد تومان بود توانستیم برای پروژه‌ها تامین‌اعتبار کنیم.

مقدوری با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از بودجه پیش‌بینی شده برای ۱۰۷ پروژه مصوب، تامین اعتبار نشده است، افزود: در مجموع برای ۱۰۷ پروژه مصوب در معماری و شهرسازی ۱۱.۶ درصد پیشرفت فیزیکی بدون اعتبار داشتیم. در حوزه راه و شهرسازی استان نیز ۱۹ درصد پیشرفت فیزیکی، در کارگروه هوشمندسازی نیز ۲۱ درصد و در کارگروه زیر ساخت‌ها نیز ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم که در مجموع برای کل پروژه ها ۲۲ پیشرفت ۲۲ درصدی را شاهد بودیم.

به گفته این مقام مسئول، در کارگروه هوشمندسازی ۱۴ پروژه تعریف شده بود که بخش عمده‌ای از آنها انجام شده است.

مقدوری در بیان اقدامات انجام شده در کارگروه هوشمند سازی به نام پروژه‌ها و پیشرفت فیزیکی آنها اشاره کرد و گفت: رصدخانه‌های ۴ بعدی ۲۰ درصد، سرویس‌های ارزش‌افزوده ۵۰ درصد، خدمات‌واقعی ارزش‌افزوده جهت ارتقای سرویس‌دهی ۲۰ درصد، ایجاد چتر وای فای ‌ ۳۰ درصد، ارایه سیم کارت زائر ۱۰ درصد، ارایه سرویس‌های مکان‌محور ۳۰ درصد، برگزاری Startup Weekend ۱۰ درصد، آموزش ۱۰ درصد، طراحی پرتال ۲۰۱۷ برابر ۵درصد، فعال‌سازی کریدور فناوری ۵ درصد، پروژه مدیریت نوآوری شمال و شرق کشور ۱۰۰ درصد، توسعه و ترویج ۱۰ درصد و طرح جامع هوشمندسازی ۳۰ درصد، پیشرفت فیزیکی داشتیم.

معاون عمرانی استانداری خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه به استناد صورتجلسه غیر از جلسه هیات وزیران، ۵ جلسه ستاد ملی عمرانی ۲۰۱۷ برگزار شد که یکی از آنها در حضور وزیر راه و شهرسازی و مابقی با حضور دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران انجام گرفت، گفت: در مورد مصوبه هیات وزیران و وظایفی که برعهده استان نهاده شده است در مورد حریم منظری و همچنین نمایشگاه دوره ای اقدامات در دست پیگیری است.

مقدوری ادامه داد: همچنین در مورد انعکاس موضوع به استان ها و دستگاه‌های اجرای، طی چندین مرحله موضوع، پیگیری شد و در حال حاضر ۹ استان برای همکاری با این رویداد فرهنگی اعلام آمادگی کرده اند.

وی ضمن اشاره به بند ۱۰ مصوبه هیات وزیران در مورد مشهد که تامین اعتبار ۲۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی از سوی سازمان برنامه و بودجه به مجلس رفت از عدم پذیرش این مبلغ در مجلس خبر داد و گفت: ۳۰۰ میهمان داخلی و خارجی، وزرای فرهنگ و سفرای برخی از کشورهای اسلامی از مدعوین برنامه ای هستند که بهمن ماه امسال برگزار می شود.

مقدوری تعداد برنامه‌های فرهنگی این رویداد فرهنگی را ۱۴۰ برنامه عنوان کرد و گفت: خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی با ساخت مدارسی با هویت معماری ایرانی- اسلامی در مشهد موافقت کرده است. همچنین رایزنی هایی را نیز برای احداث موزه آب در شهر مقدس مشهد داشتیم که در ششمین نشست ستاد ملی مشهد با آن موافقت شد. /

نظر شما