شناسهٔ خبر: 33500 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

آخوندی در مراسم افتتاح دانشکده هنر و معماری بوشهر:

باید به درون شهر و مردم بازگردیم و از حاشیه دوری کنیم/ در رؤیای دنیای مدرن و مفهوم مدرنیته دچار سوءکارکرد شده‌ایم/ ضرورت ارتقای وضعیت سکونت مردم در داخل بافت‌های قدیمی شهری

آخوندي وزیر راه و شهرسازی با بیان این که مدرنیته بیش از ۱۰۰ است که به ایران ورود پیدا کرده و با ظاهر مدرنیته آشنا شده‌ایم گفت: اکنون زمان آن رسیده که ببینیم چگونه این مفهم بر زندگی ما تأثیر گذاشته است و در نهایت باید نتیجه این باشد که به درون شهر و مردم بازگردیم و از پناه بردن به حاشیه دوری گزینیم.

به گزاش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در مراسم افتتاحیه فاز نخست دانشکده هنر و معماری دانشگاه خلیج‌فارس در جمع اساتید و دانشجویان گفت: افتتاح این دانشکده صرفاً افتتاح یک مکان نیست بلکه یک تجدید نظر در زندگی شهری ما است.

وی با بیان آنکه اتفاق بسیار مهمی در ایران رخ داده است که همه باید درباره آن اندیشه کنیم تا به راهبرد مشترک برسیم گفت: مدرنیته در دنیای مدرن بیش از ۱۰۰ سال است که به ایران ورود پیدا کرده و با ظاهر مدرنیته آشنا شده‌ایم و اکنون بعد از گذشت بیش از ۱۰۰ سال زمان آن رسیده که ببینیم چگونه این مفهم بر زندگی ما تأثیر گذاشته است.

آخوندی بابیان اینکه قصد بحث تئوریک را ندارم ادامه داد؛ اما نتیجه این مواجهه با دنیای مدرن آن هم بدون آمادگی باعث شد که ما با رها کردن میراث فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای توسعه به بیرون شهر پناه ببریم.

وی گفت: آمدن من به این دانشکده و افتتاح آن صرفاً توسعه یک ساختمان نیست بلکه نقطه بازگشت در رویارویی ما با زندگی مدرن است.

وی با اشاره به تاریخچه این دانشکده گفت: برای مکان‌یابی این دانشکده به بیرون شهر پناه برده بودند اما اکنون با بازگشت به آغوش شهر شاهد احیای بافت سنتی این منطقه هستیم.

آخوندی ادامه داد: نه‌ فقط این دانشکده بلکه تمامی این زنجیره می‌تواند به درون شهر بازگردد من با پیشنهاد بازگشت دانشکده مدیریت و تجارت به داخل شهر موافق هستم و فراتر از آن معتقدم که باید به درون شهر و مردم بازگردیم و از پناه بردن به حاشیه دوری گزینیم.

وی ادامه داد: بازگشت به درون شهر فقط به مفهوم مکانی نیست بلکه مفهوم معنایی دارد. بدین معنا که ما بتوانیم به سبک زندگی، تاریخ و روابط اجتماعی خود باز گردیم.

وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه مدت‌های زیادی در رؤیایی با دنیای مدرن و مفهوم مدرنیته دچار سوء کارکرد گسترده شده‌ایم گفت: اگر درباره صرفه‌جویی در مصرف انرژی صحبت می‌کنیم باید بدانیم این صرفه‌جویی با استفاده از جریان طبیعی باد و نور خورشید در همین سبک زندگی سنتی قابل‌اجرا است.

آخوندی با ابراز امیدواری از اینکه برگشت به شهرسازی از این طریق در ایران امکان‌پذیر شود گفت: هرچقدر در بیابان ساختمان ساخته شود مشکل حل نخواهد شد بلکه ارتقای وضعیت سکونت مردم باید داخل همین بافت‌ها صورت بگیرد.

وی ادامه داد: یک‌سوم جمعیت شهری ایران در بافت‌های فرسوده، قدیمی و حاشیه‌ای در وضعیت سکونت بد هستند و راه‌حل ارتقای زندگی آن‌ها در خود این مناطق و نه بیرون از این مناطق است.

آخوندی بازگشت به سیاست بازآفرینی شهری با اجرای پروژه محرک توسعه را برنامه خود دانست و توضیح داد: این سیاست به این مفهوم است که با انجام یک پروژه و جان دادن به بافت‌های قدیمی و سنتی خود به خود مردم را به بازگشت ترغیب کنیم و آنها را به این مناطق بکشانیم.

وی مزایای بانکی خاص برای سرمایهگذاری در بافت‌های تاریخی را از دیگر سیاست‌های خود دانست و اعلام کرد: این محلات باید با تلاش خود مردم و نه سرمایه‌گذاری دولت و انجام چندین پروژه آباد شود.

وی بابیان آن‌که در پی ارتقای کیفیت زندگی مردم هستیم گفت: مردم نباید در ساختمان‌هایی زندگی کنند که انس و الفتی با آن ندارند، بلکه باید در زندگی در آن ساختمان احساس تعلق داشته باشند.

وی تأثیر محیطی بر افزایش یادگیری دانشجویان دانشگاه هنر و معماری مثال زد و گفت: در سیستم کسب و کار روابط اجتماعی نیز این قانون صدق می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سال‌ها پیش مقام معظم رهبری در خصوص بحث معماری ایرانی و اسلامی سخنرانی طولانی داشتند گفت: متأسفانه نتیجه آن ساخت ساختمان‌های بی‌هویتی شد که در گوشه و کنار خود می‌بینیم.

آخوندی با بیان اینکه بازگشت به تمدن ایرانشهری در تمامی حوزه‌ها باید شناسایی شود گفت: لازم است که به زندگی ایرانشهری و تمدن اصلی خود بازگردیم.

وی همچنین در پایان پیشنهاد کرد دانشکده هنر و معماری دانشگاه خلیج‌فارس از جنوب خلیج‌فارس نیز دانشجو پذیرش کند. وی  در توضیح چرایی پیشنهاد خود گفت: تعامل تاریخی بین شمال و جنوب خلیج‌فارس مدت‌ها است کمرنگ شده و این پیشنهاد روشی کم‌هزینه برای انجام دوباره این تبادل تاریخی است.

در پایان این مراسم تندیس دانایی خلیج‌فارس همراه تابلویی از این دانشکده از سوی استاندار و معاون وزیر علوم به عباس آخوندی اهدا شد.

نظر شما