شناسهٔ خبر: 33557 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان:

۷۰۰ میلیارد تومان در سه سال اخیر در حوزه حمل‌ونقل کردستان هزینه شده است

شهرام ملکی مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: در سه سال گذشته در مجموع ۷۰۰ میلیارد تومان در حوزه حمل‌ونقل استان هزینه شده است که برای رسیدن به میانگین کشوری باید چهار برابر این رقم هزینه کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کردستان، شهرام ملکی شامگاه پنجشنبه در دهمین جلسه شورای برنامه‌ریزی کردستان که رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز حضور داشت، افزود: در مدت یاد شده، در مجموع ۹۰۰ کیلومتر در حوزه حمل‌ونقل، راه اصلی، فرعی و روستایی کار انجام شده است که ۳۰۰ کیلومتر آن راه بین‌شهری و ۶۰۰ کیلومتر نیز راه روستایی بوده است.

وی با بیان اینکه طول شبکه بین‌راهی کردستان، هزار و ۸۱۹ کیلومتر است ادامه داد: هم‌اکنون ۱۷۸ کیلومتر بزرگراه، هزار و ۲۸۱ کیلومتر راه اصلی و هزار و ۳۶۰ کیلومتر راه فرعی داریم که وضعیت مناسبی نیست.

ملکی با اشاره به اینکه هیچ‌گونه شبکه آزادراهی در استان وجود ندارد، اضافه کرد: هر چه از راه‌های فرعی کمتر شود و به راه‌های اصلی اضافه شود به میانگین کشوری بیشتر نزدیک خواهیم شد.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به میانگین کشوری باید ۶۰۰ کیلومتر راه ایجاد کنیم، افزود: برای تحقق این مهم، به ۱۸۰ کیلومتر بزرگراه و ۳۵۰ کیلومتر راه اصلی نیاز داریم.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان به ضعف زیرساخت‌های حمل‌ونقل استان اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین آمار، در سال گذشته، ۸۲۹ فقره تصادف در استان رخ داده که منجر به کشته شدن ۳۶۵ نفر در محورهای اصلی و روستایی شده است.

به گفته ملکی، کردستان چهارمین استان پرترافیک و پرحادثه از لحاظ آمار تلفات تصادفات جاده‌ای است که بیشترین تصادفات در ۲ محور کریدور کامیاران - سقز با ۱۴۳ کشته و محور سنندج به مریوان با ۵۱ کشته است.

وی به کریدور بزرگراهی کرمانشاه- میاندوآب اشاره کرد و افزود: ۳۲۰ کیلومتر از این پروژه در استان کردستان قرار دارد که ۱۱۰ کیلومتر آن انجام شده و ۷۰ کیلومتر آن نیز در دست اجرا است.

ملکی گریزی هم به طرح ۲ بانده کردن گردنه صلوات آباد زد و اضافه کرد: برای این پروژه، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که یک قرارداد ۵۰ میلیارد تومانی بسته شده و در سه قطعه کار آغاز شده است.

تغییر عنوان طرح سنندج- مریوان به بهسازی در جهت ارتقا شبکه بزرگراهی، اختصاص مطالبات راه‌های روستایی و امکان فرصت جذب اسناد خزانه از جمله پیشنهاد‌های مدیرکل راه و شهرسازی کردستان بود.

محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور روز پنجشنبه ۳۰ دی به منظور بررسی دقیق وضعیت راه‌آهن همدان – سنندج به استان کردستان سفر کرد. 

بازدید زمینی از تمام مراحل اجرای پروژه راه‌آهن در مسیر شهرهای همدان – قروه – دهگلان و سنندج و شرکت در جلسه شورای برنامه‌ریزی کردستان، هدف اصلی سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به این استان بود.

راه‌آهن تهران - همدان- سنندج یک‌خطه و به طول ۴۱۸ کیلومتر است که در سال ۸۴ مطالعات آن انجام و عملیات اجرایی آن نیز در هشت قطعه از سال ۸۵ شروع شده است.

در کل مسیر اجرای این طرح ۱۸ ایستگاه وجود دارد که ۱۱ ایستگاه در مسیر تهران به همدان و هفت ایستگاه در مسیر همدان - سنندج است و از کل ۱۸ ایستگاه، ۲ ایستگاه تشکیلاتی و ۱۶ ایستگاه نیز بین‌راهی است.

این راه‌آهن با هدف ایجاد کوتاه‌ترین مسیر ریلی بین تهران - همدان - سنندج، اتصال به راه‌آهن سمنگان، کرمانشاه و در ادامه تا مرز خسروی و اتصال به راه‌آهن کشورهای همسایه احداث می‌شود که با احداث و تکمیل این مسیر کریدور ریلی شرقی – غربی کشور برقرار و امکان حمل و ترانزیت بار و مسافر فراهم خواهد شد.

از کل مسیر، ۲۶۸ کیلومتر مربوط به راه‌آهن تهران- همدان و مابقی مربوط به سنندج- همدان است.

نظر شما