شناسهٔ خبر: 33599 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد:

انسان‌ محور اصلی فعالیت‌ها در اندیشه ایران‌شهری است

جلسه اولین نشست ایران‌شهر با موضوع شهر آرمانی – شهر واقعی و همچنین نشست تخصصی با موضوع نقش شبکه فضاهای عمومی شهری در ارتقاء زندگی در بافت‌های تاریخی در دانشگاه هنر اصفهان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، در اولین نشست ایران‌شهر با موضوع شهر آرمانی – شهر واقعی که با حضور حجت اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی و با سخنرانی دکتر ایمانی جاجرمی عضو هیات علمی دانشگاه تهران برگزار شد بر نهادینه شدن این پدیده و ایجاد حس تعلق در تک‌تک افراد جامعه در زمینه اندیشه ایران‌شهری تأکید شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در ابتدای برگزاری این نشست گفت: این اولین نشست از سلسله مباحثی است که در تبیین اندیشه ایران‌شهری و بازآفرینی شهری بناست استمرار و ادامه داشته باشد و امید است تا بتوان این بحث را در مجموعه مدیران شهری نهادینه نماییم.

اندیشه ایران‌شهری موضوعی بود که با دستور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی طرح موضوع شد و اندیشمندان و اساتید برنامه‌های شهری، کار تحقیقاتی و مطالعاتی زیادی را روی آن انجام داده‌اند و در حقیقت اندیشه‌ای است نشات گرفته از تاریخ و فرهنگ ایران‌زمین.

وی افزود: در اندیشه ایران‌شهری، انسان‌محور اصلی فعالیت‌هاست و هرگونه توسعه و ساخت‌وساز شهری حول این محور اصلی شکل می‌گیرد و این اندیشه باید نشاط، شادابی، سرخوشی و رفاه را با خود برای همنوعان به ارمغان آورد.

غلامی با ابراز تأسف از نادیده گرفتن انسان به عنوان محور اصلی حاضر در اندیشه ایران‌شهری در احداث پروژه‌های عمرانی و شهری اظهار کرد: متأسفانه هرساله بیش از ۷۰ درصد درآمد شهرداری‌ها در راستای یک برنامه تحت عنوان بهبود عبورومرور و حمل‌ونقل شهری هزینه می‌شود ولی تاکنون به انسان که حاضر در اندیشه ایران‌شهری است فکری نشده و در کلان‌شهرها به او اجازه نفس کشیدن هم داده نشده و اگر اقدامات انجام شده تاکنون در راستای اندیشه ایران‌شهری انجام شده بود باید در کلان‌شهرها یک شهروند بتواند به راحتی نفس بکشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان در ادامه بیان کرد: متأسفانه انسان در حد یک کالا تنزل پیدا کرده و این‌گونه است که فضاهای شهری مشابه انبار شده‌اند و به سمت‌وسوی بی‌هویتی و ناکارآمدی پیش رفته‌اند.

امروز باید توقف کنیم و از گذشته عبرت بگیریم و حس تعلق را که در جامعه از بین رفته با رویکرد فرهنگ و تاریخ و تمدن معنادار دوباره احیا نماییم.

وی با اشاره به اینکه روز ۲۰ دی‌ماه سال ۹۵ روزی ماندگار در تاریخ اصفهان خواهد بود، گفت: کارخانه ریسباف در اصفهان یک پروژه نیست بلکه یک تفکر، یک نماد و یک تغییر رویکرد از توسعه سوداگرانه به توسعه مسئولانه است که خوشبختانه در همین راستا در این روز تملک این کارخانه توسط وزارت راه و شهرسازی به امضا رسید.

ایمانی جاجرمی عضو هیات علمی دانشگاه تهران به عنوان سخنران این نشست گفت: میراث و دارایی‌هایی در کشور وجود داشته که قدرشان را ندانسته و مجذوب مدرنیته شدیم و آن‌ها را رها کردیم. این آثار در گوشه و کنار کشور در حال از بین رفتن است و بعضاً دیگر اثری از آن‌ها باقی نمانده و لازم است تا به آنچه که بوده‌ایم و آنچه که هستیم و آنچه که خواهیم بود توجه و فکر کنیم.

 وی عنوان کرد: برنامه‌هایی برای حفظ آثار شروع شده اما باید در نظر داشت که اوضاع بحرانی است و لازم است بحث‌های اندیشه ایران‌شهری در این راستا جدی گرفته شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اعلام اینکه آثار تاریخی ما را به گذشته وصل می‌کند، بیان کرد: ایران‌شهری یک مسئله فرهنگی و تمدنی است و همه باید در آن مشارکت کنند چرا که ایران کشور تازه به دوران رسیده‌ای نیست و عمری دراز دارد و از تقلید کردن خوشحال نیست و میراث گران‌بهایی دارد که از دست دادن این میراث خطاست.

وی با اعلام اینکه در تمامی برنامه‌های ایران‌شهری باید تمامی اقشار جامعه در نظر گرفته شوند، گفت: متأسفانه شهر در حال شکاف است و بخشی از شهر به اغنیا و بخشی به فقرا تقسیم شده که در برنامه‌های ایران‌شهری باید همبستگی اجتماعی و احساس تعلق ایجاد شود.

گفتنی است در دومین بخش این نشست، احسان رنجبر عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز به عنوان سخنران نشست تخصصی با موضوع نقش شبکه فضاهای عمومی شهری در ارتقای کیفیت زندگی در بافت‌های تاریخی به ایراد سخنرانی پرداخت.

نظر شما