شناسهٔ خبر: 33636 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

آخوندی در مراسم انعقاد قرارداد نوسازی ناوگان فرسوده باری:

بهره‌وری یك میلیارد دلاری با نوسازی ناوگان حمل‌ونقل باری/ صرفه‌جویی ۷ میلیون لیتر سوخت در روز با اجرای طرح پیمایش/ بازگشت ۲/۷ میلیارد دلار به صرفه‌جویی‌كننده

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای قرارداد نوسازی ناوگان فرسوده حمل ونقل باری با اشاره به امضای موافقت‌نامه برای نوسازی ۶۵ هزار كامیون نتیجه این موافقت‌نامه را بهره‌وری یك میلیارد دلاری در سال عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی در مراسم امضای قرارداد نوسازی ناوگان فرسوده حمل ونقل باری عنوان كرد: بسیار خوشوقتم برای طرحی بسیار مهم برای توسعه ایران یعنی نوسازی ناوگان جاده‌ای در جمع صنعتگران و مسئولان استان البرز هستم.

آخوندی با بیان اینكه از سال‌ها پیش نوسازی ناوگان جاده‌ای و پرداختن به شیوه جدید در راستای بهره‌وری مطرح بوده است گفت: قبل از پیمایش بیش از  ۱۲۵ هزار دستگاه كامیون بالای ۳۵ سال داشتیم كه برای هر ۱۰۰ كیلومتر ۱۰۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌كردند و پس از طرح پیمایش كه قرار شد كامیون‌های بدون كارت معاینه فنی حق پیمایش و دریافت كارت سوخت نداشته باشند تعداد كامیون‌های فرسوده به ۵۲ هزار دستگاه رسید یعنی بیش از ۷۰ هزار دستگاه كاهش یافت كه به معنی این است كه این كامیون‌های فرسوده یا سوخت را دریافت می‌كردند و با قیمتی بالاتر می‌فروختند و یا در جایی دیگر كار می‌كردند یا هر دوی این كارها را انجام می‌دادند.

وی ادامه داد: با اجرای طرح پیمایش روزانه ۷ میلیون لیتر كاهش مصرف گازوئیل داریم كه قیمت هر لیتر گازوئیل یك دلار است و به عبارت دیگر با ۷ میلیون لیتر كاهش روزانه به ۷ میلیون دلار صرفه‌جویی ملی رسیده‌ایم.

این مقام مسئول توضیح داد: در گام دومی كه با همكاری وزارت نفت برداشته‌ایم قرار شد خودروهایی كه سوخت بالاتری دارند با خودروی جدیدتر جایگزین شود. موافقت‌نامه‌ای برای نوسازی ۶۵ هزار كامیون امضا می‌شود كه سالانه یك میلیارد لیتر گازوئیل را كه بهره‌وری یك میلیارد دلاری یك ساله را دارد و ظرف ۱۰ سال ۱۰ میلیارد لیتر گازوییل كمتر مصرف می‌شود را به دنبال دارد.

آخوندی تاكید كرد: متاسفانه در كشور ما به دلیل دسترسی به منابع انرژی ارزان ریخت و پاش‌های عجیبی می‌شود و ایده اصلی ما از این قرارداد این است كه براساس ماده ۱۲ رفع موانع تولید بخشی از صرفه‌جویی به صرفه‌جویی كننده برگردد. به عبارت دیگر اگر در ۱۰ سال ۱۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی می‌شود ۲.۷ میلیارد دلار به صرفه‌جویی‌كننده بر می‌گردد. ضمن اینكه با این طرح ۱۹۴ میلیون تن آلاینده كمتری تولید می‌شود.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به مشكل آلودگی هوا در كلانشهرها تصریح كرد: اهداف نوسازی ناوگان و این قرارداد فراتر از حمل ونقل و صرفه‌جویی و كاهش آلاینده‌هاست  و زنجیره‌ای است كه از تولید شروع می‌شود و وارد خدمات می‌شود و اشتغال‌زایی برای صنعت و خدمات را در كنار صرفه‌جویی مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری دارد و امكان رقابت را برای مالكان كامیون‌ها فراهم می‌كند.

وی با بیان اینكه نهایتا باید به سمت اصلاح قیمت انرژی برویم گفت: ارزش اقتصادی یك لیتر گازوئیل در بازار جهانی با یك لیتر برابر است ولی در ایران قیمت گازوئیل به یك سوم بنزین عرضه می‌شود و اگر روزی به تعدیل در قیمت سوخت برسیم این صرفه‌جویی برای كسانی كه كشنده‌های آن‌ها مصرف سوخت یك دوم دارند صرفه‌جویی زیادی به دنبال دارد. خوشبختانه با موافقت‌های صورت گرفته با وزارت نفت در حال حاضر مقدمات نوسازی ۲۱ هزار دستگاه کامیون فراهم شده که قرارداد امروز ۵۰۰۰ دستگاه را شامل می‌شود. ما امیدواریم در چارچوب یک برنامه بلندمدت امکان آن وجود داشته باشد که با نوسازی ناوگان و واقعی‌ شدن قیمت انرژی شرایط برای صرفه‌جویی قابل توجه در این عرصه فراهم شود.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد نوسازی ۵ هزار دستگاه کامیون‌ فرسوده با کامیون‌کشنده اسکانیا تولید شرکت ماموت گفت:‌یک درصد سود تسهیلات توسط سازمان راهداری پرداخت می‌شود و ۸۰ درصد قیمت این کامیون‌ها تسهیلات با نرخ سود ۹ درصد به مالک پرداخت می‌شود.

وی اظهار داشت: همچنین وزارت نفت موافقت کرده است که مدت زمان سه ماهه فاصله اسقاط خودرو توسط مالک و تحویل خودروی جدید به عنوان صرفه‌جویی از سوی وزارت نفت پرداخت شود.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: برای نوسازی ناوگان فعلاً قراردادی با ماموت برای تحویل ۵ هزار دستگاه کشنده به امضاء‌ رسانده‌ایم ضمن آنکه در آینده‌ای نزدیک با تولیدکننده‌ای دیگر قرارداد ۱۱ هزار دستگاه منعقد می‌کنیم و همچنین با شرکت دیگر قرارداد تولید ۵ هزار دستگاه کامیون نو امضا خواهیم کرد تا طی مدت زمان ۵ سال آینده به رقم نوسازی ۶۵ هزار دستگاه کامیون نو دست یابیم.

عضو کابینه دولت یازدهم گفت: نوسازی ناوگان فقط مربوط به حمل ونقل جاده‌ای نیست و از مدت‌ها پیش به دنبال نوسازی ناوگان‌های ریلی، هوایی و دریایی هم هستیم.

وی با اذعان به اینكه سرمایه‌گذاری كمی در ناوگان‌های اصلی حمل ونقل شده است عنوان كرد: كم‌توجهی به توسعه ناوگان عمومی باعث توسعه ناوگان شخصی می‌شود كه عدم ایمنی و افزایش آلاینده‌ها را به دنبال دارد.

وزیر راه وشهرسازی با بیان اینكه به دنبال آبادی ایران و افزایش سهم كشورمان از اقتصاد جهان هستیم گفت: خوشحالم كه شركت ماموت توانسته یك نمونه موفق باشد كه نشان دهد چگونه ایرانیان با وجود موانع می‌توانند سهمی در اقتصاد جهانی داشته باشند و این مایه افتخار برای ماست.

آخوندی با بیان اینكه به دنبال این هستیم كه چگونه می‌توان بنادر ایران و حاشیه دریاها را تبدیل به كانون تولید برای صادرات و افزایش سهم كشور از اقتصاد جهانی كرد گفت: توسعه بندر شهید رجایی در فاز سوم در حال اجراست و در چند ماه دیگر ظرفیت بندر چابهار به ۸.۵ میلیون تن می‌رسد و بنادر جاسك و امام خمینی نیز رو به توسعه هستند.

وی تاكید كرد: طول ساحل ما ۵ هزار كیلومتر است كه می‌تواند سكوهای اقتصادی و صادراتی شود و باید توجه داشت به دنبال اندیشه‌ای هستیم كه چگونه با كمك كارآفرینان از سواحل بیشتر از میزان صادرات نفت استفاده كنیم.

وزیر راه وشهرسازی تاكید كرد: وزارت راه آماده همكاری با سرمایه‌گذاران برای صادرات و افزایش سهم سواحل از اقتصاد جهانی است.

نظر شما