شناسهٔ خبر: 33801 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

راه‌آهن مهاباد- نقده در دولت یازدهم به بهره‌برداری می‌رسد/ جزئیات مزایای اقتصادی خط‌آهن برای منطقه

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از راه‌‌آهن مراغه- ارومیه گفت: عملیات احداث راه‌آهن مهاباد- نقده که یکی از پنج اولویت اصلی توسعه ریلی کشور است تکمیل شده و در دولت یازدهم به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور،  معاون وزیر راه  وشهرسازی صبح امروز در سفر به استان آذربایجان غربی از آزادراه ارومیه-تبریز و راه‌آهن مراغه-ارومیه بازدید کرد.

خیراله خادمی در این خصوص با اشاره به پیشرفت ۷۱ درصدی کل محور اظهار داشت:‌ راه‌آهن مراغه- ارومیه به طول ۱۸۰ کیلومتر است و تاکنون ۳ هزار و ۳۷۴ میلیارد ریال برای آن هزینه شده است با در نظر گرفتن ۱۲۰ میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی پرداخت شده تاکنون به منظور اتمام طرح به ۸۶۰ میلیارد ریال نقدینگی نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور راه‌آهن مهاباد- نقده به طول ۲۳ کیلومتر را یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی دانست و افزود:‌ عملیات احداث راه‌آهن مهاباد- نقده که یکی از پنج اولویت اصلی توسعه ریلی کشور است تکمیل شده و در دولت یازدهم به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین از ایستگاه ارومیه بازدید کرد و گفت: ساختمان ایستگاه در حال حاضر ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با توجه به سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته در بخش ایستگاه‌های راه‌آهن و تاکید بر درتادر بودن شبکه ریلی و گسترش حمل و نقل ترکیبی، ایستگاه راه‌آهن مسافری شهر ارومیه نیز به داخل شهر منتقل شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی احداث این خط آهن را از نظر حمل و‌نقل کالا و جابجایی مسافر با توجه به نزدیکی آن به مناطق مرزی شمال‌غرب و سردسیر بودن منطقه مهم ارزیابی کرد  و اظهار داشت: این خط‌آهن از نظر سهولت و ایمنی تردد و حمل‌و‌نقل، خصوصا در فصول سرد سال و همچنین اتصال مناطق شمالی و مرکز استان به شبکه اصلی راه‌آهن کشور بسیار حایز اهمیت است و بهره‌برداری از آن سبب صرفه‌جویی در مصرف سوخت وسایل نقلیه، بالا رفتن حجم جا‌به‌جایی کالا و مسافر و کاهش آمار تصادفات رانندگی خواهد شد.

وی در ادامه این سفر از آزادراه ارومیه- تبریز بازدید کرد و گفت: این آزادراه در ادامه کریدور آزادراهی شرق به غرب، استان آذربایجان شرقی را به شهر ارومیه متصل می‌کند و از  طریق پل میانگذر دریاچه ارومیه موجب خارج شدن استان آذربایجان غربی از انزوا می‌شود.

خادمی افزود: بخش‌هایی از این پروژه ۱۵۰ کیلومتری از جمله میانگذر دریاچه ارومیه و پل شهید کلانتری در سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسیده است و اجرای قطعات باقی‌مانده با توجه به قرار گرفتن این آزادراه درپروژه‌های اقتصاد مقاومتی حوزه آزادراه با سرعت در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کاهش مسیر به کمتر از نصف مسیرهای فعلی عنوان کرد: این آزادراه موجب کاهش فاصله حمل و  ترانزیت بار از طریق کریدور شرق به غرب به میزان ۱۲۵ کیلومتر  می‌شود و حدود ۲۰۰ میلیارد ریال سالانه در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد:‌ قطعه یک این پروژه از ارومیه تا ساحل غربی دریاچه با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد، تا پایان سال به اتمام می‌رسد، قطعه دو با پیشرفت ۶۰ درصدی در حال انجام است و قطعه سوم این پروژه نیز از ساحل شرقی دریاچه ارومیه تا سه راهی سرای ادامه دارد و تکمیل آن موجب کوتاه شدن مسیر به میزان ۱۲ کیلومتر می‌شود.

وی افزود: قطعه چهارم این پروژه تا کنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، مطالعات مسیر در قطعه پنجم به تصویب رسیده و در مرحله مطالعات زیست محیطی و ژئوتکنیکی تونل‌ها است  و عملیات اجرایی قطعه ششم نیز در مرحله تکمیل مطالعات است.

نظر شما