شناسهٔ خبر: 3391 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

غلامرضا هوائي:

آیين‌نامه مهندسي سازه تدوين مي‌شود

غلامرضا هوائی مديركل دفتر مقررات ملي ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: بايد با كمك اعضاي انجمن مهندسي سازه ايران بتوانيم در قالب كميته‌هاي مختلف بدون دخالت دولت آیين‌نامه‌هاي مربوط به مهندسي سازه را تهيه و تدوين كنيم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازي به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی، غلامرضا هوائي در همايش ملي مهندسي سازه ايران که صبح امروز (یکشنبه 21 دی ماه) در هتل المپيك تهران برگزار شد، با بيان اينكه نمونه‌هاي موفقي در زمينه آیين‌نامه مهندسي سازه در دنيا تجربه شده است، بيان كرد: توليدات علمي در حوزه مهندسي سازه در كشور ريز هستند و در مرحله اول نمي‌توانيم كاري را انجام دهيم.

مديركل دفتر مقررات ملي ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بيان اين‌كه مهندسي سازه يك حساسيت بين معماران و سازندگان است، تصريح كرد:‌ در ساخت‌وسازها به الگوي معماري كمتر توجه شده است و ساختمان‌ها را كم‌روح‌تر و كم‌هنرتر ساخته‌ايم.

وی با تاكيد بر اينكه بايد معماري سازه به ساخت‌وسازها اضافه كنيم، افزود:‌ معماري فقط پوسته ساختمان نيست، معماري ظاهر سازه را شامل مي‌شود و بايد به آن توجه كنيم.

رئيس انجمن مهندسي سازه ايران با اشاره به اين‌كه سازه‌ها بايد توسط معماران طراحي و توسط مهندسان سازه ساخته شود، يادآور شد: از 348 چكيده مقاله دريافتي 288 چكيده مقاله تاييد و 138 مقاله براي چاپ انتخاب شد كه از اين ميزان 79 مقاله به صورت شفاهي و 58 مقاله نيز به صورت پوستر ارائه مي‌شوند.

وي با بيان اينكه در همايش ملي مهندسي سازه ايران سازندگان سازه هاي برتر نيز معرفي مي شوند، افزود: حدود 12 سازه به عنوان سازه‌هاي برتر بر اساس معيارهايي از جمله نوآوري و خلاقيت در طراحي، ايمني، استفاده از مصالح نوين، مقاومت در برابر زلزله، استفاده از فناوري‌هاي صنعتي‌سازي، مديريت زمان و هزينه، مديريت كيفيت و منابع، مديريت ريسك و منظر طراحي بر اساس معماري ايراني ـ اسلامي و ساير شاخص‌هاي ديگر معرفي مي‌شوند.

رئيس انجمن مهندسي سازه ايران در پايان ضمن معرفي اين انجمن گفت: انجمن مهندسي سازه ايران با مجوز وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در سال 90 تاسيس شد كه حدود هزار و 60 نفر عضو و 5 نفر عضو هيئت مديره دارد. انجمن مهندسي سازه ايران به عنوان يك تشكل رسمي با حكم وزارت علوم عضو مي‌گيرد.

هوائي تبادل نظر در پنل‌هاي تخصصي اين همايش در حوزه دستاوردهاي مهندسي سازه را از ديگر اهداف اين همايش اعلام كرد و گفت: درباره تكنولوژي و فناوري‌هاي جديد در ساخت تونل‌ها، ساختمان، مسكن، برج‌ها و ساير ساخت و سازهاي متداول در اين همايش از جهت توانايي‌ها و فناوري ساخت و هم از جهت مباحث علمي و نحوه طراحي تبادل نظر مي‌شود.

در اين همايش دانشگاهيان، مهندسان كشور، دستگاه‌هاي اجرايي مانند وزارت راه وشهرسازي، شهرداري‌ها، استانداري‌ها، نمايندگان نظام مهندسي ساختمان، نظام كارداني ساختمان و ساير دست‌اندركاران حوزه ساخت و ساز شركت كردند.

همايش ملي مهندسي سازه ايران توسط انجمن مهندسي سازه ايران طي روزهاي 21 و 22 دي‌ماه در محل هتل المپيك برگزار مي‌شود./

نظر شما