شناسهٔ خبر: 33924 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در هشتاد و دومین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح شد

اتفاق نظر سازمان راهداری و پلیس بر ارتقاء عملکرد مدیران فنی/ تجهیز تمام ناوگان عمومی جاده‌ای تا پایان بهمن‌ به سپهتن / کاهش تلفات ناوگان حمل‌ونقل عمومی بیش از تعهدات برنامه پنجم توسعه است

کمیسیون ایمنی معاون وزیر راه و شهرسازی و فرمانده راهور ناجا عملکرد مدیران فنی شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای را ضعیف توصیف کردند و بر برخورد قاطع با شرکت‌های متخلف که صورت‌ وضعیت‌های امضاشده از سوی مدیران فنی دارند تاکید گذاشتند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی موضوع بازنگری فرایندها در حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس) با رویکرد عدم تکرار در هشتاد و دومین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها در وزارت راه و شهرسازی موردبررسی قرار گرفت.

داود کشاورزیان در این جلسه با اشاره به موضوع اجرای کنترل ایمنی قبل از سفر اظهار داشت: در آیین‌نامه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شرکت‌ها مسئول کنترل اتوبوس‌ها هستند و در دستور جلسه کمیسیون نیز پیشنهاد خوبی مبنی بر سهیم شدن راننده در صورت قصور شکل‌گرفته در بروز تصادف مطرح‌شده است.

وی افزود: شرکت حمل‌ونقل موظف بر انتصاب یک نفر به‌عنوان مدیر فنی برای جلوگیری از وقوع نقایص فنی در خودرو است که متأسفانه این وظیفه در بسیاری از شرکت‌ها به‌صورت صوری اجرا می‌شود به‌طوری‌که یا مدیر فنی وجود ندارد یا تعدادی صورت‌وضعیت را برای استفاده از شرکت‌ها مهر زده و در اختیار آنها قرار می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: باید بعد از حرکت اتوبوس و خروج از پایانه همانند قبل به‌صورت تصادفی در پاسگاه‌های پلیس‌راه‌ها کنترل شوند زیرا ممکن است راننده یا مدیر فنی از مشکلات موجود در خودرو چشم‌پوشی کنند، اما با کنترل مضاعف می‌توان جلوی این اتفاق را گرفت که نیازمند بازنگری است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از اقدام این سازمان مبنی بر تهیه پیشنهادی در این زمینه و مطرح کردن آن در کمیسیون ایمنی راه‌ها باهدف بهره‌مندی از نظرات اعضا و کارشناسان  برای چکش‌کاری این طرح خبر داد و گفت: با این روش، طرح پیشنهادی می‌تواند از ضمانت اجرایی برخوردار شود.

فرمانده راهور ناجا: کاهش ۵۰ درصدی در تعداد تلفات ناوگان حمل و نقل عمومی اتفاقی نیست

در ادامه جلسه سردار حمیدی فرمانده راهور ناجا اظهار داشت: طبق آمار رسمی در سال ۸۶ ناوگان حمل‌ونقل عمومی با ۴ هزار دستگاه اتوبوس ۵۲۰ کشته برجای گذاشت، سال ۹۴ تعداد اتوبوس نزدیک به ۱۶ هزار دستگاه افزایش‌ و تعداد کشته‌ها به ۲۱۷ نفر کاهش‌یافته است که یک کاهش ۵۰ درصدی محسوب می‌شود و دستیابی به این رکورد اتفاقی نیست.

وی افزود: با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی، صدور احکام و مراجع قضایی به سمتی حرکت کرده‌ایم که نرخ تردد ساعتی ناوگان عمومی در سال ۹۵  نزدیک به ۱۱ ساعت افزایش‌یافته و در مقابل علاوه بر تعداد تصادفات، تعداد تلفات ناوگان حمل‌ونقل عمومی بیش از تعهدات نسبت به برنامه پنجم توسعه کاهش یافته است.

 فرمانده راهور ناجا با بیان اینکه «سال ۸۲ یا ۸۳ در یک تصادف، حدود ۱۰۰ نفر جان خود را از دست دادند» خاطرنشان کرد: با تسریع روند نصب و راه‌اندازی سامانه سپهتن تا پایان بهمن‌ماه کلیه اتوبوس‌های مسافربری ناوگان عمومی برون شهری به این سامانه مجهز خواهند شد و ضمن جلوگیری از توقف در پاسگاه‌های پلیس‌راه، طول زمان سفر کاهش و راحتی مردم افزایش می‌یابد. لذا اگر قرار بر نگه‌داشتن اتوبوس‌ها در طول مسیر باشد نصب این‌گونه سامانه‌ها توجیه‌پذیر نیست.

سردار حمیدی تاکید کرد:‌ ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای همانند ناوگان هوایی باید قبل از حرکت کنترل شوند.

وی در ادامه عملکرد مدیران فنی شرکت‌ها را ضعیف توصیف کرد و پیشنهاد کرد: پیشنهاد می شود به طور کل سیستم مدیران فنی، جمع‌آوری و به یک مجموعه در ورودی و خروجی پایانه‌ها تبدیل شوند. به‌طوری‌که اگر هر اتوبوس یک‌بار در زمان خروج از پایانه مورد بازرسی و کنترل قرار گیرد به‌طورقطع در طول مسیر اقدام به حداقل تعویض لاستیک نخواهد کرد و نواقص عدم رعایت نکات ایمنی ظهور نخواهد کرد.

فرمانده راهور ناجا با بیان اینکه «مدیران فنی حقوق‌بگیر شرکتی هستند و مسئولیتی در قبال مخاطراتی که می‌تواند در یک شرکت حمل‌ونقل مسافر ایجاد شود ندارند، بر ضرورت کنترل این بخش تاکید کرد.

داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پاسخ به پیشنهاد سردار حمیدی بیان کرد: کنترل اتوبوس‌ها قبل از حرکت می‌تواند تنها جنبه ظاهری داشته باشد و بر مبنای صورت‌وضعیت سفیدی که توسط مدیر فنی مهر شده است، انجام شود. در عین حال با حضور مستمر مسئولان حقوقی برای کنترل امر، احتمال پنهان کردن صورت‌وضعیت‌های از قبل مهر شده نیز وجود دارد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ای با اشاره به‌شدت برخورد با اتوبوس‌های دچار نقص فنی در طول مسیر تصریح کرد: شرکت‌های متخلف که صورت‌ وضعیت‌های امضاشده از سوی مدیران فنی دارند باید تعطیل شوند. همچنین تصمیم‌گیری در خصوص وجود مدیران فنی یا انحلال آن‌ها و واگذاری مسئولیت به یک شخصیت حقوقی نیاز به بازنگری دارد اما آنچه مشخص است ضرورت بازنگری مجدد در این زمینه است که با این شرایط اگر اتوبوس با نقص فنی از پایانه خارج شود؛ باید خودرو متوقف، پرونده شرکت به کمیسیون مربوطه ارسال و یک اتوبوس بی‌نقص برای سوار کردن مسافران به محل توقف ارسال شود.

وی در ادامه یادآور شد: البته راه اندازی طرح شبکه سیر و برندسازی شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر مقداری از کنترل‌ها را به داخل شرکت‌ها منتقل می‌کند و در این صورت، اگر اتوبوسی بنا بر نقایص فنی و ایمنی توسط پلیس‌راه متوقف شود رتبه شرکت پایین خواهد آمد.

نظر شما