شناسهٔ خبر: 3397 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گزارشی از مراسم اختتامیه اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی؛

خلاءهای قانونی بلندمرتبه‌سازی را پر کنیم/ تلاش برای تدوین سند جامع

اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی در ایران و خاورمیانه قوانین پیش فروش و اصلاح قانون مالیات انبوه‌سازان، خلاهای قانونی بلندمرتبه‌سازی، وابستگی بلندمرتبه‌سازی به هویت ساکنان و مردم منطقه و ضرورت تدوین سند جامع بلندمرتبه‌سازی از جمله مواردی بود که سخنرانان نخستین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی در مراسم اختتامیه بر آن تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید محمد بهشتی در ابتدای مراسم اختتامیه اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی در ایران و خاورمیانه (بحث‌های مقدماتی) که امروز یکشنبه ۲۱ دی در سالن اصلی برج میلاد برگزار شد گفت: کارشناسان حاضر در این کنفرانس در کارگروه‌های مختلف از زوایای مختلف به موضوع بلندمرتبه‌سازی پرداختند. این مسایل مقدمه و طرح موضوعی است تا برای سال ۲۰۱۶ آماده شویم. امیدواریم در این یک سال شاهد کارهای جدی باشیم و کنفرانس سال آینده کنفرانس بتواند برای همه مراجع تصمیم‌گیری سندی راهگشا باشد تا ما نیز بتوانیم بهتر تصمیم‌گیری کنیم. 

رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد:‌ بحث‌های خیلی خوبی در این کارگاه‌ها شده بود، اما یک سری از جنبه‌های موضوع (نرم‌افزاری) جای کار دارد. این جنبه‌ها بیش‌تر مباحث فرهنگی و اجتماعی است و بهتر بود اگر تعاریف ساختمان‌های بلند را از مناظر مختلف همانند معماری، شهری، ایمنی، فرهنگی و اجتماعی بررسی می‌کردیم.

دبیر اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی تاکید کرد:‌ نکته‌ای که باید در روز اول می‌گفتیم اصطلاح بلندمرتبه است. خوب است که تجربیات اشتباه نسل ما مایه عبرت دانشجویان جدید باشد.

پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی یکی دیگر از سخنرانان این کنفرانس در ادامه گفت:‌ در افتتاحیه مطالبی اشاره کردم که در سند راهبردی منظور شده است. امیدوارم در نتیجه این کنفرانس سند قابل قبولی برای کمیسیون ماده ۵ در نظر گرفته شود. امیدواریم از تجربیاتی که در گذشته داشتیم، درس بگیریم و آینده روشن‌تری بسازیم.

الزام به طراحی دقیق و اجرای صحیح گودبرداری

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی، دبیر شورای راهبردی و تلفیق کنفرانس سخنران دیگر این مراسم گفت: در کارگروه‌های این کنفرانس بیانیه‌های جداگانه و پیشنهادهای خوبی مطرح شده است. پنل زیست محیطی و طراحی شهری از جمله پیشنهادهایی است که باید به آن‌ها توجه شود.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری  تاکید کرد: باید قالب‌های مختلفی برای حقوق شهروندی و توجه به حقوق متقابل سازندگان و ساکنان مورد توجه قرار بگیرد. ضمن این‌که اعلام شد تهیه لوایح قانونی یکی از راهکارهای پیشنهادی برای پرکردن خلا قانونی در این زمینه است. خوشبختانه مباحث بسیار خوبی در این کارگروه به ویژه موضوع آینده‌نگری پرداخته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: الزام به طراحی دقیق و اجرای صحیح گودبرداری نیز از دیگر مباحث مطرح شده در این کارگروه بود. در کارگروه قوانین و مقررات نیز به نکات جالبی اشاره شد که بررسی قوانین پیش فروش و اصلاح قانون مالیات انبوه‌سازان از جمله این مواردی بود.

ایزدی ادامه داد: اجرای مطالعات فرصت و تدوین مفهوم برند و فرآیند صحیح برنامه‌سازی نیز از مهم‌ترین مباحثی بود که در کارگروه اقتصاد مطرح شد. در کارگروه سازه نیز توجه به ضوابط مربوط به زلزله مورد بررسی قرار گرفت به طوری که به مناطق نزدیک گسل اشاره کردند و صنعتی‌سازی را به عنوان روش خوبی برای بلندمرتبه‌سازی معرفی کردند. رابطه میان انسان، اقلیم و شهر از جمله مسایل مهمی بود که در کارگروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی مطرح شد که در مباحث مربوط به آن رکن اصلی بر پایه انسان قرار گرفت بنابراین پیش از هر گونه طراحی و اجرا باید به مطالعات اجتماعی پرداخته شود.

وی یادآور شد: یکی دیگر از نکات جالب توجه در این کارگروه وابستگی بلندمرتبه‌سازی به هویت ساکنان و مردم منطقه است. کارگروه شهرسازی بلندمرتبه‌سازی را از ابزارهای مدرن در رابطه با توسعه شهری می‌داند. شیوه زندگی طبقات مختلف نیز از مباحثی بود که در این کارگروه مطرح شد. یکی از راهکارهای اصلاح بلندمرتبه‌سازی در کارگروه شهرسازی تقلیل وابستگی شهرداری به درآمدهای حاصل از ساختمان‌سازی بود. مشارکت مردم و مسئولیت‌پذیری مسئولان نیز از دیگر راهکارهایی بود که در کارگروه شهرسازی مطرح شد.

ایزدی بحث و گفت‌وگو درباره این مسائل را ضروری دانست و گفت: امیدواریم از تلفیق این گفت‌وگوها بتوانیم سندی را تدوین کنیم. وقتی به مباحثی مثل مکان‌یابی می‌پردازیم، با یک مقیاس بزرگ روبه‌رو هستیم. همچنین باید به بررسی طراحی شهری و فناوری‌های مربوط به بلندمرتبه‌سازی نیز بپردازیم. متاسفانه در طراحی شهری غفلت کرده‌ایم. بدون شک شروع بسیار خوبی در این کنفرانس داشته‌ایم و از همه کسانی که بحث‌های مختلفی را مورد توجه قرار داده‌اند، تشکر می‌کنیم و از متخصصان می‌خواهیم که پیشنهادات خود را به دبیرخانه ارایه دهند تا بتوانیم سندی را تهیه و در وزارت راه و شهرسازی از یافته‌های این کنفرانس به درستی استفاده کنیم.

تلاش برای تدوین سند جامع بلندمرتبه‌سازی

شادمهر راستین دبیر اجرایی کنفرانس نیز درباره برگزاری این گردهمایی گفت:‌ چشم‌انداز وزارت‌خانه این است که این پدیده میان رشته‌ای به یک سند بینجامد. ما در عصر میان رشته‌ای پدیده‌ها قرار داریم و بحث تخصصی تا حال به خوبی صورت نگرفته است. البته بهتر است که انتقادهای بیان‌شده، تدوین سند راهبردی را به جلو ببرد. در برخی از پنل‌های این کنفرانس شرکت کنندگان درخواست داشتند ‌بخش عمده‌ای از زمان پنل را به پرسش و پاسخ اختصاص دهند که خیلی خوب بود و امید است دبیرخانه حداقل برای یک سال شکل قانونی داشته باشد.

وی یادآور شد: یکی دیگر از مزایای این کنفرانس این بود که بیش‌تر شرکت‌های خصوصی حاضر در کنفرانس به دنبال  افزودن خود بار علمی خود بودند تا تبلیغی. امید است فرصتی که در حوزه صنعت ساختمان طراحی تا بهره‌برداری و فروش ایجاد شده است، تداوم داشته باشد.

دانشگاه و صنعت باید در تعامل باشند

سپس دبیر کارگروه ساخت و ساز پایدار به بیان مطالبی درباره موضوع بلندمرتبه‌سازی و آب‌رسانی در کشور پرداخت و گفت: این کنفرانس ظاهری مثل یک اتاق فکر داشت که امیدواریم این اتفاق تسری پیدا کند تا بتوانیم در فضایی بازتر برنامه‌های را ارایه دهیم. همان‌طور که در جمع‌بندی اشاره شد، توسعه یک سیستم پیچیده است که می‌تواند پیامدهایی مثبت و منفی داشته باشد که شناخت ما می‌تواند تاثیر مثبتی بر این موضوع بگذارد. چندان نمی‌شود در برخی از مسایل به جنگ طبیعت رفت‌، بلکه باید به طور عمیق به شناخت برسیم. آیا تغییر و تحولات توانسته است، زندگی ما را بهتر کند. بنابراین باید توجه عمیقی به اقدامات خود داشته باشیم. ما باید به بسترهای طبیعی توجه خاصی داشته باشیم و سپس اقدام به تغییر تحولات کنیم.

رضا مکنون ادامه داد: پس از فراهم آوردن زیرساخت‌ها باید کاربری‌ها را مشخص کنیم. به نحوی که یک ساختمان چند سال می‌تواند مسکونی باشد و چند سال تجاری. اینها موضوعاتی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. سریع‌ترین راه برای این‌که بسترهای طبیعی آسیب نبینند، مکان‌یابی و مکان‌سنجی است. پیامدهای اجتماعی نیز در مرحله بعد قرار می‌گیرد و اگر اقدامات در زمینه ساخت و ساز اصولی نباشد، پیامدهای منفی اجتماعی دامنگیر زندگی شهروندان می‌شود. الگوسازی یکی از مباحثی است که پیش از شهرسازی باید در نظر گرفته شود. بحث خشک شدن زاینده رود ناشی از درک نکردن طبیعت بود که دامن شهروندان را گرفت. پیشنهاد من این است که باید دانشگاهیان مراکز علمی، شرکت‌ها و .... در یکسال آینده گروه‌ها و اتاق‌های فکر را ادامه دهند. حتی شرکت‌های به تنهایی می‌توانند چنین اتاق‌های فکری را تشکیل دهند تا سال آینده در این کنفرانس، پیشنهادهای پخته‌تری داشته باشند. باید نشست‌ها را به صورت مجازی و گسترده در دانشگاه‌ها پخش کرد. باید در نهایت ارتباط دانشگاه و صنعت را نزدیک‌تر کنیم.

در پایان این مراسم از ۱۳ دبیر کارگروه‌های مختلف کنفرانس تقدیر به عمل آمد. هم‌چنین از ۶ حامی مالی کنفرانس تقدیر صورت گرفت. از بهشتی، حناچی و ایزدی نیز تقدیر  و به همه این افراد تندیس کنفرانس تقدیم شد./

نظر شما